אבחון בלט דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אבחוןבלט דיסק יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים אך אף לא אחד מהם ספציפי לבלט דיסק. המשמעות היא שלא תמיד ניתן לדעת באופן מידי האם הגורם לתחושת הכאב למשל הוא בלט דיסק או שמא מדובר בגידול ממאיר בעמוד השדרה, בפריצת דיסק או בשריר תפוס.

מאחר ובלט דיסק מצריך קבלת טיפול רפואי מסוג מסוים שאינו מתאים בהכרח למצבים רפואיים אחרים שהיו יכולים לבוא לידי ביטוי באותו האופן מבחינה קלינית, הרי שישנה חשיבות עליונה לעבור אבחון בלט דיסק רפואי מעמיק כל אימת שמתעוררים התסמינים הרלוונטיים.

אבחון בלט דיסק: אילו תסמינים צריכים להדליק נורה אדומה?

להלן רשימה קצרה של תסמינים שיש בהם כדי להעלות את החשד לבלט דיסק. במידה ומופיעים התסמינים שנפרט כעת, מומלץ לגשת ולעשות אבחון בלט דיסק רפואי אצל אורתופד:

  • כאב גב ממוקד בעמוד השדרה שהתפתח באופן הדרגתי.
  • כאב גב ממוקד שהופיע באופן פתאומי בסמיכות לתאונת דרכים, הרמה של משא כבד, פציעת ספורט, נפילה ועוד.
  • כאב מפושט ברגליים או בידיים, כאב צוואר, כאב בחגורת הכתפיים או כאב בעכוזים שהופיע בסמיכות לכאבי הגב.
  • בעיות בשליטה על הסוגרים.
  • תחושות של נימול בידיים או ברגליים או תחושות של דקירות בידיים או ברגליים.
  • קושי בעמידה על העקבים או קושי בעמידה על קצות האצבעות.

נטילת היסטוריה רפואית ואפיון התסמינים

עוד לפני שהרופא יבצע את הבדיקה הגופנית, המטופל יצטרך לספק לרופא כמה שיותר פרטים בנוגע למצב בריאותו העכשווי ובנוגע למצבו הבריאותי בעבר. כאשר מגיעים לבדיקה בנוגע לחשד לבלט דיסק חשוב לשתף את הרופא בכמה שיותר פרטי מידע, גם במידה והם לא נראים רלוונטיים. בין היתר יש לשתף את הרופא בנוגע לעיסוק של הנבדק, בנוגע להיסטוריה משפחתית של כאבי גב או פריצת דיסק, בנוגע לתחביביו של המטופל ועוד.

בנוסף לכך המטופל יתבקש לתאר באופן מפורט ככל האפשר את התסמינים מהם הוא סובל. כך לדוגמה הוא יצטרך להסביר מתי החלו להופיע התסמינים, באילו מצבים הם מחמירים ובאילו מצבים הוא מרגיש הקלה, האם התסמינים הופיעו באופן פתאומי או הדרגתי ועוד.

אבחון בלט דיסק מתחיל מהבדיקה הפיזית

לאחר שהרופא יקבל את כל האינפורמציה הדרושה לו מהמטופל, יגיע השלב של הבדיקה הגופנית. בשלב זה הרופא יבצע מניפולציות שונות על גופו של המטופל במטרה למקם את הבעיה באופן המדויק ביותר. חשוב להבין כי התסמינים של בלט הדיסק משתנים בהתאם למיקום של הבלט בעמוד השדרה ואפילו משתנים בהתאם למיקום המדויק של הדיסק. כך לדוגמה במידה ומדובר על בלט דיסק בין חוליות L4-L5, המטופל יתקשה לעמוד על העקבים, אך במידה ומדובר על בלט דיסק בין חוליות L5-S1, בדרך כלל המטופל יתקשה לעמוד על קצות האצבעות.

במהלך הבדיקה הגופנית הרופא יוכל להעריך את עוצמת הכאב, להבין מתי הכאב מחמיר ובאילו מצבים הוא מוקל ולהבין האם החשד לבלט דיסק מוצדק או משולל יסוד.

בדיקות הדמיה רפואיות

בחלק ניכר מהמקרים לא יהיה צורך לבצע בדיקות הדמיה רפואיות אך במידה ומדובר על תסמינים חמורים מאוד, במידה ומדובר על חולה הזקוק לניתוח ובמידה וישנו חשד לכך כי מקור התסמינים בבעיה שונה ולא בבלט דיסק, יהיה צורך לבצע בדיקות אלו. הכוונה היא לבדיקות כמו למשל בדיקת CT או בדיקת MRI. בנוסף לכך ניתן לבצע גם צילום רנטגן על מנת להדגים את השינויים הניווניים במידה וקיימים בדיסק.

בדיקות נוספות המיועדות לשלול גורמים אחרים לתסמינים הן בדיקות מעבדה המיועדות למשל לשלול דלקת שגרונית, קשחת חוליות, דלקת על רקע זיהומי ועוד.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן