גילוי מוקדם ימנע סיבוכים – אבחון פריצת דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אבחוןאבחון פריצת דיסק מאפשר לטפל במטופלים הזקוקים לניתוח בעמוד השדרה וכן למטופלים הסובלים מכאבי גב ותסמינים רלוונטיים אחרים לקבל את הטיפול המתאים להם באופן כללי.

בנוסף לכך אבחון פריצת דיסק נחוץ לצורך הבחנה בין פריצת דיסק לבין בעיות אחרות שהיו יכולות לבוא לידי ביטוי באותו האופן. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלא אחת התסמינים בהם פריצת דיסק באה לידי ביטוי אינם ספציפיים.

כך לדוגמה כאבי גב תחתון יכולים אמנם להיגרם כתוצאה מפריצת דיסק באזור עמוד השדרה המותני, אך בדיוק באותו האופן הם יכולים להתרחש כתוצאה מדלקת בעמוד השדרה, משריר תפוס ועוד.

במאמר שלפניכם נפרט אודות כל הדרכים בהן נהוג לאבחן פריצת דיסק. לפני שנתחיל נציין כי את האבחנה הסופית יכול לתת אך ורק אורתופד.

היסטוריה רפואית

בשלב הראשון של אבחון פריצת דיסק הרופא האורתופד צריך לקחת מהמטופל פרטים רבים ככל האפשר בנוגע להיסטוריה הרפואית שלו וכן לקבל כמה שיותר מידע בנוגע להיסטוריה המשפחתית הרלוונטית. כך לדוגמה יש לברר האם קיים סיפור משפחתי של פריצת דיסק או דלקות מפרקים, האם המטופל עבר טיפול שיש בו כדי לסכן את בריאות הגב והצוואר, האם המטופל מעשן או צורך סמים ועוד. כל אחת ואחת מהשאלות הנ"ל מיועדת לבחון האם המטופל סובל מגורמי סיכון מסוימים לפריצת דיסק.

הרגלי חיים – מידע שיכול להועיל בהערכת מצב

בנוסף לקבלת מידע בנוגע להיסטוריה הרפואית של המטופל ובני משפחתו, הרופא צריך לקבל כמה שיותר מידע בנוגע להרגלי החיים של המטופל וזאת כיוון שאורחות חיים מסוימות יכולות להגדיל אף הן את הסיכוי לסבול מפריצת דיסק.

בין היתר יש לברר האם המטופל נוהג להרים משאות כבדים או שמא הרים לאחרונה משאות כבדים בעקבות מעבר דירה או התחלת אימוני משקולות למשל, האם המטופל פעיל באופן כללי או שמא הוא נמנע מעיסוק בפעילות גופנית ועוד.

חשוב לברר מה הוא העיסוק של המטופל שכן ישנם מקצועות המגדילים את הסיכון לפריצת דיסק. למעשה כל מקצוע שבו העובד יושב במשך שעות ארוכות מול מחשב, נחשב למקצוע המעמיד את העוסקים בו בסיכון לסבול מפריצת דיסק.

מיפוי התסמינים השונים

לאחר סקירת ההיסטוריה הרפואית ובדיקה של אורח חיי המטופל, על הרופא לברר כמה שיותר פרטים בנוגע לאופי התסמינים. באמצעות מיפוי של כל התסמינים מהם סובל המטופל ניתן למקד את האבחנה או לכל הפחות לשלול מצבים מסוימים ולהורידם מהפרק. יש לברר בין היתר מתי הופיעו הכאבים, כמה זמן הם נמשכים, האם הכאבים מחמירים בעת ביצוע פעולות מסוימות או בזמן שהמטופל נמצא בתנוחה מסוימת, לבחון את עצמת הכאב ועוד.

בנוסף יש לבחון האם המטופל סובל מתסמינים נוירולוגיים כלשהם שכן במקרים רבים פריצת דיסק גורמת ללחץ על סיבי עצב בחוט השדרה. כך למשל יש לשאול את המטופל האם הוא סובל מנימול בידיים או ביד אחת, האם הוא סובל מחולשת שרירים באזורים מסוימים בגוף, האם הוא מרגיש תחושות של עקצוצים בגפיים העליונות או התחתונות ועוד. תסמינים נוירולוגיים נוספים יכולים להיות למשל אובדן השליטה על הסוגרים, כאבי ראש, הליכה משובשת ועוד.

כאשר באים לבדיקת אבחון פריצת דיסק על מנת לשלול או לאבחן פריצת דיסק חשוב לפרט באוזני הרופא המאבחן את כל התסמינים מהם סובל המטופל, גם במידה ועל פניו נראה כי אין כל קשר בין התסמינים לבין עמוד השדרה. כך למשל רבים לא מודעים לכך שדליפת שתן לצורך העניין יכולה בהחלט להופיע על רקע של פריצת דיסק בעמוד השדרה המותני.

אבחון פריצת דיסק: בדיקה גופנית

לאחר שהרופא מסיים לאסוף את כל המידע הדרוש לו מהמטופל, באפשרותו להתחיל את הבדיקה הקלינית. במהלך הבדיקה הגופנית נעשה ניסיון לשחזר את הכאבים מהם סובל המטופל, לאמוד את מידת החומרה של הפגיעה ולהצביע על הדיסק הפגוע באופן ספציפי. במהלך הבדיקה הרופא מנחה את המטופל לבצע תנועות שונות ומתיחות שונות ובהתאם לתסמינים המתעוררים במהלך ביצוע המתיחות והתנועות, ניתן למקם את הבעיה.

כך לדוגמה במידה ומדובר על פריצת דיסק המתרחשת בין חוליות L3-L4, רפלקס המתיחה בפיקת הברך יהיה חלש יחסית וכן במקרה זה לרוב יופיעו כאבים בצד התיכון של השוק, בחלק הקדמי של הברך ובצד הצדי חיצוני של הירך.

במידה ומדובר על פריצת דיסק בין חוליה L4 לחוליה L5, המהווה את רוב מקרי פריצות הדיסק, המטופל יתקשה מאוד לעמוד על העקבים שלו והכאב יופיע בעיקר מתחת לברך, בגב כף הרגל ובחלק הצדי של השוק והירך.

לעומת זאת במידה ומדובר על פריצת דיסק שהתרחשה בין חוליה L5 לחוליה S1, המטופל יתקשה לעמוד על קצות אצבעותיו והכאב יופיע בעיקר בצד החיצוני של כף הרגל ולאורך הצד החיצוני של השוק. הרופא המיומן יוכל לאסוף מידע רב מבדיקה פיזית פשוטה וקצרה, גם ללא שימוש בכל ציוד עזר רפואי. לא אחת תהליך האבחון אף מסתיים עם סיום הבדיקה הקלינית.

בדיקות הדמיה ובדיקות מעבדה

בדיקות הדמיה כמו למשל בדיקת MRI או בדיקת CT הן בדיקות המאפשרות לרופא לקבל מידע מדויק מאוד בנוגע לנעשה בתוך הגוף של המטופל. בדיקות אלו מיועדות לאבחן את הבעיה באופן מדויק ולמקם אותה בעמוד השדרה באופן אבסולוטי.

בבדיקות אלו נעשה שימוש בעיקר במצבים שבהם הבעיה חמורה במיוחד וישנו צורך לטפל בה באופן כירורגי או במצבים שבהם קיים חשד שהמקור לתסמינים אינו בפריצת דיסק אלא בגורם אחר הבא לידי ביטוי בתסמינים דומים, הניתן לגילוי באמצעים אלו כמו למשל גידול סרטני בעמוד השדרה המפעיל לחץ על העצב.

בדיקות מעבדה מיועדות לאבחון של מצבי דלקת באופן כללי, דלקת זיהומית באופן ספציפי, לאבחון של דלקת מפרקים שגרונית, קשחת חוליות ועוד.

חשוב לציין כי במקרים רבים ניתן לאבחן פריצת דיסק בבדיקות הדמיה רפואיות, גם באנשים שלא סובלים מתסמינים קליניים כלל. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלא תמיד הדיסק פורץ לכיוון העצב ולכן לא תמיד החולה יהיה מודע לכך שהוא סובל מפריצת דיסק כלל.

זוהי הסיבה לכך שהשימוש בבדיקות הדמיה רפואיות מיועד לאבחון של פריצות דיסק הגורמות לתסמינים קליניים בלבד ולא לאבחון של פריצות דיסק באופן כללי. למעשה נכון להיום לא ניתן לקבוע בהסתמך על ממצאי הבדיקות כיצד הפריצה תבוא לידי ביטוי מבחינה קלינית.

אבחנה מבדלת בין פריצת דיסק לפתולוגיות אחרות

כפי שציינו, ישנו מגוון רחב של פתולוגיות שיכולות לבוא לידי ביטוי באותו האופן כמו פריצת דיסק מבחינה קלינית. עם זאת, הטיפול בפתולוגיות השונות שונה מפתולוגיה לפתולוגיה ולפיכך ישנה חשיבות עליונה לאבחן במדויק את הגורם לתסמינים. אי לכך, במהלך תהליך האבחון נעשים ניסיונות לשלול גורמים אחרים לתסמינים.

כך לדוגמה תסמונות ומחלות שיכולות לגרום לתסמינים המתאימים לפריצת דיסק מותני הן למשל תסמונת זנב הסוס, דלקת בבורסה של מפרק הירך, דלקת במפרקי העצה והכסל, גידולים סרטניים בעמוד השדרה, היצרות תעלת השדרה המותנית ועוד.

מחלות ותסמונות שיכולות לבוא לידי ביטוי באותו האופן כמו פריצת דיסק צווארי הן למשל פגיעה מכנית בשרירים המסובבים של הכתף, אוטם שריר הלב, תסמונת מוצא החזה, שלבקת חוגרת ועוד.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן