אחוזי נכות וקבלת זכויות עקב עקמת בגב

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

עקמתעקמת (סקוליוזיס) מתבטאת בעיוות של עמוד השדרה. במצב של עקמת, החוליות של עמוד השדרה סוטות הצידה בזווית, מהאמצע, סביב הציר המרכזי של עמוד השדרה. העיוות גורם לחוסר איזון, פוגע באורך ובחוזק השרירים, וגורם לגובה לא אחיד של הכתפיים או המותניים.

עקמת מופיעה בדרך כלל בילדות או בתקופת ההתבגרות כאשר עמוד השידרה מתפתח וצומח.

כאשר קיים חשש לעקמת יש לבצע בין היתר בדיקות עור, בדיקות של כף רגל, בדיקות של העיוות בגב בעת עמידה ובכיפוף, והדמיות רנטגן וסי טי. את העקמת מודדים לפי חישוב שבוחן את זווית העיוות מהחוליה הגבוהה ביותר שמתחילה את העקמת, לחוליה התחתונה ביותר. יש לבצע מעקב רפואי שוטף אחרי שינויים בזוויות הסטיה של עמוד השדרה והרוטציה שלו.

הטיפול במחלה הוא באמצעות פיזיותרפיה, מחוך, ובמקרה הצורך ניתוח.

סוגי עקמת

קיימים שני סוגים של עקמת:

עקמת יציבתית שנובעת בגלל יציבה לא נכונה. במקרה זה ניתן באמצעות הדרכה ותרגול לתקן את התנועה בגב שכן לא מדובר בשינוי של מבנה השדרה.

ועקמת מבנית נוקשה שבאה לביטוי בשינויים במבנה החוליות.

עקמת קלה יכולה להיות הפרעה אסתטית בלבד, בעוד שעקמת חמורה, גורמת לכאבים ולעומס על עמוד השדרה, וכן להפרעות של נשימה.

הסיבות לעקמת הן בין היתר מחלות שרירים, בעיה מולדת בזמן התפתחות עמוד השדרה, גידולים, מחלות וכיוצא בזה. עם זאת עקמת שמתרחשת אחרי גיל 10 עלולה ברוב המקרים להיות אדיופטית – כלומר עקמת שנגרמה מסיבות בלתי ידועות.

סימני העקמת

עקמת אפשר לזהות ממראה כאשר קיים אי סימטריה בולט בגב, הגוף מוטה הצידה, הכתפיים נמצאות בגובה לא שווה, המרחק בין הזרועות והגוף אינו שווה, והצלעות בולטות. החולה בעקמת סובל מכאבי גב, התעייפות מוגברת, חוסר גמישות, ומקשיים בעת התכופפות.

עקמת כנכות

ניתן לקבל קצבת נכות בשל עקמת, רק אם החולה נמצא מוגבל בכושר העבודה, ואינו מסוגל להשתכר. כאשר קיימת עקמת שעלולה להחמיר, וכאשר נפגע כושרו של האדם להשתכר, הוא יוכל לקבל קצבת נכות כללית בכפוף לבדיקתן של ועדות רפואיות שתקבענה את אחוזי הנכות שלו.

הועדה הרפואית של הביטוח הלאומי בודקת את החולה ואת המסמכים הרפואיים ונעזרת בחוות דעת רפואית. תפקיד הועדה הוא לקבוע את אחוזי הנכות של הליקויים על פי מבחנים רפואיים בתקנות של הביטוח הלאומי (ספר המבחנים לנכות כללית ונפגעי עבודה) בפרק העוסק במחלות ופגימות במערכת הלוקומוטורית.

תקנות הביטוח הלאומי קובעות אחוזי נכות בשל פגיעות אורתופדיות המפורטות בטבלאות נכות. אחוזי הנכות יינתנו בהתאם לחומרת הגבלה בתנועות (קלה בינונית או קשה), ולפי החלק הרלוונטי המוגבל בעמוד השדרה (צווארי, גבי או מותני) או באם מדובר בקיבוע מוחלט של כל עמוד השדרה. בנוסף קובעות התקנות שאחוזי הנכות יקבעו גם לפי ממצאים נוירולוגיים אם קיימים. גם רף ודרגת הכאב הינו גורם נוסף שמשפיע על אחוזי משמעותית על אחוזי הנכות.

בין היתר ולדוגמא קובעות התקנות כי, הגבלה קשה של תנועתיות עמוד השידרה הגבי מאפשרת קבלת 10% נכות, הגבלה קלה של עמוד שידרה מותני תזכה את החולה ב- 10% נכות, והגבלה קשה של תנועות בעמוד השידרה המותני תאפשר קבלה של 30% נכות וכו'.

קצבת נכות לילד שסובל מעקמת

הורים לילדים שיש להם בעיות בריאות מלידה, כאשר הליקויים הרפואיים מהם הם סובלים מתגלים במשך השנים, יקבלו קיצבת ילד נכה. בהתאם, הוריו של ילד שסובל מבעיה רפואית זמנית של עקמת, יקבלו קצבת ילד נכה עד גיל 18, בהתאם לחומרת הליקוי, ובהתאם למידת תלותו של הילד בזולת.

ועדה רפואית של ביטוח לאומי תבחן את המצב הרפואי של הילד לאחר שתשלח אותו לאבחונים שונים מטעמה.

ראו גם:

טיפול חדשני בעקמת נעורים

ניתוחים לתיקון עקמת

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי