בלט דיסק כתוצאה מתאונת דרכים

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלט דיסקהדיסק הבין חולייתי הוא מבנה הנראה כמו טבעת אשר מורכב מגרעין ג'לטיני גמיש העטוף בשכבות חזקות וסיביות. כמעט בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה ניתן למצוא דיסק כאשר אחד מתפקידיו הוא למנוע חיכוך בין החוליות.

הדיסק הבין חולייתי הוא המבנה המעניק לעמוד השדרה את הגמישות ואת יכולת התנועה שלו. תפקיד חשוב נוסף של הדיסק הוא לשמש כבולם זעזועים ולשכך את הזעזועים העוברים בעמוד השדרה.

כבר כאן ניתן להבין כי באופן שגרתי מופעלים על הדיסקים הבין חולייתיים עומסים רבים שעלולים לגרום לשחיקה הדרגתית של השכבות העוטפות את גרעין הדיסק. כמו כן לא אחת מופעל על הדיסק לחץ רב עד כדי כך שצורתו מתעוותת. כל עוד הדיסק שומר על צורתו המקורית ונשאר תחום בין שתי החוליות, הכל טוב ויפה. הבעיות מתחילות להתעורר כאשר הדיסק מתעוות ומתחיל לפלוש לכיוון תעלת השדרה.

כיצד תאונת דרכים קשורה לבלט דיסק?

באופן עקרוני בלט דיסק יכול להיגרם כתוצאה משלושה מצבים:

  • שחיקה הדרגתית של הדיסק כתוצאה ממאמץ חוזר ונשנה.
  • פגיעה טראומטית כתוצאה מחבלה כמו למשל במקרה של נפילה מסולם או תאונת דרכים.
  • האפשרות השלישית משלבת בין שני המצבים שהוזכרו לעיל. כך לדוגמה שחיקה הדרגתית ואיטית יכולה להתפתח לכדי נזק כתוצאה מטראומה שלא הייתה גורמת לנזק של ממש בכל מקרה אחר שבו לא הייתה מקדימה אותה שחיקה.

מהות הפגיעה בדיסק הבין חולייתי תלויה מאוד בסוג התאונה ובתנועת הגוף במהלך התאונה. כך לדוגמה במידה ומדובר על תאונה שבה הנהג של הרכב היה חגור בחגורת בטיחות, רוב הסיכויים שהנזק יתרחש בדיסק הממוקם בצווארו של הנהג שכן שאר עמוד השדרה מוגן על ידי המושב. לעומת זאת במידה ומדובר על נהג של רכב דו גלגלי, הרי שישנו סיכוי שהנזק ייגרם דווקא לדיסק בין חולייתי הממוקם בעמוד השדרה המותני.

מה היא המשמעות הקלינית של בלט דיסק?

באופן עקרוני הפגיעה בדיסק מופיעה בשלוש דרגות חומרה. בלט דיסק היא הדרגה הקלה ביותר, בקע דיסק היא הדרגה הבאה מבחינת מידת החומרה שלה ואילו פריצת דיסק היא הפגיעה הקשה ביותר הבאה לידי ביטוי בזליגה של הגרעין הג'לטיני אל מחוץ לשכבות הסיביות העוטפות אותו. עם זאת, אין זה מן הנמנע שדווקא תסמיני הבלט יהיו החמורים ביותר.

התסמינים תלויים במיקום של הדיסק, באופן שבו הוא מתעוות ובמיקום המדויק של הלחץ שהוא מפעיל. כך לדוגמה במקרים מסוימים בלט דיסק יגרום ללחץ על סיב עצב בתעלה העצבית שבעמוד השדרה וכתוצאה מכך יוביל לחולשת שרירים בגפיים התחתונות או לתסמינים נוירולוגיים חמורים כמו למשל אובדן השליטה על הסוגרים. לעומת זאת כיום ידוע כי ישנם רבים המסתובבים בעולם עם פריצת דיסק ולא מטפלים בה, מכיוון שאינם יודעים שלקו בכך.

את בלט הדיסק ניתן לאבחן באמצעות בדיקות הדמיה כמו למשל MRI או CT וחומרת הבלט מוגדרת הן לפי ממצאי ההדמיה והן לפי התסמינים הקליניים מהם סובל המטופל.

מה יש לעשות במקרה של תאונת דרכים שבה נגרם נזק לגב?

באופן כללי הדבר הראשון שיש לעשות לאחר תאונת דרכים הוא לגשת לחדר מיון על מנת שניתן יהיה לעבור את הבדיקות המתאימות.

כדאי לשים לב – על מנת שניתן יהיה בשלב מאוחר יותר לקבל פיצויים, ישנה חשיבות עליונה לעבור את הבדיקות המתאימות סמוך ככל האפשר למקרה התאונה. במידה והנפגע לא יתפנה ישירות לאחר התאונה לחדר המיון, יהיה לו קשה יותר להוכיח כי מקור התסמינים בבלט דיסק שנגרם בתאונה.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן