למה חשוב לא להזניח טיפול בפריצת דיסק?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

חשיבות הטיפול בפריצת דיסקהדיסק הבין חולייתי הוא מבנה טבעתי הבנוי מגרעין פנימי בעל מרקם ג'לטיני וטבעות סיביות העוטפות אותו מכל עבר. כמשתמע משמו, הדיסק הבין חולייתי ממוקם בין זוג חוליות בעמוד השדרה כשפחות או יותר בין כל זוג חוליות לאורך עמוד השדרה ניתן למצוא דיסק בין חולייתי אחד.

תפקידו של הדיסק לקשור בין החוליות, לאפשר את הגמישות והתנועתיות של עמוד השדרה ולשכך את הזעזועים בו. פריצת דיסק היא מצב רפואי שבו הגרעין הג'לטיני פורץ את השכבות הסיביות העוטפות אותו וזולג החוצה.

מדוע יש לטפל בפריצת דיסק בתום האבחנה?

ראשית חשוב להקדים ולציין כי בחלק ניכר מהמקרים פריצת דיסק לא באה לידי ביטוי באופן קליני כלל. במקרים מסוימים הגרעין שבמרכז הדיסק לא זולג לכיוון התעלה העצבית שבעמוד השדרה ולפיכך החולה לא יחוש בתסמינים מסוג כלשהו. למעשה במחקרים רבים נמצא כי רבים באוכלוסייה הכללית מתהלכים עם פריצת דיסק וכלל לא מודעים לכך עד ליום שבו היא מתגלה באופן אקראי לגמרי.

בנוסף לכך יש לציין כי במקרים רבים מאוד פריצת דיסק לא באה לידי ביטוי בתסמינים קליניים חמורים. כך לדוגמה במקרים מסוימים הפריצה יכולה לגרום לכאבים קלים עד בלתי מורגשים שמתעוררים באופן מקומי, בחלק ניכר מהמקרים פריצת הדיסק גורמת לכאבים רק כאשר עוברים מישיבה לעמידה או כאשר מתכופפים ועוד. עם זאת, הזנחה של הטיפול בפריצת דיסק עלולה להוביל להחמרה של הנזק ולהופעת תסמינים חמורים הרבה יותר.

ההשלכות האפשריות של הזנחת הטיפול בפריצת דיסק

ברוב המקרים פריצת דיסק היא תוצאה של פציעת מאמץ חוזרת. המשמעות היא שלא מדובר על נזק שהתרחש באופן פתאומי כתוצאה מחבלה, נפילה, מכה או תאונת דרכים אלא על נזק שהתרחש באופן הדרגתי ומצטבר. לפיכך מדובר למעשה על תהליך מתמשך שמוטב לגדוע אותו בעודו באיבו. למעשה ברוב המקרים לפני פריצת הדיסק מתרחשת תופעה הנקראת בלט דיסק, כלומר מצב שבו צורת הדיסק מתעוותת ובעקבות כך הוא יכול לבלוט לכיוון תעלת השדרה.

הזנחה של מצב זה עלולה לגרום לפריצת דיסק והזנחה של פריצת דיסק קלה יכולה להוביל להחמרת הנזק ולפריצת דיסק חמורה. פריצת דיסק חמורה יכולה לבוא לידי ביטוי בתסמינים קליניים קשים כשבין היתר מדובר על שיתוק של הרגליים או הידיים, אובדן השליטה על הסוגרים, כאבי תופת מפושטים באזורים שונים בגוף, כאבי ראש חמורים ועוד.

כיצד ניתן למנוע את החמרת המצב?

אמנם ברוב המקרים של פריצת דיסק ניתן יהיה לטפל באמצעות משככי כאבים או תרופות להרפיית השרירים המכווצים, אך חשוב שלא לעשות שימוש יתר במשככי הכאבים שכן העלמת הכאב באמצעים תרופתיים לא מביאה לפתרון הבעיה אלא רק להעלמת התסמין. למעשה שימוש ממושך במשככי כאבים יכול לגרום לחולה להתעלם מהבעיה ולהזניח את הטיפול.

לפיכך חשוב מאוד לפנות בראש ובראשונה לטיפולי פיזיותרפיה. במהלך הטיפולים המטפל יכול להדריך את המטופל בנוגע לפעולות שעליו להימנע מביצוען, ללמד אותו תרגילים שונים שיסייעו לו לחזק את שרירי הגב ואת שרירי העזר בחסות ביתו וכן להרפות עבורו את השרירים המכווצים באמצעות עיסוי ידני, אלקטרודות חשמליות או כריות ושמיכות חימום.

חשוב לבצע בדיקות תקופתיות

מעבר לכל זה, על מנת לוודא כי לא התרחשה החמרה במצב, מומלץ לגשת לביצוע בדיקות תקופתיות אצל אורתופד מומחה. ברוב המקרים על ידי בדיקה גופנית פשוטה ניתן יהיה להעריך את מידת החומרה של הנזק ולאבחן תסמינים חדשים אם כי במקרים מסוימים יהיה צורך בביצוע בדיקות הדמיה מסוימות.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן