טיפול בכאבי גב אמצעי

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב גבבדרך כלל כשאדם סובל מכאבי גב על רקע כזה או אחר, מוקד הכאב ימוקם בחלק התחתון של הגב או בחלק העליון כשלעתים נדירות בלבד הכאב יתמקד בחלקו האמצעי של הגב. למעשה בחלק ניכר מהמקרים בהם ישנן תלונות על כאבי גב אמצעי, מקור הכאבים בכלל לא בגב עצמו, כי אם באיברים אחרים הממוקמים בבית החזה או בחלל הבטן. על מנת להבין באילו דרכים ניתן לטפל בכאבי גב אמצעי יש תחילה לשפוך מעט אור על המבנה המיוחד של עמוד השדרה וכן לפרט מעט אודות הגורמים האפשריים לכאבים בגב האמצעי.

גב אמצעי – עמוד השדרה החזי

עמוד השדרה האנושי מורכב סך הכול מעשרים וארבע חוליות הנמתחות מהצוואר ועד למותן ועוד כ- 18 חוליות נוספות המאוחות בחלקן בעצם העוקץ ובעצם העצה. החוליות מחולקות לאזורים בהתאם לפירוט הבא:

  • עמוד השדרה הצווארי – עמוד השדרה הצווארי כולל שבע חוליות צוואריות שנושאות את משקל הראש.
  • עמוד שדרה חזי – עמוד השדרה החזי כולל תריסר חוליות. כל אחת מהחוליות מחוברת לזוג צלעות, אחת ימנית ואחת שמאלית.
  • עמוד שדרה מותני – עמוד השדרה המותני מורכב מחמש חוליות סך הכול שנושאות את המשקל של כל חלקו העליון של הגוף.
  • בחלקו התחתון של עמוד השדרה אנו מוצאים את עצם העצה המורכבת מחמש חוליות מאוחות ואת עצם העוקץ או עצם הזנב המורכבת משלוש עד חמש חוליות.

הגורמים לכאבי גב אמצעי

הכאבים שמתפתחים באזור הגב ברוב המקרים מופיעים בחלק התחתון של עמוד השדרה או בחלק העליון שלו וזאת כיוון שאלו הם החלקים הנעים של עמוד השדרה. כאבים שמקורם העמוד השדרה החזי נדירים יותר שכן אזור זה מקובע בשל החיבור שלו לבית הצלעות. ככל שהאזור ניחן ביכולת תנועה גבוהה יותר, כך הסיכוי לשחיקה של הדיסק הבין מפרקי גבוה יותר כך שהסיכוי לשחיקה באזור האמצעי של הגב נמוך ביותר.

לאור זאת כאבים באזור הגב האמצעי מתפתחים בדרך כלל על רקע חבלה טראומטית או על רקע צרבת, כיב פפטי בתריסריון, דלקת ריאות או מגוון רחב של בעיות שאינן קשורות לעמוד השדרה או לשרירי הגב כיוון שבגב עלולה להתרחש תופעה של הקרנת כאב, כלומר תחושת כאב שמקורה לא בגב עצמו כי אם באיברים הפנימיים למשל.

חשיבות התהליך האבחנתי במקרה של כאבי גב אמצעי

מאחר וכל בעיה שעשויה לגרום לכאבי גב אמצעי דורשת פתרון או טיפול מסוג שונה, הרי שלפני שניתן לגשת לשלב הטיפולי, יש להתמקד בשלב האבחון. בבדיקות האבחון יש לאפיין את הכאבים באופן המדויק ביותר ולמקם אותם בצורה הטובה ביותר. במידת הצורך יש לבצע בדיקות מסוימות על מנת לשלול גורמים שלא קשורים לגב כמו לדוגמה רפלוקס קיבתי ושטי או כיב קיבה לצורך העניין.

אם מתברר כי אכן מקור הכאבים בגב עצמו, יש להבחין בין כאבים שמקורם בשרירים מכווצים יתר על המידה לבין כאבים שמקורם בלחץ המופעל על עצב על ידי דיסק פרוץ או בולט. כמו כן חשוב לבדוק האם מקור הבעיה בכלל בפציעה טראומטית כמו לדוגמה במקרה שבו הכאב נוצר כתוצאה משבר בחוליה אחת או יותר.

במקרים הקלים ניתן לטפל באופן שמרני בלבד באמצעות משככי כאבים, תרופות להפחתת דלקת ופיזיותרפיה אך במקרים החמורים ביותר אין מנוס מלבצע ניתוח בעמוד השדרה שבו מסירים את דיסק הפגוע ומחליפים אותו בדיסק מלאכותי או ניתוח שבו מסירים את הדיסק הפגוע ומאחים את החוליות שתחמו אותו באמצעות לוחית מתכת.

כאבי גבכאבי גב תכופים הם תופעה שכיחה ביותר שיכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרגות חומרה. במקרים מסוימים הכאב שמקורו בגב מוקרן לאזורים אחרים בגוף כמו למשל לירכיים או לאיזור הישבן אך לא אחת הכאבים ממוקדים מאוד ולא פולשים מעבר לתחומי הגב.

כאבי גב תכופים יכולים להתפתח בכל אזור בגב, החל מעצם הזנב וכלה בצוואר והטיפול בכאבים השונים משתנה בהתאם לגורם לכאבים, לטיפולים בהם התנסה המטופל עד כה ולרמת ההצלחה שלהם, בהתאם לדרגת החומרה של הכאבים ועוד.

כאבים שנמשכים פחות משלושה חודשים נקראים כאבים אקוטיים או כאבים חריפים ואילו כאבים הנמשכים לכל הפחות שלושה חודשים נקראים כאבים כרוניים.

טיפולי פיזיותרפיה לטיפול כאבי גב תכופים

ברוב המקרים האורתופד שמאבחן את כאבי הגב יפנה את המטופל לטיפולי פיזיותרפיה. טיפולי הפיזיותרפיה מאפשרים למטופל ליהנות מהפחתה במידת החומרה של הכאב, מהרפיה של השרירים התפוסים או המתוחים וכן מאפשרים לחזק את שרירי הגב. בנוסף לכך, המטפל יכול ללמד את המטופל בנוגע לדרכים השונות בהן הוא יכול לבצע תרגילי חיזוק והרפיה בביתו באופן עצמאי ללא עזרה.

טיפולים אלטרנטיביים

בשנים האחרונות הולכת ועולה בישראל הפופולאריות של טיפולים שונים מתחום הרפואה המשלימה ועדות לכך ניתן לראות בעובדה שקופות החולים השונות מסבסדות טיפולים מתחום הרפואה המשלימה ומעודדות את המבוטחים שלהן לגשת לקבל טיפולים אלה.

בין השיטות האלטרנטיביות המתאימות לטיפול בכאבי גב ניתן למנות את הרפואה הסינית בדגש על הדיקור הסיני שנמצא יעיל לטיפול בכאבים באופן כללי ואת הכירופרקטיקה והאוסטיאופתיה המיועדות לטיפול בבעיות גב באופן ספציפי.

שמירה על אורח חיים פעיל

ברוב המוחלט של המקרים האורתופד ינחה את המטופל לשמור על אורח חיים פעיל במידת האפשר תוך הימנעות מביצוע פעולות שגורמות להחמרת הכאבים בגב. בקרב הציבור הרחב קיימת אמונה מוטעית לפיה כאשר מופיעים כאבים בגב, יש להימנע מפעילות ולהרבות בשכיבה ובמנוחה. עם זאת – דווקא ההפך הוא הנכון. כאשר אנו נמנעים מפעילות אנחנו נמנעים מלחזק את שרירי הגב ואת שרירי העזר הנחוצים ליציבה המאוזנת וכך למעשה פוגעים בתהליך ההחלמה ומאריכים את תקופת ההחלמה.

קומפרסים חמים עוזר במקרים של כאבי גב תכופים

במידה והמקור לכאבי הגב הוא שרירים תפוסים, ניתן להניח על השרירים המכווצים קומפרסים חמים המביאים להרפיה של השרירים. שיטות חימום הגב, נעשות בין היתר באמצעות כריות חימום, בקבוק חם, אמבטיות חמות ועוד. את השרירים התפוסים ניתן להרפות גם באמצעים אחרים כמו למשל עיסוי, שימוש בפולסים חשמליים ועוד.

הטיפול התרופתי

הטיפול התרופתי מהווה את אחד המרכיבים החשובים ביותר במכלול הטיפולים המיועדים לטפל בכאבי גב. נכון להיום ישנו מגוון רחב ביותר של משחות, קרמים, כדורים וזריקות המיועדים לטיפול בכאבי גב שחלקם ניתנים לרכישה גם ללא מרשם רופא. בין היתר מדובר על תרופות לשיכוך הכאבים כמו למשל אדוויל, אקמול או נורופן, תרופות להפחתת הדלקת כמו למשל זריקות סטרואידים, תרופות להרפיית השרירים כמו למשל וולטרן אמולג'ל ועוד.

ניתוח בגב

ברוב המקרים ניתן לפתור את כאבי הגב או לכל הפחות להתמודד אתם בקלות יחסית באופן שמרני בלבד. עם זאת, במקרים החמורים ביותר, בדגש על המקרים בהם מדובר על כאבים קשים וכרוניים הנלווים לבעיות נוירולוגיות מסוימות, לא אחת מתברר כי אין מנוס מלבצע ניתוח גב.

ישנם ניתוחי גב רבים שניתן לבצע והבחירה בניתוח משתנה בהתאם לגורם לכאבים. כך למשל במידה ומדובר על פריצת דיסק חמורה, ניתן להסיר את הדיסק בניתוח ולהחליפו בדיסק מלאכותי גמיש. במקרים אחרים ניתן להסיר רק חלק מהדיסק בניתוח ולהשאיר את החלק הארי של הדיסק במקומו.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן