כאבי גב עליון

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב גב עליוןהגב העליון הוא הקיר האחורי של חלל בית החזה. המבנה המרכזי בגב העליון הוא עמוד השדרה החזי המורכב משתיים עשרה חוליות. תשע מהחוליות בעמוד השדרה החזי מחוברות לתשע הצלעות העליונות ואילו שלוש החוליות התחתונות בעמוד השדרה החזי מחוברות לשלוש החוליות התחתונות.מעל לחוליות המרכיבות את עמוד השדרה החזי ניתן למצוא את החוליות המרכיבות את עמוד השדרה הצווארי. מדובר על שבע חוליות הנושאות במשקל הראש. במקרים מסוימים ניתן להתייחס לכאבי הצוואר ככאבי גב עליון, אך ברוב המקרים נהוג להפריד אותם. כאבי גב עליון הם תופעה שכיחה מאוד, אם כי מדובר על תופעה פחות נפוצה מכאבי גב תחתון.

כאבי גב עליון הנמשכים פחות משלושה חודשים נקראים כאבים חריפים או אקוטיים ואילו כאבי גב עליון הנמשכים למעלה משלושה חודשים נקראים כאבים כרוניים.

מה הם הגורמים לכאבי גב עליון?

בניגוד לעמוד השדרה הצווארי ולעמוד השדרה המותני שמתוכננים באופן כזה המאפשר את התנועתיות של עמוד השדרה והגב, עמוד השדרה החזי מתוכנן להקנות לנו את הקשיחות ואת היציבות שנועדו לאפשר לנו את העמידה הזקופה ואת ההגנה על האיברים הפנימיים הממוקמים בבית החזה. לפיכך מדובר על אזור ששכיחות הכאבים בו נמוכה יחסית.

למעשה הגורמים השכיחים המובילים לכאבי גב תחתון, פחות שכיחים במקרה של כאבי גב עליון כשהכוונה היא בעיקר לפריצת דיסק, בלט דיסק או ניוון של הדיסקים הבין חולייתיים והחוליות עצמן. עם זאת, כל נזק באחת מהרקמות הממוקמות בגב העליון בדגש על הרקמות בעמוד השדרה החזי, יכול להוביל להתפתחות של כאבי גב.

בין היתר מדובר על עומס יתר או חבלה במפרקים כתוצאה מפעילות גופנית מאומצת, הרמה של משאות כבדים במיוחד או חבלה טראומטית בעקבות נפילה מגובה רב, פציעת ספורט או תאונת דרכים, שברים בחוליות, דלקת מפרקים ניוונית, גידול ממאיר שלוחץ על שורש עצב בעמוד השדרה, דלקת מפרקים שגרונית ועוד.

יש לציין כי ישנו מגוון רחב של מחלות שיכולות לגרום לכאבי גב עליון, שאינן קשורות לגב או למבנים הממוקמים בו באופן ישיר כשבין היתר מדובר על בעיות לב, בעיות בכליות, מחלות שונות במערכת העיכול, מחלות מערכתיות כמו למשל פיברומיאלגיה ועוד. כמו כן אחד הגורמים השכיחים ביותר לכאבי גב עליון הוא שרירים תפוסים או מכווצים.

התסמינים של כאבי גב עליון

כאבי גב עליון יכולים להופיע באופן ממוקד ביותר ולהשפיע רק על אזור מסוים בגב העליון, אך במקרים מסוימים הכאבים יכולים להיות מפושטים ביותר. כך למשל הכאבים יכולים להיות מוקרנים לכיוון הידיים, הראש והצוואר, לכיוון הכתפיים ועוד. בנוסף לכך, לא אחת מופיעים תסמינים נוירולוגיים מסוימים המהווים עדות לכך שמקור הכאבים בלחץ המופעל על שורש עצב בעמוד השדרה. תסמינים אלו כוללים לדוגמה תחושות נימול, שריפה או דגדוג, כאבי ראש, חולשה בשרירי הידיים ועוד.

איבחון כאב גב עליון

אבחון של כאבי גב עליון מתבצע על ידי אורתופד. האבחון כולל תשאול יסודי ומקיף של המטופל בנוגע לתסמינים מהם הוא סובל, בירור של היסטוריה משפחתית או סיפור משפחתי של בעיות גב, בדיקה גופנית שבה מנסה הרופא להתחקות אחר המיקום המדויק של הכאב ותסמינים נוספים שיכולים לשפוך אור על המקור לכאבים ועוד.

במידת הצורך יבוצעו גם בדיקות מעבדה כמו למשל בדיקות דם לשלילת דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים זיהומית ובנוסף לכך ייתכן כי יהיה צורך לבצע בדיקות הדמיה כמו למשל MRI או בדיקת CT, צילום רנטגן של עמוד השדרה ועוד.

כיצד מטפלים בכאבי גב עליון?

ברוב המקרים הטיפול בכאבי גב עליון הוא טיפול שמרני הכולל הימנעות ממאמץ, חיזוק שרירי הגב העליון, הרפיית השרירים של הגב העליון באמצעות שימוש בתרופות להרפיית השרירים, הנחת קומפרסים חמים על השרירים המכווצים ו/או טיפולי פיזיותרפיה וכן ניתן לעשות שימוש במגוון רחב של טיפולים מתחום הרפואה המשלימה כמו למשל דיקור סיני, אוסטיאופתיה או כירופרקטיקה.

במקרים מסוימים ייעשה שימוש בתרופות לשיכוך הכאבים או בתרופות להפחתת מידת החומרה של הדלקת כמו למשל נוגדי דלקת שאינם סטרואידים או הזרקת סטרואידים ובמקרים החמורים ביותר ייתכן כי יהיה צורך לשקול לבצע ניתוח, בעיקר במקרים בהם מדובר על פריצת דיסק.

אולי יעניין אותך גם:

יש לכם כאבי גב? ייתכן ויש לכם מיאלומה נפוצה

סובל/ת מכאבי גב? מכשיר מיוחד לטיפול בדלקות חוזרות וכאב כרוני

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן