ניתוח פריצת דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ניתוח פריצת דיסקרבים בקרב הציבור הרחב מאמינים כי ברגע שמתקבלת האבחנה של פריצת דיסק, הרי שמדובר בגזר דין ידוע מראש שמשמעותו כי הגיעה העת לעבור ניתוח – מדובר בטעות רווחת מאוד. ברוב המוחלט של המקרים ניתן להחלים מפריצת דיסק גם מבלי להגיע לניתוח.

הניתוח נדרש בכל זאת במקרים שבהם הדיסק הבין חולייתי לוחץ על השדרה העצבית באופן כזה שגורם לתסמינים חמורים מאוד כמו למשל שיתוק או כאבים חמורים מאוד. כמו כן האפשרות לבצע את הניתוח נכנסת לתמונה כאשר החולה עבר מגוון של סוגי טיפולים במשך כמה חודשים ללא תוצאות משביעות רצון.

כיצד מבוצע הניתוח?

הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה ובמהלכו המנותח שוכב על בטנו. ישנו מגוון רחב של דרכים לבצע את הניתוח כשבגדול נהוג לחלק את כל סוגי הניתוחים לניתוחים המבוצעים בשיטה הלפרוסקופית, כלומר באמצעות חתכים זעירים מאוד ומצלמה זעירה המאפשרת למנתח לראות את הנעשה בתוך גופו של המטופל וניתוחים המבוצעים בגישה הפתוחה, הדורשים ביצוע של חתכים רחבים יחסית.

כמו כן ניתן להשתמש בכמה טכניקות בהתאם למצבו של המטופל. כך לדוגמה בחלק מהמצבים כל שיהיה לעשות הוא לנסר מעט את הדיסק ולהשאיר את החלק הארי במקומו. ניתוחים אלה מבוצעים במקרים הקלים יחסית בהם עדיין ניתן להציל חלק מהדיסק. במצבים חמורים יותר יהיה צורך להסיר את כל הדיסק ובמקומו להשתיל דיסק מלאכותי. יש לציין כי הדיסק המלאכותי אמנם ניחן בגמישות ובכושר עמידות גבוה, אך עדיין לא מסוגל להחליף דיסק בין חולייתי טבעי ובריא.

טכניקה אחרת שבה מבוצע הניתוח כרוכה בחיבור של לוחית מתכתית בין שתי החוליות שמהן הוצא הדיסק הבין חולייתי במטרה לגרום להן להתאחד לעצם אחת.

תקופת ההתאוששות והשיקום לאחר הניתוח

לאחר שהניתוח יסתיים, המנותח יועבר לחדר ההתאוששות שבו יעקבו אחרי מצבו הרפואי וימתינו עד להתפוגגות חומרי ההרדמה. לאחר שהמטופל ישוב להכרתו ולאחר שמדדי החיים החיוניים שלו ייבדקו, הוא יעבור למחלקה הכירורגית. בהתאם לצורך יינתנו לו תרופות לשיכוך הכאבים. עוד בבית החולים יעודדו את החולה לעמוד על רגליו וכן ברוב המקרים יתחיל המטופל לתרגל תרגילי פיזיותרפיה. בדרך כלל במידה והכל עבר כשורה, המטופל יוכל להשתחרר לביתו ביום שלמחרת הניתוח.

החזרה לשגרה צריכה להתבצע באופן הדרגתי במידת האפשר. בדרך כלל יש להמתין כשבועיים עד שניתן לשוב למקום העבודה, במידה ומדובר על עבודה שלא כרוכה במאמץ פיזי אך בחלק לא מבוטל מהמקרים יש להמתין אף חודשיים ולמעלה מכך בטרם ניתן לשוב למקום העבודה ולתפקד כרגיל. לאחר שישה שבועות המנותח לרוב מוזמן לפגישת מעקב עם המנתח. במהלך השבועות הראשונים לאחר הניתוח, המנותחים מומלצים לפנות לטיפולי פיזיותרפיה.

הסיכונים הכרוכים בניתוח

בדומה לכל ניתוח אחר, גם ניתוח פריצת דיסק טומן בחובו סיכונים מסוימים שחשוב להכיר. על מנת למזער את הסיכוי לסיבוכים המטופל צריך ליידע את הרופא המרדים ואת הרופא המנתח בנוגע לכל מצב רפואי נוסף שהוא סובל ממנו, לפרט בנוגע לתרופות שהוא נוטל בשגרה, לדווח בנוגע לרגישויות שהוא סובל מהן בדגש על רגישויות לתרופות מסוימות ועוד.

הסיכונים הכרוכים בניתוח פריצת דיסק כוללים בין היתר זיהום, פגיעה עצבית, דימום ופגיעה בקרומי חוט השדרה. בחלק מהמקרים עלול אף לדלוף בעקבות הפגיעה הנוזל השדרתי. סיבוך שכיח יחסית של ניתוח פריצת דיסק הוא חזרה של פריצת הדיסק, המתרחש בעיקר לאחר ניתוחים שבהם חלק מהדיסק הושאר במקומו או במצבים שבהם המנותח לא ביצע שינויים כלשהם באורח החיים שלו לאחר הניתוח.

כמו כן בדומה לכל ניתוח המבוצע בהרדמה מלאה, גם בניתוח פריצת דיסק ייתכנו סיבוכים הקשורים להרדמה עצמה.

בלט דיסק ניתוח – בתור התחלה – מה זה בלט דיסק?

כאשר מדברים על בלט דיסק, מתארים בעצם מצב גופני, בו קיימת שחיקה חזקה אשר משפיעה על התפקוד התקין של השכבות ההיקפיות של הדיסקים הבין חולייתיים. לאור השחיקה אשר הולכת ומחמירה ככל שהזמן חולף, לאט לאט נוצרת בליטה של הדיסק המדובר. בלט דיסק הוא אינו תסמין רפואי אשר מחייב תסמינים פיזיים כלשהו, שכן הוא מתאר מצב נתנון מבחינה אנטומית (כלומר מבחינה מבנית). ולמרות זאת, בלט בדיסק יכול במצבים מסוימים לגרום לתסמינים שמזכירים ושדומים לפריצת דיסק, אולם, מדובר על מצב של פגיעה הרבה פחות חמורה במצב במבנה של הדיסק הבין חולייתי.

בלט דיסק ניתוח – בתנאים מסוימים בלט דיסק יכול להתפתח לכדי פריצת דיסקכאשר מדברים על בלט דיסק, מתארים בעצם מצב גופני, בו קיימת שחיקה חזקה אשר משפיעה על התפקוד התקין של השכבות ההיקפיות של הדיסקים הבין חולייתיים

במקרים רבים וספציפיים, בלט של הדיסק עלול ויכול להיגרר ולהפוך למצב של פריצת דיסק של ממש. ועל כן, ברגע שאתם מבחינים ורואים את הסימפטומים האופייניים לבלטי דיסק, חשוב מאוד וכדאי להגיע לאפיון ואבחון רפואיים, זאת על מנת שבסופו של דבר תוכלו למנוע את החמרת המצב הרפואי שלכם. כזכור, החמרה של בלטי דיסק במקרים רבים יכולים להוביל למצב ממשי של פריצת דיסק, ובמקרים קיצוניים למצבים בהם תצטרכו לבצע עירוב כירורגי של המצב הרפואי שלכם.

בלט דיסק ניתוח – מה הם ההבדלים השונים המוכרים בין פריצות דיסק לבן בלטי דיסק

ברוב המקרים ניתן להגיד בצורה חד משמעית כי בלט דיסק הוא מצב מקדים אשר מגיע לפני  השלב של פריצת דיסק. כאמור, במצב של בלט דיסק, המעטפת החיצונית אשר עוטפת למעשה את הדיסק, נמצאת עדיין במצב של שלמות, אולם, ככל שהזמן חולף ועובר, ישנה סכנה גוברת לכך שהמעטפת שמגנה ועוטפת את הדיסק שלנו תקרע בשל העומס הבלתי נגמר עלייה, והנוזל שנמצא בתוך הסחוס שלנו יברח וזלוג החוצה – במקרים כאלה מדובר על מצב אשר נקרא כאמור פריצת דיסק. ניתן להגיד בצורה חד משמעית את העובדה הבאה – במקרים סימפטומטיים של בלט בדיסק, אשר מתגלים ומאובחנים בשלבים מוקדמים יותר, אזי שישנו סיכוי גדול וגבוה יותר לכך שבלט הדיסק לא יתפתח לכדי פריצת דיסק של ממש.

בלט דיסק ניתוח – אלו הם גורמים הסיכון אשר מגבירים בצורה משמעותית את הסיכויבלט דיסק ניתוח – בתנאים מסוימים בלט דיסק יכול להתפתח לכדי פריצת דיסק במקרים רבים וספציפיים, בלט של הדיסק עלול ויכול להיגרר ולהפוך למצב של פריצת דיסק של ממש. לעבור בלט דיסק

כיום, ישנם מספר גורמים אשר מוכרים שספרות הרפואית כגורמים המעלים סיכוי לחטיפת בלט בדיסק, כאשר חלק מגורמי הסיכון הללו הם – עודפי משקל משמעותיים, ליקויים במבנה עמוד השדרה, ישיבה ממושכת על כסאות רוטטים (נהגי משאיות), בעלי מקצוע אשר עובדים במקצועות פיזיים, פעילות ספורטיבית אינטנסיבית ללא מנוחה, ועוד.

בלט דיסק ניתוח – האם עלינו למהר לבצע ניתוח במצב של בלט דיסק בגוף שלנו?

במרב המקרים, הרופאים האורתופדים ואנשי המקצוע השונים שמטפלים ועוסקים בבלטי דיסק ובפריצות דיסק, ממליצים לבצע בלט דיסק ניתוח, כבר בשלבים הראשונים להופעתה של בלט הדיסק, זאת על מנת לגרום לכך שבלט הדיסק לא יהיה תופעה כרונית, זאת מתוך הפחד שבעתיד כבר יהיה מאוחר מידי לבצע את ניתוח הדיסק. אולם, מחקרים רבים מראים כיום כי ישנם דרכים אלטרנטיביות ומועילות יותר לטיפול והחלמה של בלטי דיסק, זאת כאר מדובר על דרכים אשר לא כוללים ביצוע ניתוח, ולעתים רבות התוצאות שלהם הם חד משמעית מועילות ובריאות יותר מבחינה גופנית. מבין הטיפולים הללו ניתן למצוא – טיפולים פיזותרפים, טיפולים ברפואה המשלימה, ועוד.

מהי צריבת דיסק והאם זה נחשב לניתוח?

למרות שהשם שלו זה עמוד, בפועל לא מדובר בעמוד אחד ארוך, אלא בשרשרת או בקבוצה של 33 עצמות נפרדות זו מזו אשר נקראותממליצים לבצע בלט דיסק ניתוח, כבר בשלבים הראשונים להופעתה של בלט הדיסק, זאת על מנת לגרום לכך שבלט הדיסק לא יהיה תופעה כרונית חוליות. במצב שבו הכל תקין, הגופים של החוליות מייצרים מבנה אופטימלי שתומך גם בראש וגם בצוואר ואז מבחינה אנטומית אנחנו זקופים. תפקידו של הדיסק הוא בעצם לשמור על יציבות המבנה של עמוס השדרה. כאמור, בלט דיסק הואמצב שבו החלק הפנימי של הדיסקים לוחץ על החלק טבעתי החיצוני ויוצר בליטה. לעתים כאמור, בלט דיסק הוא השלב שלפני פריצת דיסק. הבלט יכול להיות ללא תסמינים או עם תסמינים כלומר עם כאבים בגב ולעתים עם כאבים שמקרינים לרגליים. צריבת דיסק, מה שמכונה גם DISC NUCLEOPLASTY, הוא תהליך יחסית מינורי המתאים לטיפול בבלט דיסק. תוך מספר שעות בודדות, יוכל המטופל להשתחרר הביתה עם יום אשפוז אחד בלבד וחבישה על הגב. התהליך מתבצע בהרדמה מקומית ובטשטוש, בשונה מניתוח בלט דיסק או פריצת דיסק, שנחשב למורכב הרבה יותר ומתבצע בהרדמה מלאה וכולל חתך. בתהליך של צריבת דיסק מחדירים מחט אל הדיסק עצמו שנחשב לפגוע ואז ממקמים אותה באמצעות צילום רנטגן. אחרי שהרופא המומחה ממקם את המחט, הוא מחדיר מכשיר מיוחד עם טכנולוגיית של גלי רדיו. המכשיר מעודד פירוק של החומר בדיסק באמצעות חימום והאזור מגיע לטמפרטורה גבוהה של 52 מעלות. המחט מוחדרת באמצעות גלי רדיו אל תוך הדיסק ואז נוצרות בו תעלות, מה שמפחית את הלחץ בתוך הדיסק, מערכת העצבים משתחררת ובסופו של דבר הרופא מוציא את המחט וחובש את המקום.

מה האפשרויות לפני שפונים לניתוח בלט דיסק או פרוצדורות מורכבות אחרות?

בעיקרון הטיפול המקובל גם בבלט דיסק, וגם בפריצת דיסק הוא לשנות את אורח החיים ולהימנע אם ניתן מפרוצדורות מורכבות כמו ניתוח. אימוץ אורח חיים תנועתי יותר, שילוב פעילות גופנית מתונה, הימנעות ממצבים סטטיים כמו שכיבה וישיבה ממושכת, מסייעים להפחית את הכאבים ולהחזיר את המטופל לשדרת החיים. גם טיפולים כמו פיזיותרפיה, כירופרקטיקה ואוסטאופטיה יכולים להקל.

אולי יעניין אותך גם:

שיקום בבית לאחר ניתוח בגב

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן