פריצת דיסק עצם הזנב

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גבעצם הזנב או עצם העוקץ היא החלק האחרון של עמוד השדרה האנושי. בקרב שמונים אחוז מהאוכלוסייה העצם מורכבת מארבע חוליות אך באופן עקרוני העצם יכולה להיות מורכבת גם מחמש או שלוש חוליות. עצם הזנב ממוקמת מבחינה אנטומית מתחת לעצם העצה ומחוברת אליה באמצעות מפרק הנקרא סקרוקוקסיג'יאל שתנועתו מוגבלת.

מאחר ועצם הזנב היא למעשה שריד אבולוציוני, הרי שרבים בקרב הציבור הרחב מאמינים כי אין לה כל תפקוד או חשיבות. עם זאת, מדובר בטעות בלבד שכן העצם משמשת כנקודת עיגון למספר רצועות, גידים ושרירים. בין היתר היא מהווה נקודת חיבור לשריר המותח את הירך לאחור, הנקרא שריר העכוז הגדול, לשריר המונע את צניחת איברי האגן כלפי מטה הנקרא שריר הלווטר אני ועוד.

המקור לכאבים בעצם הזנב

פריצת דיסק מתרחשת כאשר עומס רב מדי מופעל מדי על דיסק בין חולייתי או כשהדיסק סובל מנזק הולך ומצטבר. הכאבים שמופיעים לא אחת בעצם הזנב לא מתרחשים על רקע פריצת דיסק בעצם הזנב. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהדיסקים הממוקמים בין החוליות המרכיבות את עצם העצה ועצם הזנב הולכים ומתגרמים במהלך ההתבגרות.

לפיכך הכאבים בעצם הזנב יכולים להופיע בעקבות עומס יתר, גידול ממאיר, פריקות, שברים או נזקים שונים כתוצאה מפציעות ספורט, חבלות או תאונות ועוד.

חשוב לדייק ולהבהיר שבמקרים מסוימים מקור הכאבים יהיה בפריצת דיסק שכן לא אחת מדובר על הקרנה של כאב ממקור אחר, אך פריצת הדיסק לא מתרחשת בעצם הזנב אלא באזור אחר בעמוד השדרה כשבדרך כלל מדובר על אזור הגב התחתון, בדיסקים הממוקמים בעמוד השדרה המותני.

ככל שעצם הזנב ארוכה יותר, כך הסיכוי לסבול מכאבים בעצם הזנב גבוה יותר, ככל שעצם הזנב גמישה פחות כך הסיכוי לפגיעה הולך ועולה וכן ככל שהעצם בולטת יותר, כך הסיכוי לנזק בעצם הזנב גבוה יותר.

התסמינים של פגיעה בעצם הזנב

בדרך כלל פגיעה בעצם הזנב תבוא לידי ביטוי בכאבים מקומיים בעצם עצמה ללא נוכחות של כאבים בגב התחתון או הקרנה של כאב לאזורים אחרים. כמו כן עלולים להופיע כאבים בזמן קיום יחסי מין או בזמן עשיית צרכים. בנוסף עלולים להופיע סיבוכים הקשורים לכפות הרגליים כמו למשל דורבן וכן עשויים להופיע קשיים לשבת למשך זמן ממושך.

תסמינים אלו מבדילים בין כאבים בעצם הזנב שמקורם בפריצת דיסק באזור הגב התחתון לבין כאבים שמקורם בפגיעה בעצם הזנב עצמה. זאת כיוון שפריצת דיסק באזור הגב התחתון והקרנה של כאב לכיוון עצם הזנב בדרך כלל תבוא לידי ביטוי בתסמינים נוספים המשתנים בהתאם למיקום המדויק של פריצת הדיסק כשבין היתר מדובר על קושי בהרמת הירך לכיוון הבטן, קושי בעמידה על העקבים, קושי להחזיק את כף הרגל כלפי מעלה, כאבים מפושטים בצד השוק והירך ועוד.

אבחון של המקור לכאבים בעצם הזנב

אנשים רבים סובלים מכאבים כרוניים בעצב הזנב וזאת משום שהם מתמהמהים לפנות לאבחון. זהו המקום לציין שתחושות של כאב, צריבה או שריפה ואפילו אי נוחות בעצם הזנב מחייבות פנייה לקבלת אבחון רפואי. באמצעות אבחון רפואי על ידי אורתופד ניתן להבין האם מקור הכאבים בפריצת דיסק ובהקרנת כאב לכיוון עצם הזנב או שמא מדובר על פגיעה בעצם הזנב עצמה.

תהליך האבחון כולל תשאול של המטופל בנוגע לתסמינים מהם הוא סובל, נטילת פרטים בנוגע לגורמי סיכון מסוימים ובדיקה קלינית יסודית ובהתאם לצורך ייעשה שימוש בבדיקות הדמיה כמו למשל בדיקת MRI או CT.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן