תסמינים לבלט דיסק – למה כדאי לשים לב?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

centerבלט דיסק הוא מצב רפואי שבו הגרעין הג'לטיני במרכזו של הדיסק הבין חולייתי מפעיל לחץ גבוה על השכבות הסיביות העוטפות אותו ובעקבות זאת הדיסק בולט לכיוון התעלה העצבית בעמוד השדרה. מצב זה יכול להיגרם בעקבות הפעלת עומס רב על עמוד השדרה לאורך זמן אך בהחלט יכול גם להיגרם באופן פתאומי כתוצאה מתאונת דרכים, נפילה, מעשה אלימות או פציעת ספורט.

ברוב המקרים בלט דיסק מתרחש לפני פריצת דיסק שכן פריצת דיסק מתרחשת כשהלחץ על השכבות הסיביות העוטפות את הגרעין הג'לטיני רב עד כדי כך שהחומר הג'לטיני שבמרכז הדיסק פורץ אותן וזולג החוצה. עם זאת, לא אחת התסמינים של בלט הדיסק יהיו חמורים יותר מהתסמינים של פריצת דיסק.

מה משפיע על תסמינים לבלט דיסק?

להלן הגורמים העיקריים המשפיעים על ההסתמנות הקלינית של בלט דיסק:

  • מיקומו של בלט הדיסק – אחד הפרמטרים החשובים ביותר המשפיעים על ההסתמנות הקלינית של בלט הדיסק הוא המיקום של הדיסק הבולט בעמוד השדרה. בלט דיסק בעמוד השדרה הצווארי בדרך כלל ישפיע על פלג הגוף העליון בדגש על חגורת הכתפיים, השכמות, הצוואר, הידיים והראש ואילו בלט דיסק באזור עמוד השדרה המותני ישפיע בעיקר על הסוגרים, על האגן, על העכוזים ועל הגפיים התחתונות.
  • מידת החומרה של הבליטה – ברוב המקרים ככל שהדיסק בולט יותר ולפיכך מצליח לפלוש עמוק יותר לתוך התעלה העצבית, כך התסמינים יהיו חמורים יותר.
  • נוכחות של דלקת – התסמינים בדרך כלל חמורים יותר כאשר הבליטה של הדיסק גורמת לבצקת מקומית ולהתפתחות של דלקת.

כאבים מסוגים שונים

התסמין המרכזי של בלט דיסק, שברוב המקרים גורם לחולים לפנות לקבלת אבחון רפואי, הוא הכאב. הכאב יכול לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים להלן:

  • כאב זמני וחולף – ברוב המקרים בלט דיסק הוא תופעה זמנית החולפת תוך ארבעה עד שישה שבועות.
  • כאב כרוני – במקרים חמורים במיוחד הכאב לא חולף ולא נרפא גם לאחר מספר חודשים ואפילו אחרי שנה.
  • כאב מקומי – כאב מקומי משפיע רק על האזור הספציפי בגב שבו התרחש בלט הדיסק. כאב זה יכול להיות חלש מאוד אך אין זה מן הנמנע שיהיה מדובר בכאב חד וחמור שיכול להוביל אף למוגבלות רבה ולפגיעה קשה באיכות החיים של החולה.
  • כאב מפושט והקרנות של כאב – במקרים רבים הכאב מוקרן או מתפשט לאזורים אחרים בגוף. כך לדוגמה בלט דיסק בעמוד השדרה המותני יכול לגרום להופעה של כאב באזור הירכיים, השוקיים, העכוז ואפילו באזור גב כף הרגל. כאב בעמוד השדרה הצווארי יכול לגרום לכאבי צוואר, כאבים בידיים, בחגורת הכתפיים ואפילו להוביל לכאבי ראש.

תסמינים לבלט דיסק נוירולוגיים

כאשר הדיסק בולט לכיוון התעלה העצבית בעמוד השדרה, ייתכנו גם תסמינים לבלט דיסק נוירולוגיים שחלקם אף חמורים ביותר. הזכרנו שאחד התסמינים של בלט דיסק הוא כאבי ראש. כאבים אלו מהווים עדות לפגיעה נוירולוגית. פגיעה נוירולוגית נוספת שנחשבת לחמורה במיוחד היא בעיה בשליטה על הסוגרים. במקרים מסוימים מדובר על דליפת שתן בלבד אך לא אחת מדובר על אובדן השליטה על הסוגרים באופן מוחלט.

תסמין נוירולוגי נוסף שיכול להוות ביטוי לבלט דיסק הוא היחלשות של שרירים בידיים או ברגליים וכן ייתכנו תופעות של נימול, שיתוק חלקי בגפיים העליונות או בגפיים התחתונות, תחושה של דקירה באזורים שונים בגוף, פגיעה באיכות הרפלקסים ועוד.

לסיום חשוב לציין כי למרות שקיימת שורה ארוכה של תסמינים לבלט דיסק, הרי שבחלק מהמקרים התופעה לא תבוא לידי ביטוי מבחינה קלינית כלל.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן