תסמינים לפריצת דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

חשיבות הטיפול בפריצת דיסקבקרב הציבור הרחב קיימת תפיסה מוטעית בנוגע לתסמינים המופיעים בעקבות פריצת דיסק לפיה התופעה באה לידי ביטוי בעיקר בכאבי גב. אמנם בהחלט מדובר על תסמין שיכול להתאים לפריצת דיסק, אך כפי שתוכלו להבין מהמאמר שלפניכם, הרי שמדובר רק על תסמין אחד במכלול מורכב של תסמינים אפשריים.

ראשית יש לציין כי במקרים מסוימים פריצת הדיסק לא תבוא לידי ביטוי באופן קליני כלל וכן יש לציין כי סוג תסמינים לפריצת דיסק ומידת החומרה שלהם תלויים באזור בגב שבו נפרץ הדיסק, בעצבים עליהם לוחץ הדיסק ובחומרת הפריצה של הדיסק.

תסמינים לפריצת דיסק באזור הצוואר

פריצה של דיסק צווארי הגורמת ללחץ על אחד משורשי העצבים הממשיכים לכיוון היד יכולה לגרום להופעת כאבים בשכמה ולכאבים היורדים במורד היד.

בנוסף לכך, פריצת דיסק באזור הצוואר יכולה לבוא לידי ביטוי בכאבי צוואר, בעווית של שרירי הצוואר, בנוקשות צווארית ובהגבלה בטווח התנועה של הצוואר. כמו כן פריצת דיסק באזור זה יכולה לבוא לידי ביטוי בשינויים תחושתיים ביד ולהתפתחות של חולשה מוטורית באחד משרירי היד או במספר שרירים במקביל.

ככל שהלחץ על העצבים יהיה רב יותר, כך מידת החומרה של התסמינים תהיה גבוהה יותר וכך יופיעו יותר תסמינים נוירולוגיים.

תסמינים לפריצת דיסק נוספים יכולים להיות למשל הירדמות של חלק מהיד, תחושת שריפה, או דגדוג ביד, פגיעה ברפלקסים ביד ואובדן של מסת שריר ביד. מעבר לכל זה עשויים להופיע גם כאבי ראש, בחילות, סחרחורות, בעיות בשיווי המשקל, תחושת ורטיגו ועוד.

התסמינים של פריצת דיסק בגב התחתון

רוב תסמינים לפריצת דיסק המופיעים בעקבות פריצת דיסק בגב התחתון מקורם בפגיעה בעצב הסכיאטי. העצב הסכיאטי הוא העצב הרחב ביותר והארוך ביותר בגוף האדם ותפקידו הוא לספק רפלקסים, כוח ותחושה לרגליים. כאשר הדיסק הבין חולייתי מפעיל לחץ על העצב הסכיאטי, עלולים להופיע כאבים בדרגות עוצמה שונות באזור הגב התחתון.

בנוסף לכך הכאבים יכולים להיות מפושטים יותר ולהופיע גם בישבן, ברגל ואף להגיע עד לכף הרגל. בנוסף לכאבים הפגיעה בעצב הסכיאטי יכולה לגרום למגוון רחב של תופעות נוירולוגיות, כך לדוגמה הפגיעה יכולה לבוא לידי ביטוי בחולשת שרירים ברגל, בקושי לשלוט על הרגל, בתחושות דגדוג או נימול ועוד. במקרים החמורים ביותר החולה יאבד את השליטה על הסוגרים.

תסמונת זנב הסוס

פריצת דיסק באזור המותני עלולה לגרום להפעלה של לחץ על עצבי זנב הסוס. עצבים אלו נקראים כך בין היתר משום שהם ממוקמים מתחת לאזור שבו חוט השדרה מסתיים. התסמינים המרכיבים את התסמונת הם בעיות והפרעות שונות בשליטה על הסוגרים, אימפוטנציה, כאבים ברקטום, כאבים בחלק הפנימי של הירכיים, הפרעות בפעילות המעי, כאבים בגב התחתון, אובדן התחושה באזור המפשעה, שיתוק ברגל אחת או בשתי הרגליים ועוד.

תסמינים נוספים

ישנו מגוון רחב של תסמינים נוספים המשמשים לאבחון של מיקום הפריצה בעמוד השדרה. כך לדוגמה במידה ומדובר על פריצת דיסק שהתרחשה בין חוליה S5 לבין חוליה S1, החולה יתקשה מאוד לעמוד על קצות האצבעות על רקע היחלשות של השרירים הכופפים של השוק. במידה ומדובר על פריצה של דיסק בין חוליה L4 לחוליה S5, החולה יחוש בדקירה חזקה בגבו כל אימת שינסה להרים את הירך לכיוון הבטן ויופיע קושי לעמוד על העקבים.

במידה ומדובר על פריצה של דיסק בין חוליה L3 לחוליה S4, רפלקס המתיחה בפיקת הברך ייחלש ויופיעו כאבים בצד התיכון של השוק, בקדמת הברך וכן בצד החיצוני הצדי של הירך.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן