השפעת האפידורל בלידה – מעורר כאב גב לאחר הלידה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב גב לאחר שימוש באפידורלבמהלך העשורים האחרונים הועלתה סברה לפיה אפידורל גורם לכאבי גב לאחר הלידה. נושא זה נבחן במחקרים רבים ונכון ל-2015 נראה כי רוב החומר המחקרי מצביע על כך שהזריקה לא גורמת לנזק לגב או להגדלת הסיכוי לכאבי גב. כמו כן טרם הובהר המנגנון הקושר את הזריקה לכאבי הגב ולפיכך ייתכן כי מדובר על קשר מקרי או על קשר הנובע מגורמים שאינם קשורים ישירות לזריקה.

אפידורל על קצה המזלג

אפידורל או הרדמה אפידורלית היא סוג של הרדמה מקומית, המבוצעת בחלק השני של הלידה. מטרת ההזרקה להפחית את עוצמת הכאבים מהם סובלות הנשים במהלך הלידה. חומרי ההרדמה והאלחוש גורמים לחסימה של מעבר האותות בעמוד השדרה וכך המוח לא מפרש את הכאב. חשוב לציין כי אפידורל הוא לא שמו של החומר המוזרק אלא מונח המציין את המיקום של ההזרקה.

מדובר על אזור הממוקם במרווח שבין חוט השדרה בגב התחתון לבין החוליות העוטפות אותו. המרווח מחולק מבחינה אנטומית לשלוש שכבות או שלושה קרומים ואילו השכבה הרחוקה ביותר מחוט השדרה, אליה מזריקים את חומר ההרדמה נקראת dura madre. זהו המקור לשמה של הזריקה.

הקשר בין זריקת אפידורל לבין כאבי גב לאחר הלידה

במחקרים רבים נבדק הקשר בין כאבי גב לאחר הלידה לבין זריקת אפידורל. באחד מהמחקרים המפורסמים שבהם נמצא כי נשים שקיבלו זריקת אפידורל סבלו משכיחות גבוהה יותר של כאבים אקוטיים, אך סבלו פחות מכאבי גב שנמשכו למעלה משנה בהשוואה לנשים שלא קיבלו אפידורל במהלך הלידה. כמו כן, כפי שציינו, טרם נמצא המנגנון הקושר בין הזריקה לבין כאבי הגב.

אמנם ייתכן כי יתפתחו כאבי גב מקומיים באזור ההזרקה, אך כאבים אלו אינם שונים מכאבים המופיעים בעקבות הזרקה של חומרים שונים באזורים אחרים בגוף.

הופעה של כאבי גב לאחר לידה

באופן עקרוני נשים רבות סובלות מכאבי גב לאחר הלידה, עם או בלי קשר לזריקת האפידורל. במהלך ההיריון המשקל של הבטן הולך ונהיה רב יותר ומרכז הכובד של הגוף משתנה. בעקבות זאת נוצר עומס מוגבר על שרירי הגב ועל המבנים השונים בעמוד השדרה בדגש על הדיסקים הבין חולייתיים. בנוסף לכך, שרירי הבטן מתארכים ונחלשים והיכולת שלהם לתמוך בשרירי הגב נהיית נמוכה יותר.

מעבר לכל זה, הרי שלאחר הלידה יש לטפל בתינוק שמשקלו גדל מיום ליום וכל פעולה ולו הפשוטה ביותר גורמת לעומס על הגב. לכל זה יש להוסיף את העובדה שנשים רבות מעלות במשקלן במהלך ההיריון וכי את הקילוגרמים העודפים לא תמיד קל להשיל תוך זמן קצר. מאחר ומשקל עודף והשמנת יתר מהווים גורם סיכון נפרד לכאבי גב, הרי שאין זה פלא כי מדובר על תופעה נפוצה כל כך לאחר הלידה.
סובלת מכאבי גב? מכשיר מיוחד לטיפול בכאבי גב בלי לצאת מהבית

ראו גם:

כאב גב לאחר ניתוח קיסרי

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן