נכות עקב בלט דיסק: כיצד נקבעים אחוזי הנכות?

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

אחוזי נכותעמוד השידרה בנוי מחוליות גמישות שעוברות דרך הצוואר, הגב העליון, הגב המותני, ועד לעצם הזנב. בתוך עמוד השידרה עוברים גם עצבים חשובים שאחראים על התפקוד של איברי הגוף. בין החוליות קיימים דיסקים שבולמים זעזועים לעמוד השידרה. הדיסקים הללו מכילים ג'לי קשיח התחום בטבעת חזקה.

בלט דיסק הוא סוג של פגיעה בעמוד השידרה. מדובר במצב שבו דיסק מסוים שנמצא בין חוליות בעמוד השדרה, בולט החוצה מתוך המבנה החולייתי הסדור, ולוחץ על עצבים ורצועות.

כיצד נגרם בלט דיסק ואיך מאבחנים?

פגיעות בגב מתרחשות בגלל מאמצים גדולים שמופעלים באיזור הגב. פגיעות בגב ובצוואר הן פגיעות אורתופדיות שיכולות להיגרם בין היתר גם בגלל נפילה, הרמת משקל כבד, תנועה לא נכונה או נזק מצטבר. בלט דיסק הוא סוג של פגיעה שכיחה בעמוד השידרה.

מאבחנים את הפגיעה על ידי צילומים והדמיות כמו C.T ו- MRI שמאתרים את מקום הפגיעה.

בדיקה נוספת היא בדיקת EMG, שמגלה הולכה עצבית, ומראה אם נוצר נזק עצבי כתוצאה מהבלט. "צליפת שוט" שנגרמת בדרך כלל בתאונה, כתוצאה מטלטול הראש והצוואר באופן פתאומי, יכולה לגרום גם כן לבלט דיסק או לפריצת דיסק.

סימני בלט דיסק

חלק מהסימנים לתופעה הם כאשר הנפגע סובל מכאבים והגבלה בתנועותיות. בלט דיסק יכול לגרום לנזקים עצביים שמשפיעים על תפקוד הגפיים, חולשה, הירדמות / נימול של הגפיים, חוסר שליטה על סוגרים, וכיוצא בזה.

מתי בלט דיסק יזכה באחוזי נכות?

נזק שנגרם לעמוד השידרה במצב של בלט דיסק, וגורם להגבלה בתנועות, יזכה את הנפגע באחוזי נכות בהתאם לקבוע בתקנות הביטוח הלאומי. התקנות מחלקות את הפגיעות בגב לפגיעות בעמוד שידרה צווארי, עמוד שידרה מותני, ועמוד שידרה גבי ומתייחסות להגבלה קלה, בינונית או קשה.

ככלל, רמת החומרה של הפגיעה ועוצמת ההגבלה בתנועתיות של הגו, הם אילו שיקבעו את אחוזי הנכות. כך, בלט דיסק שגורם להגבלות תנועה קלות בגב יכול לזכות את הנפגע באחוזי נכות של בין 5% ל- 10%.

אחוזי הנכות כתוצאה מפגיעות בעמוד שידרה צווארי וגבי, תלויים גם בזווית של הפגיעה. לדוגמא, פגיעה בעמוד שידרה צווארי ב"זווית נוחה" שמאפשרת "יציבה תקינה", תזכה ב- 30% נכות. לעומת זאת, "זווית בלתי נוחה" שמפריעה ליציבה נכונה, תזכה את הנפגע ב- 50% נכות.

כך גם לגבי עמוד שידרה צווארי. הגבלה בתנועה כתוצאה מפגיעה שגורמת ל- "קיבוע בזווית נוחה", תיתן לחולה 10% נכות. לעומת "קיבוע בזווית שאינה נוחה" – 30% נכות.

לגבי עמוד שדרה מותני קובעות התקנות, שכאשר הפגיעה מגבילה את התנועה, ומפריעה ליציבה וגורמת לשינוי בצורת עמוד השידרה – יינתנו 50% נכות. כאשר הפגיעה אינה גורמת להפרעה קשה, או לשינויים חמורים ביציבה, – אז יינתנו לנפגע 30% נכות.

התקנות מתייחסות גם למצב של פגיעה בכל עמוד השדרה, וקובעות שאם יש "קיבוע מוחלט" של כל העמוד באופן שגורם לאי נוחות ושינויים משמעותיים ביציבה – גם אם "הצוואר יכול לנוע" מעט– יקבעו לנפגע – 100% נכות.

אחוזי הנכות יקבעו לפי ממצאי הצילומים והבדיקות, וההתרשמות לגבי הגבלה בתנועה שיאבחן אורטופד מומחה.

אדם שסובל מבלט דיסק, יכול לפנות למוסד לביטוח לאומי, ולהגיש תביעה לקצבת נכות כללית. הקיצבה תינתן אם הנפגע יקבל לפחות 40% נכות רפואית, וכן דרגת אי כושר עבודה.

בלט דיסק כתוצאה מעבודה

כאשר החולה נפגע בעבודה, בודקים מה היה מצבו הרפואי לפני הפגיעה. הנפגע צריך להוכיח על פי מסמכים רפואיים, שהפגיעה שנגרמה לו בעבודה אינה קשורה למצבו הרפואי בעבר.

במקרה שהפגיעה נגרמת בעבודה כתוצאה מפעולות של הרמת משאות וכו', ומפעולות של מאמץ חוזר, היא תוכר כמקרו טראומה, והנפגע יוכל להגיש תביעה לקבלת אחוזי נכות. כאשר הפגיעה בעבודה הוכרה בביטוח לאומי, ניתן לקבל דמי פגיעה, מענק חד פעמי, או קצבה חודשית אם הוכחה חוסר יכולת השתכרות לאורך זמן.

ההבחנה בין בלט דיסק ופריצת דיסק

במצב של פריצת דיסק, החומר שנמצא בתוך הדיסק – הג'לי – מתפרץ דרך הציפוי הסיבי שלו ולוחץ על העצבים, הרצועות, וגורם ברוב המקרים לפגיעה בתפקוד העצב, לחולשה, ולאובדן תחושה. לעומת זאת, במצב של בלט דיסק, הדיסק שנמצא בין החוליות בולט החוצה כיחידה אחת מתוך גבולות המבנה של החוליות.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי