בלט דיסק בעמוד השדרה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עמוד הסדרהבלט דיסק בעמוד השדרה הוא ממצא אורתופדי שיכול להתפתח כתוצאה ממגוון רחב של גורמים ושיכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של תסמינים. על מנת להבין את המשמעות של מצב זה, נפתח בהסבר קצר אודות המבנה של עמוד השדרה ולאחר מכן נפרט אודות התסמינים האפשריים של בלט דיסק, דרכי האבחון ודרכי הטיפול המתאימות.

עמוד השדרה על קצה המזלג

עמוד השדרה, המהווה את החלק הקשיח במערכת המורכבת הנושאת את המשקל של חלק הגוף העליון, מורכב מעשרים וארבע חוליות הממוקמות בין המותן לצוואר ומשמונה עד עשר חוליות בעצם העוקץ ובעצם העצה, שחלקן מאוחות. תפקידיו המרכזיים של עמוד השדרה הם לאפשר יציבות לגוף ולהגן על חוט השדרה. בין החוליות המרכיבות את עמוד השדרה ישנם מפרקים המאפשרים את היישור, הכיפוף והפיתול שלו.

החוליות מופרדות זו מזו באמצעות דיסקים בין חולייתיים, המאפשרים לעמוד השדרה לספוג לחצים של עד מאות קילוגרמים לסנטימטר מרובע. הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה סחוסי הבנוי בצורה של שכבות חזקות העוטפות גרעין ג'לטיני גמיש.

הדיסקים בולמים את הזעזועים שמופעלים באופן שגרתי על עמוד השדרה אך כאשר הלחץ המופעל על אחד מהדיסקים הבין חולייתיים רב מדי, צורתו של הדיסק עלולה להתעוות והגרעין הג'לטיני עלול לבלוט כלפי חוץ. מצב זה נקרא בלט דיסק.

הגורמים לבלט דיסק

בחלק ניכר מהמקרים אחד הגורמים העיקריים לבלט דיסק הוא מאמץ חוזרני. הכוונה היא להפעלה חוזרת ונשנית של לחץ שמוביל באופן הדרגתי לשחיקה של השכבות העוטפות את הגרעין הג'לטיני. שחיקה חוזרת ונשנית יכולה להיות תוצאה של נשיאת משקלים באופן קבוע, ישיבה ממושכת מול המחשב, נטייה להתכופף באופן לא תקין ועוד.

בנוסף לכך, בלט דיסק בעמוד השדרה יכול להופיע באופן פתאומי כתוצאה מטראומה או חבלה. כך לדוגמה הבלט יכול להיגרם כתוצאה מנפילה מסולם, תאונת דרכים, פעולת אלימות ועוד. במקרים מסוימים מדובר על שילוב בין שחיקה הדרגתית לבין טראומה.

מה הם התסמינים של בלט דיסק?

ישנם תסמינים רבים בהם בלט דיסק יכול לבוא לידי ביטוי. התסמינים משתנים בהתאם לדרגת החומרה של הבלט, למיקום של הדיסק בעמוד השדרה, לכיוון אליו בולט הדיסק, לעצב עליו מפעיל הדיסק לחץ ועוד.

אי לכך במקרים מסוימים הבלט לא יבוא לידי ביטוי באופן תסמיני כלל אך במקרים אחרים הבלט יכול לגרום למגוון של תסמינים נוירולוגיים. במידה ומדובר על בלט דיסק צווארי, ייתכנו תסמינים כמו למשל כאבי ראש, חולשה בשרירי הידיים, תחושות נימול בשרירי הידיים, כאבי צוואר ועוד. בלט דיסק בעמוד השדרה המותני לעומת זאת יכול לגרום לאובדן השליטה על הסוגרים, צניחה של כף הרגל, פגיעה ברפלקס הברך, כאבי גב תחתון שעלולים להיות חמורים ביותר ועוד.

כיצד מאבחנים בלט דיסק בעמוד השדרה?

האבחון של בלט דיסק בעמוד השדרה מתבסס על תשאול של המטופל בנוגע לתסמינים מהם הוא סובל ועל בדיקה גופנית יסודית המבוצעת על ידי אורתופד. עם זאת, מאחר והתסמינים של בלט דיסק אינם ספציפיים, ייתכן מאוד כי יהיה צורך לבצע בדיקות הדמיה כמו למשל בדיקת CT או בדיקת MRI. לא אחת יהיה צורך לבצע גם בדיקות מעבדה שונות על מנת לשלול גורמים אחרים שהיו יכולים לבוא לידי ביטוי בתסמינים מהם סובל המטופל.

כיצד מטפלים בבלט דיסק בעמוד השדרה?

הטיפול בבלט דיסק בעמוד השדרה נועד למלא שתי מטרות מרכזיות להלן:

  • למנוע את החמרת המצב – בלט דיסק עלול להחמיר ולהתפתח לכדי בקע דיסק ובשלב מאוחר יותר בקע דיסק עלול להחמיר ולהתפתח לכדי פריצת דיסק. אי לכך אחת ממטרות הטיפול היא למנוע את ההחמרה של המצב.
  • טיפול בתסמינים הקיימים – הכוונה היא לטיפול בהגבלה בטווח התנועה, בכאבים, בנוקשות השרירים ובתסמינים הנוירולוגיים השונים במידה וקיימים.

בדרך כלל ניתן לרפא את המטופל על ידי שימוש באמצעים שמרניים בלבד כמו למשל טיפולי פיזיותרפיה, הימנעות ממאמץ, טיפול תרופתי לשיכוך כאבים ולהפחתת מדדי הדלקת ועוד. עם זאת, במצבים החמורים ביותר, ייתכן כי יהיה צורך לשקול התערבות כירורגית על מנת להפחית את הלחץ שמופעל על סיבי העצבים בחוט השדרה.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן