הגורמים והסיבות לבלט דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גבבלט דיסק היא תופעה שכיחה מאוד שיכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של גורמים, החל מכאב מקומי קל וכלה בתסמינים נוירולוגיים חמורים. מדובר על מצב רפואי שבו החומר הג'לטיני המצוי במרכזו של הדיסק הבין חולייתי מפעיל לחץ רב על הטבעת המקיפה אותו עד כדי עיוות של צורת הדיסק.

במצבים בהם בעקבות הלחץ של החומר הג'לטיני על הטבעת העוטפת אותו, הדיסק בולט לכיוון תעלת השדרה העצבית, עלול להיווצר לחץ על שורשי עצבים באזור אשר יגרום לכאב.

תופעה זו, המהווה את הגורם העיקרי לניתוחי גב באנשים מתחת לגיל 55, יכולה להתרחש כתוצאה ממגוון גורמים רחב. במאמר שלפניכם נפרט אודות הגורמים המרכזיים לבלט דיסק.

הסיבות לבלט דיסק: ישיבה ממושכת

בקרב הציבור הרחב קיימת אמונה מוטעית לפיה כאשר אנחנו יושבים, הלחץ על עמוד השדרה נמוך יותר מאשר הלחץ המופעל על עמוד השדרה בזמן עמידה.

עם זאת, לא זו בלבד שהלחץ המופעל על עמוד השדרה גבוה יותר פי 1.4-1.6 בזמן ישיבה מאשר בזמן עמידה, אלא שבמידה ומדובר על ישיבה ברכינה קדימה או על ישיבה מרושלת, הרי שהלחץ יכול להיות גבוה אף פי 1.8-2 מאשר הלחץ המופעל על עמוד השדרה בזמן עמידה.

לפיכך אנשים המבלים חלק ניכר משעות היממה בישיבה כמו למשל אנשים העוסקים במקצועות המצריכים לשבת שעות ארוכות מול מחשב, נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מבלט דיסק. על מנת למנוע את התופעה מומלץ לשבת בישיבה זקופה ומדי חצי שעה עד שעה לעשות הפסקה, לקום מהכיסא ולבצע מספר מתיחות.

הרמה לא נכונה

גורם נוסף שיכול להוביל לבלט דיסק הוא הרמה לא נכונה של חפצים, רהיטים או תינוקות. כאשר אנחנו מרימים עצם מסוים, אנחנו מפעילים לחץ על עמוד השדרה. במידה ולא נעשה שימוש בשרירי הרגליים למשל או במידה ולא נחזק את שרירי הגב, הרי שרוב העומס יופעל על עמוד השדרה והסיכוי לבלט דיסק יהיה גבוה יותר. לפיכך חשוב להימנע מהרמה של משאות ומשקלים באופן לא תקין ולא נכון.

לאור כל זאת, הורים לתינוקות נמצאים בסיכון לסבול מבלט דיסק שכן כאשר התינוק קטן מאוד, הורים רבים מתרגלים להרימו ולשאתו באופן לא תקין, אך כל עוד משקלו נמוך, הרי שאין בכך כל סכנה.

הצרה היא שצורת ההרמה וצורת הנשיאה הלא נכונות מתקבעות וכאשר התינוק נהיה כבד יותר בחלוף מספר חודשים, עדיין הוא מורם ונישא באופן לא תקין.

זוהי הסיבה לכך שחלק מהטיפול בבלט דיסק כולל הנחיות והדרכות בנוגע לאופן הנכון שבו יש להרים או לשאת עצמים, רהיטים, משאות ותינוקות כמובן.

טראומה לעמוד השדרה

עד כה עסקנו בעיקר במצבים שגורמים לנזק מצטבר לדיסק הבין חולייתי. עם זאת, הנזק יכול להתרחש גם באופן פתאומי. הכוונה היא בעיקר למקרים בהם הנזק נגרם בעקבות תאונת דרכים, פציעת ספורט, נפילה מגובה רב, פעולת אלימות ועוד.

כל אחד ואחד מהמקרים הנ"ל יכול לגרום לבלט דיסק באופן פתאומי ואף לפריצת דיסק. כמו כן במקרים מסוימים הרמה של משקל רב באופן לא תקין יכולה לגרום לבלט דיסק באופן פתאומי.

שינויים ניווניים בדיסק

מעבר לכל הגורמים שהוזכרו לעיל, חשוב לציין כי במקרים מסוימים הגורם לבלט דיסק הוא שינוי ניווני מסוים המתרחש באופן טבעי כתוצאה מגיל מבוגר.

במהלך ההזדקנות מתרחשים שינויים ניווניים רבים בגופנו כשחלק מהשינויים מתרחשים בהרכב של הדיסקים הבין חולייתיים. אמנם רוב המקרים של בלט דיסק מתרחשים באנשים צעירים, אך שינויים ניווניים בהחלט יכולים לתרום להגדלת הסיכוי לסבול מבלט דיסק.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן