גורמי סיכון להתפתחות כאבי גב

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אבחוןכאבי גב יכולים להתפתח בעקבות מגוון רחב של גורמים ויכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרגות חומרה, החל מכאבים קלים וכמעט בלתי מורגשים וכלה בכאבים קשים וחמורים ביותר.

אמנם לא תמיד ניתן למנוע כליל את הסיכון להתפתחות כאבי גב, אך על ידי הכרת גורמי הסיכון ללקות בהם, ניתן לבצע פעולות שונות למזעור הסיכוי להופעתם. במאמר שלפניכם נפרט אודות גורמי הסיכון המרכזיים להתפתחות כאבי גב.

עודף משקל והשמנת יתר

כל מצב שבו מופעל עומס מוגבר על עמוד השדרה יכול להגדיל את הסיכוי להתפתחות של כאבי גב. לפיכך השמנת יתר ועודף משקל ובעיקר התרכזות של שומן באזור הבטן, יכולים לגרום לכאבי גב. כך לדוגמה נשים הרות מתלוננות על כאבי גב בעיקר לקראת סוף ההיריון שכן הבטן התופחת מחודש לחודש גורמת לשינוי ביציבה ולהגברת העומס המופעל על הגב.

חשוב להבחין בין השמנה הנקראת השמנה אגסית לבין השמנה הנקראת השמנה תפוחית. השמנה תפוחית היא השמנה שבה עיקר מסת השומן ממוקמת באזור החזה והבטן ואילו השמנה אגסית היא השמנה שבה רוב רקמת השומן מתרכזת באזור הישבן והירכיים. ההשמנה המסוכנת יותר לבריאות הגב היא ההשמנה התפוחית.

שרירים חלשים

כאשר אנחנו יושבים, הולכים, מרימים משאות כבדים או מבצעים כל פעולה שהיא שיש בה כדי להפעיל עומס על עמוד השדרה, אנחנו עושים שימוש במספר שרירי עזר, המסייעים להפחתת העומס מעמוד השדרה.

בין היתר מדובר על שרירי הגב, שרירי השוקיים, שרירי הירכיים, שרירי הבטן ועוד. במידה ושרירי העזר חלשים מאוד ובמידה ולא נעשה שימוש בשרירי העזר, הרי שהעומס המופעל על עמוד השדרה יכול להיות רב מאוד והסיכון לבעיות גב וכאבי גב, עולה. אי לכך מומלץ לחזק את שרירי העזר ולהקפיד על הפעלה שלהם כל אימת שמופעל עומס על הגב.

עבודה במקצועות המצריכים לשבת שעות ארוכות

אחד מגורמי הסיכון המרכזיים להתפתחות של כאבי גב הוא ישיבה ממושכת. לפיכך אנשים העוסקים במקצועות הדורשים ישיבה ממושכת מהווים קבוצת סיכון לסבול מכאבי גב. בין היתר מדובר על גרפיקאים, מזכירות, כותבי תוכן, נהגים ועוד. כאשר אנחנו יושבים, אנחנו מפעילים עומס מוגבר על עמוד השדרה שיכול להיות גבוה פי 1.4-1.6 מהעומס המופעל על עמוד השדרה בזמן עמידה.

במידה ואנחנו לא עושים שימוש בשרירי העזר ויושבים בישיבה מרושלת או בישיבה ברכינה קדימה, הרי שהעומס יכול להיות אף גבוה פי 1.8-2 מהעומס המופעל על הגב בזמן עמידה. על מנת להפחית את הסיכוי לכאבי גב בקבוצת סיכון זו מומלץ לשבת ישיבה זקופה כשהגב נמצא בצורת S ובמידת הצורך יש להיעזר בכרית קטנה ולהניח אותה באזור שבו נוצרת קשת בגב התחתון.

כמו כן מומלץ לבצע הפסקות יזומות אחת לחצי שעה עד שעה לצורך קימה מהכיסא וביצוע של תרגילי גמישות ותרגילי מתיחות.

הורים צעירים

קבוצת סיכון נוספת לכאבי גב מורכבת מהורים צעירים. כאשר התינוק קטן מאוד, ההורים מתרגלים להרים אותו באופן לא תקין תוך הפעלת עומס רב על הגב. אמנם כאשר התינוק לא שוקל יותר מדי אין בכך משום סכנה לעמוד השדרה, אך לרוע המזל צורת ההרמה והנשיאה הלא תקינה והלא בריאה משתרשת וכך נוצר מצב שבו גם כשהתינוק הופך לפעוט כבד יחסית, ההורים מרימים ונושאים אותו באופן לא תקין.

באופן כללי מומלץ לפנות לאורתופד או פיזיותרפיסט על מנת ללמוד כיצד יש להרים ולשאת תינוקות או עצמים במשקלים כבדים באופן הנכון והבריא ביותר לגב.

אולי יעניין אותך גם:

מיישרי גב וכתפיים – מהם? ולמי הם יכולים לסייע?

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן