גורמי סיכון להתפתחות כאבי גב תחתון

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גבכאבי גב תחתון הם כאבים המופיעים באזורי הגב הממוקמים מעל קו העכוז ומתחת לקו הצלעות. כאבי גב תחתון יכולים להופיע במגוון רחב של דרגות עוצמה, החל מכאבים חדים, ממוקדים ומקומיים הנמשכים מעט מאוד זמן וכלה בכאבים חמורים ביותר, מפושטים וכרוניים הפוגעים באופן מיוחד באיכות החיים של החולים.

באופן כללי כל עוד הכאב נמשך פחות משלושה חודשים הוא מוגדר ככאב אקוטי או חריף ובמידה והוא נמשך למעלה משלושה חודשים, הוא מוגדר ככרוני. במאמר זה נסקור את גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות של כאבי גב תחתון.

ישיבה ממושכת

אחד מגורמי הסיכון המרכזיים להתפתחות של כאבי גב תחתון הוא ישיבה ממושכת. רבים לא יודעים זאת, אבל העומס המופעל על עמוד השדרה זמן ישיבה גבוה פי 1.4 -1.6 מהעומס המופעל על עמוד השדרה בזמן עמידה. במידה ומדובר על ישיבה מרושלת או ברכינה קדימה, הרי שהעומס יכול להיות גבוה אף פי 1.8-2.

לפיכך אדם שעובד בעבודה המצריכה ישיבה ממושכת מול המחשב למשל נמצא בסיכון לפתח כאבי גב תחתון. על מנת להפחית את הסיכון מומלץ לעשות הפסקות יזומות כל שעה או חצי שעה, לבצע תרגילי גמישות ומתיחות, להסתובב בחדר, לשחרר את הגב ולחזור לעבוד.

הרמה של משאות כבדים

הרמה של משאות כבדים נחשבת לגורם סיכון משמעותי לסבול מכאבי גב תחתון. באופן עקרוני מדובר על הרמה של משא כבד במיוחד באופן חד פעמי אך גם הרמה של משאות במשקל בינוני במשך תקופה ארוכה עלולה לגרום לנזק מצטבר בעמוד השדרה בדגש על הדיסקים הבין חולייתיים.

כאשר אנו מרימים משאות עלינו לתמוך בעמוד השדרה תוך הפעלה של שרירי עזר מסוימים. כך לדוגמה, אדם הנוהג להרים משאות באופן שגרתי, שניחן בשרירי רגליים חלשים, נמצא בסיכון מוגבר לסבול מכאבי גב תחתון בהשוואה לאדם שעובד בעבודה דומה, ששרירי הרגליים שלו חזקים.

מעניין לגלות שקבוצת סיכון מיוחדת היא הורים צעירים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהורים צעירים רבים מתרגלים לשאת את התינוקות שלהם ולהרים אותם באופן לא תקין משום שהם קלי משקל אך צורת ההרמה והנשיאה משתמרת גם לאורך ההתפתחות של התינוקות שהופכים לפעוטות שמשקלם גבוה יותר.

סיפור משפחתי של פריצות דיסק ובעיות גב

אמנם טרם נמצאו הגנים שמוטציות בהם יכולות לגרום לבעיות גב, אך כיום ידוע כי אדם שנולד להורים שסובלים מבעיות גב או אדם שבמשפחתו קיים סיפור משפחתי של בעיות גב, נמצא בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות גב בהשוואה לאדם שנולד למשפחה שאין בה סיפור משפחתי של בעיות גב.

עודף משקל והשמנת יתר

כל גורם שמוביל להפעלת עומס רב מדי על עמוד השדרה המותני תורם את חלקו להגדלת הסיכוי לסבול מכאבי גב תחתון. אי לכך, גם עודף והשמנת יתר מגדילים את הסיכוי לכאבים אלו. ישנה חשיבות לאופן שבו מחולק השומן בגוף כיוון שהשמנה בטנית או תפוחית משפיעה באופן משמעותי יותר על הסיכוי לסבול מכאבי גב בהשוואה להשמנה אגסית למשל שבה השומן מתרכז בעיקר בירכיים ובעכוזים.

זה המקום לציין שגם היריון מתקדם מגדיל את הסיכון לסבול מכאבי גב תחתון שכן הבטן התופחת מגדילה את העומס המופעל על עמוד השדרה.

גיל מבוגר

ככל שאנו מזדקנים, מתרחשים בגופנו יותר ויותר תהליכים ניווניים כשבין היתר מתרחשים תהליכים אלו במבנים של עמוד השדרה כמו למשל בדיסקים הבין חולייתיים ובחוליות עצמן. תהליכים אלו מובילים לשחיקה של הסחוסים והעצמות ולהתפתחות של כאבי גב תחתון.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן