דלקת מפרקים בעמוד השדרה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבדלקת מפרקים בעמוד השדרה יכולה לגרום למגוון רחב של תסמינים כשהנפוץ בהם הוא הכאב. הכאבים שמקורם בדלקת מפרקים יכולים לנבוע מהדלקת עצמה אך בהחלט יכולים להיות תוצאה של לחץ המופעל על סיבי עצבים שעוברים בתעלה השדרתית.

ישנן מספר מחלות מפרקים שיכולות לגרום לדלקת בעמוד השדרה. מחלות אלו שייכות למשפחת מחלות הנקראת ספונדילוארתריטיס, שהן מחלות דלקתיות אשר יכולות לערב הן את המפרקים הפריפריים והן את עמוד השדרה. המחלות השייכות למשפחה זו הן דלקת חוליות מקשחת, דלקת מפרקים ספחתית, דלקת מפרקים תגובתית ודלקת מפרקים אנטרופתית.

הגורמים לדלקת מפרקים בעמוד השדרה

ישנו מגוון רחב של גורמים שיכולים להוביל לדלקת מפרקים בעמוד השדרה. להלן הגורמים המרכזיים:

  • דלקת מפרקים תגובתית מתפתחת זמן קצר לאחר זיהום שהופיע במערכת פיזיולוגית אחרת כמו למשל במערכת העיכול. המערכת החיסונית מגיבה לזיהום ובשלב מאוחר יותר, מזהה בטעות מרכיבים שונים במפרקים כאותו גורם שגרם לזיהום כשבדרך כלל מדובר על מיקופלסמה, שיגלה, סלמונלה, כלמידיה, קמפילובקטר או ירסיניה.
  • דלקת מפרקים אנטרופתית היא דלקת המתפתחת בקרב חולים הסובלים במקביל מדלקת במערכת העיכול. דלקת זו יכולה להתפתח בקרב חולי צליאק, מחלות מעי דלקתיות, מחלת וויפל ועוד.
  • דלקת מפרקים ספחתית או דלקת מפרקים פסוריאטית היא דלקת המתפתחת בחלק מחולי הפסוריאזיס אך נכון לכתיבת שורות אלה רב הנסתר על הגלוי בנוגע למחלה זו ועל הקשר בינה לבין מחלת הפסוריאזיס מבחינה גנטית. הפגיעה בעמוד השדרה מתרחשת בחלק קטן מאוד מהסובלים מדלקת מפרקים פסוריאטית.
  • דלקת חוליות מקשחת היא מחלה בעלת מרכיבים גנטיים מסוימים שטרם התבהרו עד תום. עם זאת, נראה כי המחלה קשורה גם לחשיפה לחיידקים מסוימים.

תסמיני המחלה

לצד הכאבים שיכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרגות עוצמה, תיתכן גם הופעה של תסמינים נוספים המשתנים מחולה לחולה ותלויים בגורם לדלקת, במידת החומרה שלה, במחלות רקע מהן סובל החולה ועוד. כמו כן הכאבים עצמם משתנים מאוד באופיים, במשכם ובמועד שבו הם מופיעים. כך לדוגמה דלקת חוליות מקשחת גורמת לכאבים כרוניים הנמשכים יותר משלושה חודשים באזור הגב התחתון והעכוזים, המלווים בנוקשות בוקר משמעותית ושמעירים את החולה משנתו.

כאבים אלו נעשים חמורים יותר כאשר החולה במנוחה וקלים יותר כאשר הוא במאמץ וזאת בניגוד לרוב הסוגים של הכאבים הכרוניים, המחמירים בזמן מאמץ ומוקלים בזמן מנוחה. דלקת מפרקים תגובתית לעומת זאת, תבוא לידי ביטוי בכאבים בשלושה עד ארבעה מפרקים, כשבדרך כלל מדובר על מפרק הקרסול ומפרק הברך.

לצד הכאבים החולים עלולים לסבול ממעורבות של מערכות נוספות. כך למשל החולים בדלקת חוליות מקשחת, נוטים לסבול משכיחות גבוהה של דלקת הענביה הקדמית והדבר נכון גם בנוגע לסובלים מדלקת מפרקים אנטרופתית על רקע של מחלת קרוהן.

דלקת מפרקים תגובתית לעומת זאת יכולה לבוא לידי ביטוי בנוסף לכך גם באפטות בפה, דלקת בשופכה, אדמנת קשרית, דלקת בבלוטת הערמונית ועוד. באופן כללי חשוב מאוד לקבל כמה שיותר מידע בנוגע לתסמינים המערכתיים האפשריים עם קבלת האבחנה על מנת שניתן יהיה לזהות אותם בשלב מוקדם ולקשר אותם עם הדלקת.

כיצד מאבחנים דלקת מפרקים בעמוד השדרה?

את הדלקת בעמוד השדרה ניתן לאבחן באמצעות הבדיקות הבאות:

  • מיפוי של כל התסמינים מהם סובל המטופל הוא הצעד הראשון בדרך לקבלת האבחנה. יש חשיבות עליונה להתייחס כמובן גם לתסמינים המערכתיים ולא רק לתסמינים בעמוד השדרה.
  • בדיקות הדמיה כמו MRI או CT בדרך כלל נחוצות על מנת לאבחן את מיקום הדלקת, מידת החומרה שלה והגורם.
  • בדיקות מעבדה שמסייעות לקבלת האבחנה הן למשל שקיעת דם, חלבון מגיב C, ספירת דם, בדיקה של רמות הברזל ועוד.
  • תהליך האבחון כולל גם בדיקה גופנית המבוצעת על ידי אורתופד שמטרתה לאתר סימני דלקת ולמקם את הדלקת בעמוד השדרה. בין היתר מדובר על בדיקת PATRICK, מבחן SCHOBER ועוד.

כיצד מטפלים בדלקת מפרקים בעמוד השדרה?

הטיפול בדלקת מפרקים בעמוד השדרה משתנה בהתאם למידת החומרה של הדלקת, בהתאם לסוג הדלקת, למחלות רקע מהן סובל המטופל, בהתאם לסוגי הטיפולים בהם התנסה החולה עד כה ועוד. באופן כללי ניתן לכתוב כי הטיפול מותאם לכל מטופל ומטופל באופן אישי. בין היתר מדובר על סוגי הטיפולים הבאים:

  • דלקת מפרקים פסוריאטית – קו הטיפול הראשוני כולל שימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים אך במידה והטיפול השמרני לא מביא לשינוי או לשיפור, יש לנסות לטפל באמצעות תרופות מתקדמות יותר כמו למשל ציקלוספורין, אימורן, סלזופירין, זריקות סטרואידים, נוגדי TNF אלפא ועוד.
  • דלקת מפרקים אנטרופתית – המצב של דלקת מפרקים אנטרופתית מושפע ברוב המוחלט של המקרים ממצב המחלה במערכת העיכול ולכן ההתמקדות היא בראש ובראשונה בטיפול בדלקת במערכת העיכול.
  • דלקת חוליות מקשחת – הטיפול בסובלים מדלקת חוליות מקשחת כולל פיזיותרפיה וכן תרופות שונות כמו למשל נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, מתוטרקסט, סטרואידים, אנברל, הומירה ועוד.

טיפול בדלקת בגב – מבוא לדלקות בגב התחתוןטיפול בדלקת בגב – מבוא לדלקות בגב התחתון דלקת בגב, או ליתר דיוק – דלקת בגב התחתון, היא מעין דלקת אשר עשויה להתפתח ככל הנראה כתוצאה ישירה של אחד מהדברים הבאים

דלקת בגב, או ליתר דיוק – דלקת בגב התחתון, היא מעין דלקת אשר עשויה להתפתח ככל הנראה כתוצאה ישירה של אחד מהדברים הבאים – בלט בגב, שחיקה של הסחוסים הקיימים בגב, בקע בגב, פריצות דיסק, ועוד נוספים. אם אנחנו מסתכלים על עמוד השדרה המרכזי של הגוף שלנו, אזי שמדובר על מבנה סופר מורכב, אשר כולל מגוון בלתי נגמר של עצמות, שרירים, ורקמות אשר מטרתן העיקרית הינה לתמוך ולהניע את הגב שלנו. כל אחד מהחלקים הללו אשר מרכיבים את עמוד השדרה שלנו, הוא חלק אשר עשוי להינזק ולגרור בסופו של דבר תסמינים שונים וסממני אזהרה, אלו יופיעו לעתים קרובות בתור כאבי הגב התחתון שאנחנו מרגישים – במקרים מסוימים וספציפיים, תסמינים מסוימים של דלקת בגב התחתון הם תסמינים אשר יכולים לסכן ממשית אותנו ואת החיים שלנוף ועל כן, יש לטפל בדלקת הגב בהקדם האפשרי.

טיפול בדלקת בגב – כיצד דלקת בגב יכולה להשפיע על אורח החיים התקני שלנו?

בסופו של דבר, עלינו לזכור ולהבין כי לגב התחתון שלנו ישנו תפקיד משמעותי וסופר חשוב בשגרה היום יומית שלנו – שכן הגב התחתוןטיפול בדלקת בגב – כיצד דלקת בגב יכולה להשפיע על אורח החיים התקני שלנו? הוא המנוף אשר נושא כמעט את כל משקל הגוף שלנו. העובדה שהגב התחתון שלנו נושא כל כך הרבה ממשקל הגוף שלנו, היא בדיוק הסיבה לכך שהגב התחתון הוא אזור כל כך פגיע, אשר עשוי לעתים קרובות להיפגע, ולחטוף דלקות שונות בגוף שלנו. דלקות בגב עשויות להשפיע על שגרת החיים שלנו, שכן דלקת זו תשפיע רבות על ביצוע פעולות שגרתיות, שאנחנו מבצעים בשגרה ללא שום הפרעה, זאת כגון – ישיבה ארוכה וממושכת, התכופפות לשם קשירת שרוכים, הרמה ונשיאה של משקלים כבדים, הליכה, ועוד. לעתים קרובות, הכאבים שאנו חשים בגב הם כאבים אשר נובעים בקרים רבים ממתיחה פשוטה של אחד השרירים בגב, ועל כן אין מה להילחץ, כי מדובר על כאבים שעתידים לחלוף תוך פרק זמן קצר מאוד, אולם, במקרים רבים – כאב הגב נמשך זמן רב יותר, והוא נוסע בשל בעיות חמורות יותר אשר משפיעות ועשויות לסכן אותנו בצורה גבוהה יותר.

טיפול בדלקת בגב – מה זה בכלל דלקת בגב התחתון?

כאבי גב הם אחד התסמינים מיני רבים אשר עלולים להופיע במקרים של דלקות בגב התחתון. ישנם מספר רב ומגוון של דלקות מוכרות אשר עשויות לפגוע בחלקו התחתון של הגב שלנו, כלומר באזור עמוד השדרה שלנו, ובחלקים הסובבים אותו. הדבר הגדול אשר מבדיל בין כאבים סתמיים בגב, אשר עתידים לחלוף תוך פרקי זמן קצרים, לבין דלקת בגב התחתון, הוא שבמצב של דלקת בגב הכאב יופיע גם במנוחה, ולא רק מצב של מאמץ על אזור הגב התחתון. אנשים רבים שסובלים מדלקת בגב, מעידים על כך שהם מרגישים את הכאב העז גם בזמן שכיבה או בזמן של שינה. דלקת בגב יכולה לגרום לקשיחות של הגב, ולאובדן תכונת הגמישות שמאפיינת את האזור הזה בגוף שלנו. מרבית המקרים של דלקות בגב התחתון, הינם מקרים של צעירים מתחת לגיל 40 שסובלים מהדלקות הללו בגב, וכדי לאבחן את הדלקת בגב, עלינו לבצע ביצוע רנטגן של האגן ושל עמוד השדרה, על מנת לאבחן את הדלקת בגב.

טיפול בדלקת בגב – כיצד ניתן לטפל בדלקת בגב?

על מנת לבצע החלמה טובה ויעילה של דלקת בגב, קודם כל חשוב לאבחן את הדלקת בצורה הטובה ביותר. אנשים רבים שסובלים מדלקת בגב לא יודעים בכלל על הקיום של דלקת זו בגוף שלהם, זאת משום שאנשים רבים רגילים לחיות יד ביד ולצד התסמינים שמגיעים עם הדלקות בגב. הטיפול הראשוני אשר ניתן למרבית המטופלים אשר מאובחנים בתור סובלים מדלקת בגב, היא כמובן טיפול תרופתי בתרופות אנטי דלקתיות. בשנים האחרונות אולם, ישנו טרנד גדול בעולם הרפואה אשר הולך ומפתח – טיפול חדשני בנוגדנים ביולוגים ואנטי דלקתיים. יחד עם הטיפולים התרופתיים על שלל צורותיהם, חשוב מאוד לטפל טיפולים בפיזותרפיה, אשר נחשבים יעילים וחשובים מאוד לטיפול בדלקת גב.

איך נכון להתנהג עם כאבים בגב, איך מונעים דלקת בגב ובעיות אחרות אורטופדיות?טיפול בדלקת בגב – כיצד ניתן לטפל בדלקת בגב? על מנת לבצע החלמה טובה ויעילה של דלקת בגב, קודם כל חשוב לאבחן את הדלקת

יש כל מיני דברים שמאפשרים למנוע כאבים בגב. למשל, אם אתם מקיימים אורח חיים יושבני, תוכלו לעשות מגוון של פעולות כדי להקל על העומס שנוצר על החוליות בזמן הישיבה. אחד הדברים הכי חשובים הוא להקפיד על ישיבה בסביבה ארגונומית. זה אומר מסך גדול ולא קטן, כדי להימנע מעומס על חוליות הצוואר, זה אומר שולחן וכסא אורטופדיים התומכים במבנה הפיזי שלכם ובגובה שלכם. בנוסף, חשוב להקפיד ששתי כפות הרגליים יהיו מונחות על גבי הרצפה או להיעזר בהדום, במידה והן לא מונחות כמו שצריך עד הסוף. בנוסף, חשוב שהזרועות יהיו בתשעים מעלות ומונחות במלואן על השולחן או על הידיות של הכיסא. היום יש מגוון רחב של מוצרים ואביזרים ארגונומיים אשר מסיעים להפחית בצורה ניכרת את העומסים על הגב. חשוב גם בין השאר להקפיד על שינה על גבי מזרן איכותי, תומך התואם למצב הפיזי שלנו. בנוסף, שווה להשקיע גם ברכישת נעליים איכותיות ולהימנע מהליכה על עקבים! כדאי לאמץ פעילות גופנית שאתם אוהבים כמו יוגה, פילטיס, הליכה, ריצה, שחיה או רכיבה על אופניים. פעילות גופנית מצוינת ומומלצת למניעת כאבים ודלקות בגב, בשרירים ובמפרקים.

לסיכום, דלקת בגב יכולה לפגוע משמעותית באיכות החיים שלנו ויש מגוון של דברים שאפשר לעשות הן בכדי למנוע אותה והן בכדי לטפל בה.

ראו גם:

מחלת דלדול העצם – אוסטאופורוזיס

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן