Site icon גב אל גב

הארכת שיעור קומה/גובה


אין זה סוד שאנשים נמוכי קומה סובלים מאינספור קשיים ובעיות שכלל לא מהווים את מנת חלקם של אנשים עם קומה ממוצעת.  קשיים אלו רבים ומגוונים ובאים לידי ביטוי בכל אספק ואספקט בחיי היומיום: החל מתפעול מכונית, דרך עבודה במטבח ועד למציאת בני זוג. מעבר לכל זה, לקומה הנמוכה נלוות השלכות פסיכולוגיות לא פשוטות הקשורות בדימוי עצמי נמוך ובביטחון עצמי נמוך.

כל זה השתנה באמצע המאה ה-20, הודות לרופא רוסי בשם ד"ר גבריל איליזרוב, שפיתח מערכת מתוחכמת ומהפכנית, שאפשרה להאריך גפיים של אנשים בעלי קומה נמוכה. המערכת הייתה מבוססת על מתקן שהולבש על הגפה ועוגן אליה באמצעות מסמרים שהוחדרו לעצם. באמצעות המכשיר שהיה מורכב ממוטות וטבעות, ניתן היה ליצור שברים מלאכותיים בעצם ולהפריד את חלקי העצם בקצב מדוד ובאופן מבוקר. הודות לתהליכי הבנייה הטבעיים ויכולת הריפוי של העצם, נוצרה רקמת עצם חדשה במרווח שבין שתי קצות העצם והעצם למעשה התארכה.

ממתקן חיצוני להתקן פנימי

המתקן שפיתח ד"ר איליזרוב נמצא בשימוש בכל רחבי העולם במשך עשרות שנים ולמעשה היווה את הפתרון הרפואי היחיד עבור נמוכי קומה שרצו לעבור טיפול להארכת גובה. המתקן אפשר למטופלים רבים להגיע לגובה שעליו רק חלמו במשך שנים אך היו לו לא מעט חסרונות. כך לדוגמה, מדובר במתקן חיצוני ומסורבל, המקשה על התנועה בזמן שהוא מותקן על הגפה. בנוסף משך תקופת השיקום לאחר הניתוח היה ממושך מאוד וכמו כן הסיכון לזיהומים בנקודות החיבור של המסמרים לעצם, היה גבוה.

הדור החדש של מתקני הארכת גובה, בא לעולם בתחילת העשור הנוכחי, הודות לשיתוף פעולה בין חברת Elipse Technologies, לד"ר דרור פיילי.

ד"ר פיילי הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום הארכת הגפיים, כשאת דרכו המקצועית החל כתלמידו של ד"ר איליזרוב. המתקן החדש שפיתח ד"ר פיילי נקרא PRECICE ועיקרון הפעולה שלו דומה לעיקרון הפעולה של המתקן של איליזרוב. החידוש המשמעותי שהכניס ד"ר פיילי הוא שבמקום מתקן חיצוני מסורבל, נעשה שימוש במסמר תוך לשדי המוחדר לגוף המנותח בטכניקה זעיר פולשנית.

מה הם היתרונות של מערכת PRECICE?

למערכת שפיתח ד"ר פיילי ישנם מספר יתרונות ברורים בהשוואה למערכת שפיתח ד"ר איליזרוב. כך למשל, כיוון שמדובר בהתקן פנימי ולא חיצוני, שיעור הסיבוכים נמוך ביותר. בין היתר שכיחות הזיהומים נמוכה במיוחד ובנוסף חומרת הכאבים הנלווים לטיפול נמוכה ביותר אף היא. כמו כן משך ההחלמה קצר יותר וכן תקופת השיקום קוצרה משמעותית.

בנוסף לכל זה, השליטה על קצב ההתארכות של העצם, העומד על כמ"מ ליום, מתבצעת על ידי המטופל עצמו. המסמר שמותקן בעצם נשלט באמצעות מגנט חיצוני קטן אך רב עוצמה ובניגוד למערכות המסורתיות, ישנה אפשרות להפוך את כיוון הפעולה של המערכת. האפשרות לשנות את כיוון התנועה של המסמר, מסייעת לרופאים להתמודד עם בעיות לא צפויות הנובעות מהתארכות מהירה מדי. בנוסף לכל זה, המערכת החדשה של ד"ר פיילי, נחשבת למדויקת ביותר בעולם ובשל כל זה, מהווה כיום את חוד החנית של טיפולי הארכת הגובה.

מה הן התוצאות המצופות של הטיפול?

כדי להאריך את גובהו של המטופל, ניתן לבצע הארכה של עצם הירך ושל עצם השוקית: יכולת ההתארכות של העצמות אינה אינסופית ומוגבלת על ידי יכולת ההתארכות של הרקמות הקשורות לעצם ובכלל זה כלי הדם, השרירים והעצבים – סך הכול את עצם הירך ניתן להאריך בשמונה ס"מ ואת עצם השוקית ב-6.5 ס"מ.

ככול שההארכה משמעותית יותר, כך הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בהתאם. אי לכך, אם לצורך העניין המטופל מעוניין לגבוה בעשרה ס"מ, יומלץ לו לעבור הארכה של עצם הירך בשיעור של חמישה ס"מ ולאחר מכן לעבור הארכה נוספת של עצם השוקית בחמישה ס"מ נוספים. באופן הזה ניתן יהיה להגיע ליעד הרצוי מבלי ליטול סיכון מיותר.

חשוב לציין בהקשר זה שיכולת ההתארכות של עצמות הגפיים התחתונות משתנה ממטופל למטופל. לאור זאת, יתכן בהחלט שהארכה של יותר מעשרה ס"מ כלל לא תהיה אפשרית: המנתחים שעובדים בשיטת פיילי ועושים שימוש במערכת PRECICE, מקפידים להתאים את תכנית הטיפול לכל מטופל באופן אישי ואף פעם לא נוטלים סיכונים מיותרים.

האם הניתוח משאיר צלקות?

כיוון שנעשה שימוש בטכניקת ניתוח זעיר פולשנית, המנותח כמעט שלא יסבול מצלקות מכוערות ולא אסתטיות. סך הכול במסגרת ניתוח להארכת עצם הירך, מבוצע חתך זעיר באורך של ס"מ אחד באזור המותן ו-5-4 חתכים באורך של פחות מס"מ בחלק הפנימי של הירך. החתכים כל כך קטנים שהצלקות שהם מותירים כמעט בלתי נראות. החתכים המבוצעים בניתוח להארכת עצם השוקית מעט גדולים יותר אך גם במקרה הזה, המטופל לא צפוי לסבול מצלקות משמעותיות ומכוערות.

היכן ניתן לעבור את הטיפול בשיטת PRECICE?

עד לאחרונה, מטופלים ישראלים שרצו לעבור טיפול להארכת גובה בשיטת ד"ר פיילי, נאלצו להיפרד מסכומים עצומים של כסף. זאת כיוון שד"ר פיילי ניתח מטופלים בעיקר במרכז הרפואי שהקים בפלורידה לפני אי אלו שנים. עם זאת, בתחילת 2019, חבר ד"ר פיילי למרכז הרפואי האמריקני שבקפריסין (AIMIS) וכיום ניתן ליהנות מהטיפולים שפיתח, במרחק של פחות משעת טיסה מישראל.

המרכז הרפואי AIMIS ממקום במרחק של פחות מחצי שעת נסיעה משדה התעופה של קפריסין בלרנקה ומציע למטופלים של ד"ר פיילי ליווי מלא מרגע הנחיתה בשדה התעופה ועד החזרה הביתה. מטבע הדברים, כיוון שמדובר על טיפולים מורכבים שלא מסתיימים ביום אחד, המטופלים צריכים לעבור תקופת שיקום מסוימת, סמוך לבית החולים. לצורך כך חבר מרכז AIMIS לבית המלון הרפואי EDEN Resort, שבו שוהים המטופלים לאחר הניתוח ונהנים בתהליך שיקומי מקצועי במתקן אירוח ברמה של מלון חמישה כוכבים.

ד"ר דרור פיילי

ד"ר פיילי הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום הארכת הגפיים ופיתח גם את טכניקת הטיפול המהפכנית PRECICE המאפשרת הארכת גובה / קומה בפעולה זעיר פולשנית.

למידע נוסף על ד"ר דרור פיילי

Exit mobile version