מהם הגורמים האפשריים לכאבי גב תחתון?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עמוד השדרהכאבי גב תחתון הם בין בעיות הבריאות הנפוצות ביותר וסך הכול מהווים את הגורם השני המוביל לפנייה לרופא המשפחה. במקרים מסוימים מדובר על כאבים אקוטיים הנמשכים עד שלושה חודשים אך לא אחת מדובר על כאבים כרוניים היכולים להימשך למעלה משלושה חודשים ואף במשך מספר שנים.

כאשר מתחילים להופיע כאבי גב תחתון ישנה חשיבות עליונה לעבור תהליך אבחון מקיף וזאת כיוון שהטיפול בכאבים משתנה בהתאם לגורם שהוביל להתפתחותם. במאמר שלפניכם נפרט אודות מספר גורמים שיכולים להוביל להתפתחות של כאבי גב תחתון, שחלקם שכיחים יותר וחלקם נדירים יחסית.

גידול ממאיר בעמוד השדרה

אמנם גידול ממאיר בעמוד השדרה נחשב לגורם נדיר יחסית לגורמים האחרים, אך בהחלט מדובר בגורם שיש בו כדי להוביל להתפתחות כאבים בגב התחתון. למעשה לא אחת הכאבים בגב התחתון הם התסמין הראשון המעיד על התפתחות הגידול. הגידול יכול לגרום לכאבים במצבים שבהם הוא לוחץ על אחד משורשי העצבים הממוקמים בחוט השדרה שעובר בעמוד השדרה.

פריצת דיסק ובלט דיסק

הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה סחוסי הממוקם בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה. תפקידו של הדיסק לאפשר את התנועתיות ואת הגמישות של עמוד השדרה ולשכך את הזעזועים בעמוד השדרה. הדיסק מורכב מגרעין בעל מרקם צמיגי או ג'לטיני העטוף בשכבות העוטפות אותו. כאשר הלחץ המופעל על הדיסק גבוה מדי, החומר הג'לטיני שבמרכז הדיסק מפעיל לחץ על השכבות העוטפות אותו ומתחיל לדחוק אותן.

כאשר הלחץ גבוה במיוחד, הדיסק יכול לבלוט כלפי תעלת השדרה ולהפעיל לחץ על אחד משורשי העצבים בחוט השדרה. במקרים בהם הלחץ גבוה במיוחד, החומר הג'לטיני קורע את השכבות העוטפות אותו וזולג החוצה. מצב זה נקרא פריצת דיסק. כל עוד הדיסק מתעוות ובולט מבלי להיקרע ולדלוף, המצב נקרא בלט דיסק.

יש לציין כי למרות שבלט דיסק הוא מצב המקדים את פריצת הדיסק, הרי שלא תמיד מדובר על מצב שתסמיניו קלים יותר. לא אחת בלט דיסק צנוע יחסית יכול לגרום לכאבים חמורים יותר בגב התחתון מאשר פריצת דיסק, שכן התסמינים משתנים בהתאם למיקום המדויק עליו לוחץ הדיסק.

שרירים תפוסים או מכווצים

גורם נפוץ במיוחד לכאבי גב תחתון הוא שרירים מכווצים או תפוסים. השרירים המכווצים יכולים להיות תוצאה של פעילות גופנית מאומצת מדי, מזג אוויר קר מאוד או שינה מתחת למאוורר או מזגן. על מנת לשחרר את השרירים התפוסים ניתן לפנות לטיפולי פיזיותרפיה, לגשת לעיסוי רפואי, לעשות שימוש בתרופות להרפיית השרירים, להניח קומפרסים חמים על השרירים התפוסים, לבצע תרגילי הרפיה ועוד. באמצעות הימנעות ממאמץ רב מדי וחיזוק של שרירי הגב ניתן להפחית את הסיכוי לשרירי גב תפוסים.

טראומה לגב

טראומה לגב היא אירוע שמתרחש בדרך כלל במהירות. הטראומה יכולה להיגרם כתוצאה מנפילה מגובה רב, פעולת אלימות, תאונת דרכים, פציעת ספורט ועוד. הטראומה יכולה לבוא לידי ביטוי בשבר בעמוד השדרה, בהיווצרות של דלקת בעמוד השדרה ועוד. על מנת למנוע טראומה לעמוד השדרה יש לנקוט באמצעי זהירות מתאימים כמו למשל לבישה של מעיל מיוחד עם שלד תומך לעמוד השדרה כאשר רוכבים על אופנוע, שימוש ברתמה מיוחדת למניעת נפילות כאשר מטפסים על סולם ועוד.

דלקת בעמוד השדרה

ישנו מגוון רחב של מחלות שיכולות לבוא לידי ביטוי בדלקת בעמוד השדרה. הדלקת גורמת לנפיחות, אודם, בצקת, כאבים והגבלה בתנועתיות של עמוד השדרה. בין היתר מדובר על דלקת מפרקים ניוונית, דלקת שגרונית, דלקת זיהומית ועוד.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן