כאבי גב תחתון ועכוז

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גב תחתון ועכוזכאבי גב תחתון ועכוז מאופיינת לרוב בתור "סיאטיקה". כאבים בגב תחתון ועכוז לרוב נראים לגיטימיים למי שחווה אותם, אך הוא יכולים להעיד על מחלות, זיהומים, מתיחות שרירים ועוד. לרוב הגורם לכאבים אינו חמור, אך חלה חובה על הסובלים להגיע לייעוץ רפואי כדי לשלול אופציות חמורות יותר. הסיבות לכאבים הן מגוונות ומשתנות בהתאם לאורח החיים של הסובל, גילו ופרמטרים נוספים.

 

מהי סיאטיקה?

סיאטיקה היא כאב המקרין לאורך נתיב העצב הסיאטי. העצב הסיאטי מסתעף מהגב התחתון דרך הירכיים והיישבן ולכל אורך הרגל. המאפיין העיקרי של סיאטיקה הוא כאב רק בצד אחד של הגוף. הסיבה העיקרית לסיאטיקה היא פריצת דיסק, דורבן עצם או היצרות של עמוד השדרה. ברוב המקרים הכאב יחלוף לאחר מספר שבועות, אך כאשר ישנה התפרצות של סיאטיקה חמורה יחוש הסובל כאבי גב תחתון ועכוז, חולשה ברגליים או שינויים במעי, שלפוחית השתן ועוד. תסמינים חריגים לרוב יפתרו אך ורק עם התערבות כירורגית. 

 

מהם התסמינים של כאבי גב תחתון ועכוז?

סיאטיקה הוא כאב שמקרין לאורך כל עמוד השדרה, אך במיוחד באזור הישבן – זהו סימן ההיכר של סיאטיקה. ישנן דרגות שונות של כאב, בחלק מהמקרים התחושה תהיה חוסר נוחות לאורך נתיב העצב ועד לכאב עצום באזור. הכאב יכול להתבטא בתור צריבה חדה ועד לכאבים אשר משביתים את הסובל. הכאבים יכולים להיות רגעיים כמו דקירה ולעיתים מתמשכים. הכאבים נפוצים גם בזמן ישיבה ממושכת, הפעלת לחץ על הגב, השתעלות, התעטשות ועוד. 

תסמינים חריגים של כאבי גב תחתון ועכוז הם חוסר תחושה, חולשה בשרירי הרגל, חולשה בשרירי כף הרגל, עקצוץ ואף תחושת נימול בחלק אחד של הגוף. 

מתי צריך להגיע לטיפול?

בכל מקרה בו אתם חשים כאבים חוזרים, רגעיים או מתמשכים חשוב להגיע לרופא כדי לשלול מחלות שונות. סיאטיקה יכולה לחלוף עם הזמן, אך כאשר אין הקלה בסימפטומים ואף הם מחמירים יש לקבל טיפול רפואי באופן מידי. אלו הם סימפטומים המחייבים אתכם להגיע לייעוץ רפואי:

  • כאבי גב תחתון ועכוז חמורים מחייבים אתכם להגיע לטיפול רפואי באופן מידי.
  • חוסר תחושה ברגל, נימול ועקצוץ חוזר מחייב אתכם להגיע לטיפול רפואי לאיתור גורם הבעיה.
  • תחושה של חולשת שרירים ברגל בליווי כאבי גב תחתון ועכוז מחייבת אתכם להגיע לייעוץ רפואי.
  • אם הכאב אותו אתם חשים הוא לאחר פציעה, תאונת דרכים או כל חבלה אחרת חובה לראות רופא.
  • כאבי גב תחתון ועכוז המלווים בבעיית שליטה במעיים, מתן שתן תכוף או כל בעיה אחרת בשלפוחית השתן מחייבים אתכם להגיע לייעוץ רפואי.

 

מהם הגורמים לסיאטיקה?

סיאטיקה מתרחשת כאשר העצב הסיאטי נצבט, לרוב המצב הזה מתרחש בשל פריצת דיסק או דורבן על עצם החוליות. במקרים חריגים הגורם לסיאטיקה יכול להיות עקב גידול ממאיר או מחלה כמו סוכרת. ישנם גורמי סיכון שונים לסיאטיקה כמו גיל, אורח חיים, סוכרת ועוד. ככל שאנחנו מתבגרים חל שינוי בעמוד השדרה והגוף "מתבלה", עקב כך יוכל הסובל לחוש כאבי גב תחתון ועכוז. כמו כן, אנשים הסובלים מהשמנת יתר הם בעלי סיכון גבוה יותר לסיאטיקה עקב לחץ המופעל על עמוד השדרה, משקל עוד יכול לתרום לשינויים המעוררים כאבי גב תחתון ועכוז, הכאבים יכולים להקרין גם לרגליים ולכפות הרגליים. אורח החיים שלכם הוא גם פרמטר אשר ייקבע האם תחוו סיאטיקה או לא, אורח חיים יושבני יכול להוביל לכאבי גב עזים, כמו כן גם נשיאת משקלים כבדים ועמידה ממושכת שלא בצורה נכונה יכולה להוביל לכאבי גב תחתון. אחד מגורמי הסיכון הנדירים יותר הוא סוכרת, מצב זה מגביר את הסיכון לנזק עצבי.

 

מהם הנזקים עקב הזנחה?

רבים רואים את כאבי הגב כדבר חולף, אנו פוגשים מטופלים רבים שמוכנים "לספוג" את הכאב וממשיכים באותו אורח חיים. עם זאת, התעלמות מכאבי גב תחתון המקרינים לעכוז יכולה להוביל להחמרה משמעותית במצבו של הסובל ולגרום לנזק עצבי קבוע. לכן, כאשר אתם חשים כאב בגב תחתון, בין אם הכאב מקרין או לא רצוי להגיע לרופא כדי לוודא מהו הגורם לכך. זכרו שישנם תסמינים אשר הם נורה אדומה, כמו שציינו אובדן תחושה ברגל בצד הכואב, אובדן בתפקוד המעי או שלפוחית השתן מחייבת אתכם להגיע לרופא באופן מידי.

גם אם חוויתם סיאטיקה בעבר, לא תמיד ניתן למנוע את הופעתה בשנית, רק לשנות את אורח החיים שלכם בהתאם לדברים שנציין בהמשך. ברגע בו הכאב קיים כל מה שנותר הוא להתמודד עם הבעיה באופן הבא: ניתוח כירורגי, פיזיותרפיה, כירופרקטיקה, טיפול בגלי הלם ועוד. כדי לקבל את הטיפול המתאים לכם יש להיוועץ עם רופא, המטרה היא לא להגיע לניתוח כירורגי אלא לטפל בבעיה על ידי טיפול גופני, לעיתים בשילוב של טיפול תרופתי. 

שינוי אורח חיים

כדי לשמור על הגב שלכם ולהימנע מכאבי גב חוזרים יש לתת דגש על שינויים מהותיים באורח החיים שלכם:

  1. פעילות גופנית – פעילות גופנית קבועה מחזקת את הגב שלכם, שימו לב שאתם מתאמנים עם מאמן מקצועי או בהתאם לתרגול של פיזיותרפיסט. הדגש הוא על שרירי הליבה, הבטן והגב. ברגע בו תחזקו את שרירי הליבה כך תוכלו לשמור על יציבה נכונה ויישור הגב. 
  2. יציבה – בין אם אתם רוב היום יושבים או עומדים נסו לשמור על יציבה של הגב שלכם. אם אתם עובדים כל היום מול המחשב בחרו מושב המעניק תמיכה לגב התחתון, משענות לידיים ובסיס מסתובב. כאשר אתם רוב היום עובדים נסו לשמור על איזון בזמן העמידה, גב זקוף, המשקל צריך לא לפעול רק על הגב אלא גם על הברכיים. תוכלו להניח רגל אחת על קופסא קטנה כדי להקל על העומס שאתם חשים. 
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:

כאבי גב תחתון ועכוז

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן