מהו כאב סכיאטי והאם יש לו קשר לפריצת דיסק?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב סכיאטיכאב סכיאטי הוא כאב הנגרם בעקבות דחיסה או גירוי של העצב הסכיאטי הנקרא בעברית עצב השת. העצב הסכיאטי הוא העצב הארוך ביותר בגוף האדם. העצב עובר מהחלק האחורי של האגן ונמשך עד לכפות הרגליים כשבדרך הוא עובר בישבן, בירכיים ובשוקיים. מאחר ומדובר על עצב ארוך במיוחד, הרי שגירוי שלו יכול להוביל לתחושת כאב מפושטת שתבוא לידי ביטוי בגב התחתון, בצד החיצוני של השוק ואפילו בכף הרגל.

הגורם לגירוי של העצב הסכיאטי שגורם להופעת הכאב הסכיאטי נותר במקרים רבים לא ברור או לא מפוענח ואז מדובר על כאב ממקור אדיופטי. כמו כן לעתים הגירוי נגרם כתוצאה מהיצרות של עמוד השדרה, גידול ממאיר בעמוד השדרה, זיהום או חבלה בעמוד השדרה. עם זאת, הגורם השכיח ביותר לכאב סכיאטי הוא פריצת דיסק.

מדוע פריצת דיסק גורמת לכאב סכיאטי?

הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה סחוסי הבנוי בצורה טבעתית. במרכז הדיסק הבין חולייתי ישנו חומר בעל מרקם צמיגי או ג'לטיני המוקף בטבעות סיביות. הדיסקים ממוקמים כמעט בין כל זוג חוליות לאורך עמוד השדרה.

תפקידם לשכך את הזעזועים בעמוד השדרה ולאפשר לו את מידת הגמישות ואת התנועתיות האופייניות לו. כאשר הדיסק נפגע כתוצאה מחבלה, תאונה, לחץ כרוני או מאמץ רב ופתאומי, הגרעין הצמיגי יכול לפרוץ את השכבות העוטפות אותו ולזלוג מהן החוצה.

במידה ותוכנו של הדיסק זולג לכיוון תעלת השדרה, ישנו סיכוי מסוים שיופעל לחץ רב על שורש עצב מסוים. כאשר הדיסק הפרוץ ממוקם בעמוד השדרה הצווארי, יופיעו בעיקר תסמינים בצוואר, בחגורת הכתפיים ובידיים אך במידה ומדובר על פריצה של דיסק הממוקם בעמוד השדרה המותני, בהחלט ייתכן כי הדיסק הפרוץ יפעיל לחץ על העצב הסכיאטי.

כיצד מטפלים בכאב סכיאטי שנוצר כתוצאה מפריצת דיסק?

הטיפול בכאב סכיאטי שנגרם כתוצאה מפריצת דיסק משתנה בהתאם לדרגת החומרה של הכאב ולסוג התסמינים הנוספים הנלווים לכאב. ברוב המקרים ניתן יהיה לטפל בכאב באמצעים שמרניים כשבין היתר מדובר על טיפולים תרופתיים. הטיפול התרופתי כולל שימוש בתרופות לשיכוך כאבים כמו למשל אקמול, דקסמול, נקסין, וולטרן או אדוויל ובמקרים מסוימים ייעשה שימוש בתרופות להרפיית השרירים או בתרופות נגד דלקת.

בנוסף לכך חשוב מאוד להישאר פעילים ולהימנע ממנוחה ממושכת ומשכיבה ללא תנועה שכן היעדר פעילות עלול לגרום להאטת קצב ההחלמה. עם זאת, חשוב להימנע מביצוע כל פעולה שיש בה כדי להחמיר את הכאב כמו למשל הרמה של משאות כבדים, ישיבה ממושכת ללא הפסקות, התמתחות ועוד. במקרים רבים ניתן להשיג הקלה בכאבים על ידי הנחה של רטיות קרות או חמות על מקור הכאב בגב התחתון.

טיפולים שמרניים נוספים כוללים למשל פיזיותרפיה, הזרקת סטרואידים לעמוד השדרה או טיפולים מתחום הרפואה המשלימה כמו למשל דיקור סיני, אוסטיאופתיה, כירופרקטיקה ועוד. במקרים החמורים ביותר שבהם הטיפולים השמרניים לא הועילו או במקרים בהם מדובר על כאב חמור המלווה בתסמינים נוירולוגיים קשים כמו למשל אובדן השליטה על הסוגרים, שיתוק חלקי או היחלשות של שרירי הרגליים, ייתכן כי יהיה צורך לבצע ניתוח גב.

ניתוח גב לטיפול בכאב סכיאטי שמקורו בפריצת דיסק

במהלך הניתוח ניתן להסיר את הדיסק הפגוע על מנת להפחית את הלחץ מהעצב. בחלק מהניתוחים ניתן להסיר רק חלק מהדיסק אך ברוב המקרים יהיה צורך להסיר את הדיסק כולו. את הדיסק הבין חולייתי ניתן להחליף בדיסק מלאכותי המסוגל למלא את תפקידו של הדיסק הטבעי בהצלחה רבה יחסית.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן