מניעת בלט דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלט דיסקבלט דיסק מהווה נכון להיום את הסיבה העיקרית לניתוחי גב בקרב חולים צעירים מתחת לגיל 55. בנוסף לכך בלט דיסק יכול לגרום להופעת כאבים מקומיים או מפושטים שבמקרים מסוימים יכולים להפוך לכרוניים.

מעבר לכל האמור לעיל מדובר על תופעה שיכולה להוביל להתפתחות של בעיות נוירולוגיות מסוגים שונים לרבות שיתוק חלקי בגפיים, תחושות של נימול, כאבי ראש, היחלשות של שרירים מסוימים, אובדן השליטה על הסוגרים ועוד.

ישנו מגוון רחב ביותר של טיפולים המתאימים לטיפול בבלט דיסק, אך אין כל ספק ועל כך יעידו כל המומחים בתחום, שהטיפול הטוב ביותר הוא המניעה. במאמר שלפניכם נפרט אודות הפעולות הפשוטות שיכולות למנוע התפתחות של בלט דיסק.

מניעת בלט דיסק בעזרת הימנעות מישיבה ממושכת

אחד הגורמים המרכזיים לבלט דיסק הוא הפעלת עומס רב על הדיסקים הבין חולייתיים לאורך זמן. בלט דיסק אמנם יכול להתרחש באופן פתאומי כתוצאה מחבלה או טראומה, אך ברוב המקרים מדובר על פציעת מאמץ חוזרנית (נגרמת ממאמץ ממושך או חוזר ונשנה), כלומר על פציעה שנגרמת כתוצאה משחיקה הדרגתית וכרונית של הדיסק. כאשר אנחנו יושבים, באופן טבעי מופעל עומס רב על עמוד השדרה ועל הדיסקים הבין חולייתיים.

למעשה הלחץ המופעל על עמוד השדרה בזמן ישיבה גבוה פי 1.4-1.6 מהלחץ המופעל על עמוד השדרה בזמן עמידה. במידה ומדובר על ישיבה מרושלת או על ישיבה ברכינה קדימה, הרי שהלחץ גבוה עוד יותר. במצב זה הלחץ יכול להיות גבוה פי 1.8-2 בהשוואה ללחץ המופעל על עמוד השדרה בזמן עמידה. לאור זאת, על מנת למנוע את בלט הדיסק יש להימנע ככל האפשר מישיבה ממושכת.

במידה ולא ניתן להימנע מישיבה ממושכת מאחר ועובדים בעבודה המצריכה ישיבה ממושכת מול מחשב למשל, מומלץ להימנע מישיבה מרושלת ולהקפיד על ישיבה בגב זקוף. בנוסף לכך מומלץ לעשות הפסקה מדי חצי שעה עד שעה לצורך ביצוע מתיחות ותרגילי גמישות, להסתובב בחדר, לשאוף אוויר צח ולשנות את הפוזיציה של הגב.

הימנעות מהרמת משאות כבדים

עומס רב ביותר מופעל על עמוד השדרה והדיסקים הבין חולייתיים גם כאשר אנחנו מרימים משאות כבדים. בנוסף לכך, העומס רב ביותר גם כשאנחנו מרימים משאות שאינם כבדים יחסית, אך בצורה לא נכונה. חשוב מאוד ללמוד כיצד יש להרים משאות במשקלים שונים וכיצד ניתן להקל על עמוד השדרה בזמן ההרמה. כך למשל חשוב לעשות שימוש בשרירי הרגליים, לכופף את הברכיים ולהימנע מהרמה של משאות במשקל כבד יתר על המידה.

על מנת ללמוד על הדרכים בהן ניתן להרים משאות באופן הנכון והמתאים ביותר במטרה להימנע מהגעה למצב של בלט דיסק ניתן להתייעץ עם אורתופד או פיזיותרפיסט.

חיזוק שרירי הגב והבטן

כאשר אנחנו לא עושים שימוש בשרירי הגב התומכים בעמוד השדרה ובשרירי הבטן, אנחנו למעשה מפעילים עומס רב על עמוד השדרה עצמו ועל הדיסקים הבין חולייתיים כמובן. לפיכך חיזוק של שרירי הגב ושרירי הבטן יכול לתרום להפחתת הסיכוי לסבול מבלט דיסק. באופן עקרוני ניתן לחזק את השרירים באופן עצמאי באמצעות ביצוע מגוון תרגילים אך מומלץ להתחיל בפנייה למאמן כושר או פיזיותרפיסט על מנת ללמוד כיצד לבצע את התרגילים באופן הנכון.

ביצוע של תרגילי כוח באופן לא תקין עלול לגרום להפעלת עומס יתר על עמוד השדרה ובמצבים החמורים ביותר, ביצוע התרגילים אף לגרום לנזק. אמנם ניתן לרכוש את הידע הרלוונטי גם באתרים מתאימים באינטרנט, אך בעזרת הדרכה מתאימה מגורם מקצועי ניתן ללמוד כיצד לבצע את התרגילים באופן המושלם.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:

לייזר רך: הטיפול המומלץ לכאבי גב

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

דילוג לתוכן