פריצת דיסק בהיריון

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

פריצת דיסק בהריוןתקופת ההיריון היא ללא ספק אחת התקופות המרגשות והמסעירות ביותר בחייה של כל אישה. עם זאת, לצד ההתרגשות, המראה הזוהר והציפייה לעתיד לבוא, אין זה סוד שתקופת ההיריון כרוכה גם בלא מעט קשיים ואתגרים.

השינויים הרבים והמהירים העוברים על הגוף הנשי במהלך ההיריון מגדילים את הסיכוי לסבול ממחלות שונות וממצבים בריאותיים מסוימים כשבין מדובר על הגדלת הסיכוי לסבול מפריצת דיסק.

פריצת דיסק על קצה המזלג

הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה טבעתי הבנוי משכבות סיביות של סחוס המקיפות נוזל בעל דרגת צמיגות גבוהה. בין כל שתי חוליות בעמוד השדרה ניתן למצוא דיסק בין חולייתי אחד שתפקידו הוא לשכך את הזעזועים בעמוד השדרה, למנוע מגע בין החוליות ולאפשר לעמוד השדרה ליהנות מגמישות ומתנועתיות אופטימאליות.

במהלך החיים היומיומיים אנחנו מפעילים על הדיסקים הבין חולייתיים מאמצים ועומסים ובמקרים קיצוניים, הלחץ המופעל על אחד או יותר מהדיסקים רב מדי. במקרים האלו הנוזל הצמיגי מפעיל לחץ רב על הטבעות העוטפות אותו ובעקבות זאת הוא יכול לזלוג החוצה. מצב זה נקרא פריצת דיסק.

היריון מגדיל את הסיכוי לסבול מפריצת דיסק

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שונים המגדילים את הסיכוי לסבול מפריצת דיסק בהיריון כשבין היתר מדובר על הגורמים הבאים:

  • במהלך תקופת ההיריון, האישה ההרה מעלה קילוגרמים לא מעטים למשקלה. ברוב המקרים מדובר על עלייה של שבעה עד שמונה עשר קילוגרמים אך לא אחת מדובר אף על יותר מכך. מאחר והתוספת במשקל מרוכזת בעיקר באזור הבטן, הרי שהיציבה כולה משתנה והעומס המופעל על הגב נהיה גבוה יותר. עמוד השדרה נמצא במצב קמור במשך זמן רב יותר במהלך היום והלחץ על הדיסקים לא אחת מוביל לפריצת דיסק.
  • מעבר לכך שנוסף משקל רב באזור הבטן, הרי שבמהלך ההיריון באופן טבעי מתרחשת היחלשות של שרירי הבטן. על מנת ליהנות מיציבה אופטימאלית ועל מנת לחלק באופן נכון ותקין את משקל הגוף, יש לעשות שימוש לא רק בשרירי הגב ובעמוד השדרה אלא גם בשרירי הבטן. לפיכך, כאשר שרירי הבטן הולכים ונחלשים, הרי שעומס רב יותר מופעל על עמוד השדרה בדגש על הדיסקים הבין חולייתיים.
  • בנוסף לעלייה במשקל ולהיחלשות של שרירי הבטן, מתרחשים בגופה של האישה ההרה שינויים הורמונאליים רבים כשבין היתר מדובר על הפרשה מוגברת של הורמונים מסוימים כמו למשל הפרוגסטרון והרלקסין. השינויים ההורמונאליים תורמים את חלקם להגדלת הסיכון לסבול מפריצת דיסק בדגש על הרלקסין הגורם להתרככות משמעותית במפרקים וברצועות הגוף במטרה להכין את הגוף ללידה.

מה הן ההשלכות של פריצת דיסק על ההתנהלות היומיומית של האישה ההרה?

כאשר מתמודדים עם פריצת דיסק יש להימנע מהחמרת המצב הקיים על ידי חיזוק שרירי הגב, הימנעות ממאמץ ועומס יתר על הדיסק, שימוש בתרופות לשיכוך כאב, ביצוע תרגילי פיזיותרפיה ועוד.

לרוע המזל, במהלך ההיריון הלחץ המופעל על הדיסקים גבוה באופן טבעי מהרגיל ולכן השמירה על עמוד השדרה מהווה אתגר משמעותי. בנוסף לכך, בעשרה אחוז מהמקרים הטיפול המתאים לפריצת הדיסק הוא ניתוח שבמהלכו מסירים את הדיסק הפרוץ.

ניתוח זה כרוך בהרדמה מלאה ובדרך כלל מומלץ שלא לבצע ניתוחים מעין אלו במהלך ההיריון. כמו כן אישה הסובלת מפריצת דיסק במהלך ההיריון צריכה לנקוט במשנה זהירות בכל הקשור לזריקת האפידורל שמקובל להזריק בלידה לשיכוך הכאבים. הכוונה היא שעליה לדווח לרופא המרדים או המיילד על כך שהיא סובלת מפריצת דיסק ולהציג את המסמכים הרפואיים הרלוונטיים.

הסיכונים לגוף האישה לאחר הפלה - ואיך להיערך כמו שצריך
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן