טיפול בפריצת דיסק באמצעות סטרואידים

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

טיפול בפריצת דיסקכבר שנים רבות שנהוג לטפל בכאב רדיקולרי (שורשי) שמקורו בפריצת דיסק באמצעות הזרקת סטרואידים. מנגנון פעולת הסטרואידים שנחשבים לפתרון יעיל מאוד לכאב החמור ממנו סובלים החולים, בא לידי ביטוי ככל הנראה בהפחתת הבצקת והדלקת באזור הדיסק הפרוץ. אמנם ישנן חילוקי דעות בין המומחים בתחום בנוגע ליעילות של הסטרואידים לטווח ארוך, אך ללא ספק מדובר על טיפול בעל אפקט אנלגטי (משכך כאבים) משמעותי ביותר עד לטווח של שבועות מספר.

מטרת ההזרקה של הסטרואידים בסובלים מפריצת דיסק

במידה ופריצת הדיסק מתרחשת בסמוך לשורש עצב, היא עלולה לגרום להפעלה של לחץ ישיר על שורש העצב ולתחושת כאב בדרגות עוצמה שונות. בנוסף, ישנן עדויות לכך שמתרחשת גם תגובה דלקתית מסביב לשורש העצב המעורב.

הדלקת נגרמת בעקבות חשיפת שורש העצב לחומרים מעודדי דלקת הנמצאים בריכוז גבוה בגרעין הדיסק. לפיכך מטרת ההזרקה היא מצד אחד להפחית את הדלקת ומצד שני להקטין את הלחץ על שורש העצב.

האם מדובר על טיפול יעיל?

נכון ל-2015 נערכו מחקרים רבים שניסו להעריך את יעילות הטיפול באמצעות הזרקת סטרואידים לטווח ארוך במקרים של פריצת דיסק. עם זאת, עדיין לא הגיעו החוקרים בתחום להסכמה בנוגע ליעילות הטיפול. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמקרים רבים מתרחשת החלמה עצמונית תוך חודשיים לכל היותר ולפיכך לא ניתן לדעת האם הסטרואידים הועילו באמת.

עם זאת, יש לציין כי ברוב המקרים ניתן לראות כי לסטרואידים אכן הייתה השפעה משמעותית בטווח הקצר הנע בין שלושה לשישה שבועות.

התוויות נגד להזרקת סטרואידים בפריצת דיסק

הזרקת סטרואידים לעמוד השדרה המותני נחשבת לטכניקה טיפולית בטיחותית יחסית והסיבוכים שלה נדירים ביותר. עם זאת, לפני ההזרקה חשוב לתת את הדעת לחישובי הסיכון מול התועלת ולשים לב להתוויות נגד שכן במצבים מסוימים חל איסור מוחלט על ההזרקה לעמוד השדרה. להלן התוויות הנגד העיקריות להזרקת סטרואידים במצבים של פריצת דיסק:

  • שימוש בתרופות נגד קרישה והפרעות בקרישת הדם – החלל האפידורלי מוקף באופן טבעי בכלי דם ודימום אפידורלי מסיבי עלול לגרום לנזק נוירולוגי חמור. לפיכך במידה וידוע על הפרעות קרישה יש חשיבות עליונה להתייעצות עם המטולוג לפני ההזרקה ובמידה וידוע על נטילת תרופות נגד קרישה יש לברר האם קיימת אפשרות להפסיק את הנטילה של התרופות ובכל מקרה לא לבצע את ההזרקה כל עוד החולה נוטל את התרופה.
  • זיהום מקומי באזור שבו אמורה להתבצע ההזרקה – במידה וקיים זיהום מקומי באזור שבו אמורה להתקיים ההזרקה יש להימנע מביצוע ההזרקה בכל מחיר. זוהי התווית נגד ברורה ומוחלטת.
  • קעקוע באזור ההזרקה – ישנם מומחים הסבורים שכתובת קעקע באזור ההזרקה מהווה התווית נגד להזרקה אפידורלית, אך הדעות בנושא חלוקות. בכל מקרה חשוב לציין עובדה זו בפני המטופל ולקבל את הסכמתו בכתב לביצוע ההזרקה חרף קיום הקעקוע.
  • יתר לחץ דם וסוכרת – הזרקה של סטרואידים לעמוד השדרה של הסובלים מיתר לחץ או מסוכרת שאינם מאוזנים עלולה להוביל להחמרה של מצבים רפואיים אלו. לפיכך בקרב חולים אלו קיימת המלצה להזרקה של מינון סטרואידים נמוך במידת האפשר (ארבעים מ"ג במקום שמונים מ"ג).

סיבוכי ההזרקה הפוטנציאליים

אמנם שכיחות הסיבוכים של הזרקה אפידוראלית נמוכה ביותר, אך סיבוכים אלו יכולים להיות מסוכנים. כך לדוגמה במקרים בהם תנאי הסטריליזציה לא נשמרים באופן אבסולוטי ייתכן זיהום שיש בו כדי להוביל להתפתחות של מורסה אפידורלית או דלקת קרום המוח ובאחוז אחד מהמקרים מתרחש דלף של נוזל חוט השדרה.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן