טיפול בפריצת דיסק בעזרת פיזיותרפיה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

טיפול בגבבקרב הציבור הרחב קיימת תפיסה מוטעית לפיה קבלת אבחנה של פריצת דיסק מובילה באופן אוטומטי לחדר הניתוח. עם זאת, המומחים בתחום יוכלו לומר לכם כי רק ב-10% מהמקרים של פריצת דיסק, אכן יהיה צורך בסופו של דבר לגשת לחדר הניתוח. ברוב המקרים של פריצת דיסק ניתן להסתפק בטיפול שמרני בלבד כשבדרך כלל הבעיה תחלוף תוך ארבעה עד שישה שבועות.

ברוב המקרים עם קבלת האבחנה של פריצת דיסק, יפנה האורתופד את המטופל לטיפול פיזיותרפיה. בנוסף לכך ניתן לעשות שימוש בטיפולים נוספים כמו למשל טיפול תרופתי שיכול לבוא לידי ביטוי בתרופות נגד כאבים, תרופות נגד דלקת או תרופות להרפיית השרירים, טיפולים מתחום הרפואה המשלימה כמו למשל אוסטיאופתיה או כירופרקטיקה ועוד.

הדרכה ליציבה נכונה ולאופן שבו יש להניע את הגוף

כאשר אדם שסובל מפריצת דיסק מגיע לטיפול פיזיותרפי, על המטפל לאבחן את הבעיה ממנה הוא סובל ולהדריך אותו בנוגע לאופן שבו הוא יושב, נע ועומד. רבים לא יודעים זאת, אבל כאשר אנחנו יושבים, הלחץ המופעל על עמוד השדרה גבוה פי 1.4-1.6 מהלחץ המופעל על עמוד השדרה בזמן שאנחנו עומדים. במידה ומדובר על ישיבה מרושלת, שבה שרירי הגב לא מופעלים או במידה ומדובר על ישיבה ברכינה קדימה, הרי שהלחץ יכול להיות אף גבוה פי 1.8 ואפילו גבוה פי 2.

לפיכך במסגרת הטיפול המטפל יכול ללמד את המטופל כיצד לשבת בצורה כזו שלא יפעיל עומס רב מדי על עמוד השדרה. בנוסף לכך במסגרת הטיפול המטפל יכול ללמד את המטופל בנוגע לאופן הנכון שבו עליו לבצע פעולות שונות כמו למשל התכופפות או הרמה של משאות כבדים יותר או פחות. כמו כן המטפל צריך להסביר למטופל מאילו פעולות עליו להימנע על מנת שלא להחמיר את המצב. למעשה חלק חשוב בתהליך ההחלמה כרוך בהימנעות מהחמרת המצב.

חיזוק שרירי הגב

נדבך חשוב בטיפול בפריצת דיסק הוא חיזוק של השרירים התומכים בעמוד השדרה. כאשר השרירים התומכים בעמוד השדרה חלשים מאוד, הנטל נופל ברובו על עמוד השדרה. באופן דומה הרמה של משאות כבדים ללא שימוש בשרירי הרגליים גורמת להפעלת עומס רב מדי על עמוד השדרה. לפיכך על המטפל לסייע למטופל לחזק את שרירי הגב שלו. יש לציין כי טיפולי פיזיותרפיה כוללים גם הנחיות לתרגול עצמאי בבית וכי אי הקפדה על ביצוע התרגילים פוגע ביעילות הטיפול הפיזיותרפי.

הרפיה של שרירי הגב

במקרים רבים כאשר מתרחשת פריצת דיסק, שרירי הגב הופכים לתפוסים ומכווצים. השרירים התפוסים והמכווצים גורמים לתחושת כאב שיכולה להיות מגבילה מאוד. לפיכך במהלך הטיפול הפיזיותרפי מושם דגש חזק על הרפיית השרירים. ההרפיה יכולה להתבצע באמצעות עיסוי של השרירים התפוסים, חימום של השרירים התפוסים באמצעות שמיכת חימום, קומפרסים חמים או כרית חימום וכן באמצעות הצמדת אלקטרודות חשמליות לעורו של המטופל.

גם כאן יש לציין כי קיימת אפשרות להמשכת הטיפול באופן עצמאי שכן כיום ניתן לרכוש בכל בית מרקחת אמצעים מיוחדים לחימום השרירים שבהם ניתן לעשות שימוש באופן ביתי.

הפניה לטיפול פיזיותרפיה

בדרך כלל הטיפול הפיזיותרפי מסובסד על ידי קופת החולים, אך לפני שניגשים לטיפול פיזיותרפי יש לוודא כי הרופא שרשם את ההפניה הוא רופא הפועל מטעם קופת החולים בה מבוטח החולה. כמות הטיפולים משתנה בהתאם למצבו הרפואי והתפקודי של המטופל ובהתאם לקופת החולים שבה הוא מבוטח.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן