רשלנות רפואית בטיפול או אבחון פריצת דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

רשלנות רפואיתהדיסק הבין חולייתי הוא מבנה סחוסי הממוקם בין כמעט כל זוג חוליות בעמוד השדרה. הדיסקים הבין חולייתיים מקנים לעמוד השדרה את הגמישות ואת התנועתיות שלו ומהווים מעין בולמי זעזועים, הסופגים את הזעזועים האנכיים בעמוד השדרה. הדיסק הבין חולייתי מורכב מטבעות סיביות העוטפות את הגרעין הג'לטיני שבמרכז הדיסק בשכבות העטופות זו בזו בדומה לקליפות הבצל.

כאשר הלחץ על הדיסק גבוה מדי, הגרעין הג'לטיני עלול לפרוץ את השכבות הסיביות העוטפות אותו ולזלוג החוצה. מצב זה נקרא פריצת דיסק או פריצת דיסק בין חולייתי. אם הדיסק פורץ כלפי חוט השדרה, ייתכן מאוד שיפעיל לחץ על אחד או יותר מסיבי העצבים בחוט השדרה. מצב זה יכול לגרום למגוון רחב של תופעות לוואי נוירולוגית, החל מחולשת שרירים וכאבים וכלה בשיתוק של הרגליים, אובדן השליטה על הסוגרים ועוד.

רשלנות רפואית באבחון פריצת דיסק

בדומה לכל מחלה או מצב רפואי פתולוגי, על מנת שניתן יהיה להגיש למטופל את הטיפול המתאים, ישנו צורך לאבחן את הבעיה ממנה הוא סובל.

לרוע המזל, לא אחת האבחנה מתפספסת או מתעכבת מאוד. במקרים מסוימים היעדר אבחון של פריצת דיסק יוביל לעיכוב ההחלמה ולסבל מיותר שיכול היה להיחסך מהמטופל, אך במקרים אחרים אבחון מאוחר של פריצת דיסק עלול להוביל להתפתחות של נזק בלתי הפיך לעצבים.

דוגמה טובה לנזק בלתי הפיך שיכול להיגרם כתוצאה מאבחון מאוחר של פריצת דיסק היא למשל תסמונת זנב הסוס.

פריצת דיסק חמורה באזור עמוד השדרה המותני יכולה לגרום להפעלת לחץ חזק ביותר על מסה של סיבי עצבים הנקראים זנב סוס. עצבים אלו אחראים לעצבוב של חיץ הנקבים, הסוגר החיצוני והסוגר הפנימי של פי הטבעת, הירכיים, הקרסוליים, שלפוחית השתן וכפות הרגליים.

פריצת דיסק שגורמת ללחץ על עצבים אלה מחייבת ביצוע של ניתוח חירום תוך ארבעים ושמונה שעות לכל היותר. ככל שממתינים מעבר לארבעים ושמונה שעות, הנזק העצבי הופך לגדול יותר והיכולת של העצבים להתחדש הולכת וקטנה. במקרים מסוימים החולה לא יקבל הפניה לביצוע הבדיקות המתאימות ובמקרים מסוימים, חרף ביצוע הבדיקות המתאימות, האבחון יהיה שגוי ופריצת הדיסק תישאר לא מאובחנת.

רשלנות רפואית בטיפול בפריצת דיסק

גם במקרים בהם החולה אובחן כראוי והופנה לטיפול המתאים, עדיין ייתכן כי תקום לו עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלא אחת בשל חריגה מהפרוטוקולים המקובלים, נגרם למטופל נזק בעקבות הטיפול. כך קרה למשל לג.ד מאשדוד שעבר ניתוח לתיקון פריצת דיסק בשנת 2006. לאחר הניתוח הכאבים נותרו כשהיו וכאשר עבר בדיקה מקיפה כחודש לאחר הניתוח התברר כי לא זו בלבד שנותח באזור הלא נכון, אלא שבגופו הושאר פד רפואי שגרם לזיהום חריף בסמוך לעמוד השדרה.

כל טיפול רפואי טומן בחובו סיכונים מסוימים וסיבוכים מסוימים ולא תמיד כאשר סיבוך אכן מתרחש, מדובר בסיבוך שניתן היה למנוע.

אי לכך, בתביעות המוגשות בגין רשלנות רפואית בטיפול בפריצת דיסק, תפקידו של עורך הדין להוכיח בין היתר כי הסיבוך נוצר כתוצאה מהטיפול הרשלני וכי כל רופא סביר אחר יכול היה למנוע את הנזק שנגרם לתובע.

אי מתן הסכמה מדעת לפני הטיפול

רבים לא יודעים זאת, אבל לחולה עומדת הזכות לקחת חלק בתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לטיפול שהוא עתיד לעבור. כך לדוגמה לא ניתן כיום לבצע ניתוח לתיקון פריצת דיסק, כל עוד המטופל לא זכה לקבל הסבר מלא על הפרוצדורה שהוא עתיד לעבור, על הסיכונים בהם היא כרוכה, על האלטרנטיבות הטיפוליות השונות העומדות בפניו ועוד.

לאחר שכל הנתונים מוסברים למטופל, עליו לחתום על טופס מתן הסכמה מדעת ובחתימתו הוא למעשה מאשר כי הבין את שנאמר לו וכי הוא מוכן לעבור את הניתוח. כל חריגה מפרוטוקול מסודר זה, יכולה להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית, גם ללא הוכחת נזק.

רשלנות רפואית במעקב אחרי ניתוח פריצת דיסק

גם אם החולה אובחן בהצלחה כסובל מפריצת דיסק, גם אם הוסבר לו על הטיפול שהוא עתיד לעבור וגם אם הניתוח עבר בהצלחה, הרי שעדיין ישנו סיכוי לרשלנות רפואית וזאת כיוון שהטיפול לא מסתיים לאחר שחרור המטופל לביתו. לאחר הניתוח יש להמשיך ולעקוב אחרי מצבו הרפואי של המטופל, על מנת לוודא שההחלמה מתקדמת באופן תקין ועל מנת למנוע החמרה במצב.

לאחר כל טיפול, בדגש על טיפולים מורכבים כמו לדוגמה ניתוח להחלפת דיסק בין חולייתי בדיסק מלאכותי או ניתוח להסרת דיסק בין חולייתי וחיבור בין החוליות שתחמו אותו, יש לספק למטופל הנחיות ברורות בנוגע לאופן שבו עליו לטפל בעצמו ובנוגע לפעילויות מהן עליו להימנע, על מנת להבטיח את הצלחת הטיפול. אם מטופל לא זכה לקבל הנחיות מתאימות ואם לא בוצע אחריו מעקב רפואי אחרי השחרור ובעקבות זאת נגרמו לו נזקים רפואיים, ייתכן מאוד כי קיימת עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן