ניתוח אנדוסקופי לסובלים מפריצת דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ניתוח אנדסקופיהניתוח הסטנדרטי לטיפול בפריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי נחשב למורכב יחסית. עם זאת, הליך חדשני ופשוט המבוצע באופן אנדוסקופי, מאפשר לטפל בבעיה ביעילות תוך קיצור משמעותי של תקופת ההחלמה.

לאורך החיים מופעלים על עמוד השדרה שלנו עומסים ולחצים רבים. עמוד השדרה מורכב מדיסקים בין חולייתיים וחוליות קשיחות ותפקידו הוא לשאת את משקלו של פלג הגוף העליון, לאפשר תנועה וגמישות ולספק הגנה עבור חוט השדרה, המהווה את אחד החלקים במערכת העצבים המרכזית.

אמנם עמוד השדרה מאפשר לנו להתכופף, לנוע, לקפוץ, לדחוף ולמשוך, אך באותה הנשימה יש להזכיר כי עמוד השדרה גם מושפע ישירות מכל תנועה שאנו מבצעים וכן מהאופן שבו אנו ניצבים או יושבים, גם כשלא מעורבת כל תזוזה או תנועה בעניין.

פריצת דיסק על קצה המזלג

כמעט בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה ניתן למצוא מבנה טבעתי הנקרא סחוס בין חולייתי. הסחוס מורכב מגרעין מרכזי בעל מרקם ג'לטיני צמיגי ומטבעות סיביות העוטפות אותו בדומה מאוד לאופן שבו בנוי הבצל. תפקידו של הדיסק הבין חולייתי הוא לספוג את הזעזועים העוברים לאורך עמוד השדרה ולאפשר לו את מידת הגמישות הנחוצה לצורך התנועה החלקה שלו.

כאשר מופעל עומס גבוה מדי על עמוד השדרה, מתחילה להתרחש שחיקה של השכבות העוטפות את גרעין הדיסק. כאשר הלחץ גבוה וממושך ובעקבות זאת הדיסק לא מספיק להתחדש ולהחלים, ייתכן מצב שבו השכבות העוטפות את הגרעין הג'לטיני יתבקעו והנוזל הצמיגי יזלוג החוצה. מצב זה נקרא פריצת דיסק.

פריצת דיסק יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים המשתנים בהתאם למיקום של הפריצה, לדרגת החומרה שלה ולכיוון שאליו זלג הנוזל.

במקרים הקלים ביותר ייתכן מאוד שהחולה אף לא יהיה מודע לכך שהוא סובל מפריצת דיסק אך במקרים החמורים בהם הדיסק נפרץ לכיוון חוט השדרה ובעקבות זאת נוצר לחץ על סיבי עצבים חשובים, ייתכן כי החולה יסבול מחולשת שרירים, שיתוק בשרירי הגפיים, כאבים חמורים ועוד.

עמוד השדרה הצווארי

את עמוד השדרה נהוג לחלק לשלושה אזורים: עמוד השדרה הצווארי, עמוד השדרה המרכזי ועמוד השדרה התחתון. בדרך כלל כשיש לטפל באמצעות ניתוח בפריצת דיסק באזור עמוד השדרה הצווארי, אין מנוס מלהסיר את הדיסק בשלמותו ולהחליפו בדיסק מלאכותי כשלעתים יש לאחות את החוליות שתחמו את הדיסק באמצעות לוחית מתכת.

הגישה הקלאסית לאזור הניתוח מתבצעת מאזור הצוואר הקדמי ולצורך קבלת הגישה יש להסיט את קנה הנשימה ולסכן את מיתרי הקול. כתוצאה מכך אחוז מסוים מהמנותחים סובלים לאחר הניתוח מפגיעה זמנית או קבועה במיתרי הקול. החדשות הטובות הן שכיום קיימת אלטרנטיבה לגישה הקדמית שכן כיום ניתן לבצע את הניתוח גם באופן אנדוסקופי.

אודות הניתוח האנדוסקופי

הניתוח האנדוסקופי נמשך בין שעה לשעתיים בלבד וההחלמה ממנו נמשכת כשבועיים בלבד. הגישה כפי שציינו מתקבלת דרך הגב כשבמקום חתך נרחב מבוצע חתך זעיר סמוך לאזור הניתוח דרכו מחדיר המנתח סיב אופטי דקיק. באמצעות הסיב האופטי יכול המנתח במהלך הניתוח להגדיל את התמונה המתקבלת פי מאה וכך להפחית את הסיכון לפגיעה בכלי דם או עצבים חשובים למינימום.

יש לציין כי השיטה האנדוסקופית מאפשרת לטפל בבעיות גב נוספות כמו לדוגמה היצרות של תעלת עמוד השדרה על רקע התעבות של רקמות באזור התעלה. באמצעות הציוד האנדוסקופי ניתן כיום להיכנס לתעלת עמוד השדרה ולטפל בבעיות שונות לכל אורכה מבלי לבצע חתכים מיותרים ומבלי ליטול סיכון רב במיוחד.

אולי יעניין אותך גם:

מדרגון כיסא – פתרון ניוד חכם למתקשים לעלות במדרגות

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן