בלט דיסק ופעילות גופנית

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב גבבלט דיסק הוא מצב פתולוגי הבא לידי ביטוי בבליטה של הדיסק הבין חולייתי ממקומו. מצב זה נוצר כאשר מופעל לחץ גבוה מדי על הדיסק הבין חולייתי ובעקבות זאת הגרעין הג'לטיני שבמרכז הדיסק דוחק את השכבות הסיביות העוטפות אותו.

במקרים מסוימים הלחץ העודף נוצר כתוצאה מישיבה ממושכת ומרושלת ברכינה לפנים ללא הפסקות למנוחה, אין זה מן הנמנע שמקור הבליטה יהיה בהרמה של משאות כבדים בצורה לא נכונה וכמובן שייתכן שמקור הבעיה בשינויים ניווניים המתרחשים באופן טבעי במהלך ההזדקנות.

בכל מקרה וללא קשר לגורם שהוביל לבלט הדיסק, ישנה חשיבות עליונה להתייחס לבעיה ולטפל בה במהירות וסמוך מאוד לקבלת האבחנה וזאת כיוון שללא טיפול התופעה עלולה להחמיר ולהוביל אף לפריצת דיסק. פריצת דיסק מאופיינת בכך שהגרעין הג'לטיני הצליח לפרוץ את השכבות העוטפות אותו לחלוטין ולזלוג החוצה.

חשיבות ההימנעות ממנוחה

כיום ידוע וברור מעבר לכל צל של ספק שבכל מקרה של בלט דיסק או פריצת דיסק, אין להרבות במנוחה שכן עמוד השדרה זקוק לתנועתיות ולפעילות לצורך ההחלמה התקינה והמהירה שלו.

אי לכך, הימנעות מוחלטת מתנועה או שכיבה במיטה עלולה לגרום להחמרת המצב. עם זאת, מומלץ ביותר שלא להגיע למצב של כאב בזמן הפעילות. במקרים רבים מאוד בלט הדיסק יקשה על ביצוע פעולות מסוימות בלבד, המשתנות בהתאם למיקום שלו בעמוד השדרה. מפעולות אלה יש להימנע כמובן.

כמו כן ייתכן כי הכאבים להם יגרום הבלט יופיעו אך ורק בתנוחות מסוימות או בעומסים מסוימים. זוהי התקופה שבה יש לתת תשומת לב רצינית למסרים שמעביר לנו עמוד השדרה ולעשות מאמצים רבים על מנת להגיב אליהם בצורה הנכונה. התעלמות מהכאבים או מאי הנוחות בעמוד השדרה רק תוביל להחמרת המצב, קחו זאת לתשומת לבכם.

חזרה הדרגתית לפעילות גופנית

החזרה לפעילות גופנית שגרתית צריכה להתבצע באופן הדרגתי ביותר כשלמעשה ככל שהחזרה לפעילות שגרתית תתבצע בהדרגתיות מתונה יותר, כך הסיכוי לנזקים בעקבות פעילות מאומצת יתר על המידה יהיה נמוך יותר. בכל מקרה חשוב לבצע את הפעילות הגופנית בליווי מאמן או מדריך המנוסה בהדרכת או אימון אנשים הסובלים מבלט דיסק.

כמו כן מומלץ מאוד לפנות לטיפולי פיזיותרפיה במהלך תקופת ההחלמה והשיקום. באמצעות טיפולי פיזיותרפיה ניתן ללמוד מאילו פעולות מומלץ להימנע וכן ניתן לרכוש כלים יעילים שיאפשר למטופל לבצע פעולות יומיומיות בצורה מותאמת יותר, שיכולה למנוע נזקים עתידיים והחמרה של המצב הנוכחי.

שינוי הפעילות הגופנית

אם ברור כי הפעילות הגופנית המאומצת הובילה לבלט הדיסק, מומלץ לשקול להחליף את תכנית האימונים או אפילו להתנסות בענפי ספורט אחרים. מומלץ במיוחד להימנע מענפי ספורט המפעילים עומס רב על עמוד השדרה כמו לדוגמה הרמת משקולות או ענפי ספורט הכרוכים בשינויי כיוון מהירים, בקפיצות ובזעזועים. ספורט המומלץ במיוחד לאנשים הסובלים מבלט דיסק או פריצת דיסק הוא שחיה, שכן כוח הציפה של המים מפחית במידה רבה את העומס המופעל על עמוד השדרה.

כמו כן מומלץ להתנסות בטכניקות אימון עדינות ואיטיות דוגמת טאי צ'י, יוגה או פילאטיס, המאפשרות לחזק את שרירי הליבה ואת שרירי העזר התומכים בעמוד השדרה הפגוע. מומלץ מאוד להתעניין.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן