בלט דיסק צווארי

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלט דיסק צוואריהדיסק הבין חולייתי הוא מבנה טבעתי המורכב מחומר ג'לטיני העטוף בשכבות סיביות העוטפות אותו מכל צדדיו.

הדיסקים ממוקמים בין החוליות בעמוד השדרה ותפקידם לשכך את הזעזועים בעמוד השדרה ולאפשר לעמוד השדרה את יכולת התנועה ואת הגמישות האופיינית לו. האזור שניחן ביכולת התנועה הגבוהה ביותר בעמוד השדרה הוא אזור הצוואר ולפיכך הדיסקים הבין חולייתיים בעמוד השדרה הצווארי נתונים לעומס רב ביותר.

בלט דיסק הוא מצב רפואי הבא לידי ביטוי בדחיקה של השכבות הסיביות העוטפות את הגרעין הג'לטיני לכיוון תעלת השדרה. מצב זה יכול להתרחש מבלי לבוא לידי ביטוי בתסמינים קליניים כלל, אך במידה והדיסק בולט לתוך תעלת השדרה ולוחץ על שורש עצב מסוים, הבעיה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים כפי שנפרט בהמשך מאמר זה.

הגורמים לבלט דיסק צווארי

כל מצב שבו מופעל לחץ מתמשך על עמוד השדרה הצווארי יכול בסופו של דבר להוביל לבלט דיסק צווארי. בין היתר מדובר על ישיבה ממושכת מול המחשב באופן מרושל, רכינה ממושכת קדימה, הרמה של משא כבד באופן לא תקין, ביצוע תנועה לא נכונה עם הראש, נשיאה של משא כבד על הראש ללא תמיכה מספקת של הידיים ועוד.

במקרים רבים בלט דיסק צווארי נגרם בעקבות מאמץ חוזר ונשנה ושחיקה הדרגתית של הדיסק, אך בנוסף לכך לא אחת מדובר על פציעה טראומטית הנגרמת בעקבות נפילה מגובה רב, תאונת דרכים, פציעת ספורט, פעולת אלימות ועוד.

תסמיני בלט דיסק צווארי

כפי שציינו, כל עוד הדיסק לא בולט כלפי התעלה העצבית וכל עוד לא נוצר לחץ על שורש עצב בחוט השדרה, הרי שמצב זה לא יבוא לידי ביטוי באופן קליני כלל. עם זאת, במקרים בהם הדיסק אכן בולט כלפי תעלת השדרה, ישנו סיכוי גבוה לכך שיופיעו תסמינים מגוונים. להלן חלק מהתסמינים האפשריים:

  • התסמין המרכזי הוא תחושת כאב. הכאב יכול להיות מקומי בלבד ולהופיע באזור הבלט אך אין זה מן הנמנע שיהיה מדובר בכאב מפושט שיכול להקרין גם לאזור הראש, חגורת הכתפיים והשכמות ואפילו לידיים. יש לציין שהכאב יכול להופיע בדרגות חומרה שונות, החל מכאב קל מאוד עד בלתי מורגש וכלה בכאב חמור שיכול להוביל למוגבלות של ממש ולפגיעה חמורה באיכות החיים.
  • במקרים חמורים ייתכן כי תופיע חולשה בשרירי הידיים ביד אחת או באופן סימטרי, בתלות בעצב עליו לוחץ הדיסק הבולט.
  • מעבר לכך ישנו סיכוי להופעת תסמינים נוירולוגיים כמו למשל שיתוק בשרירי הגפיים העליונות, תחושה של נימול באזור הכתפיים, השכמות או הידיים, תחושה של דקירות באזורים אלה ועוד.

כיצד מאבחנים בלט דיסק צווארי?

תהליך האבחון של בלט דיסק צווארי כולל תשאול מקיף של המטופל בנוגע לתסמינים מהם הוא סובל, סקירה של ההיסטוריה הרפואית שלו ובירור בנוגע לסיפור משפחתי של בעיות גב מסוגים שונים. לאחר מכן האורתופד מבצע בדיקה גופנית שבה הוא בוחן באילו מצבים הכאבים מוחמרים ובאילו מצבים הכאבים מוקלים ומנסה למקם את המיקום המדויק של בלט הדיסק.

במקרים מסוימים יהיה צורך לבצע בדיקות מתקדמות יותר כמו למשל בדיקת MRI או בדיקת CT על מנת לאבחן את המיקום המדויק של בלט הדיסק ועל מנת לשלול מצבים אחרים או מחלות אחרות שהיו יכולים לבוא לידי ביטוי באותו האופן מבחינה קלינית. כמו כן ייתכן כי המטופל יצטרך לעבור בדיקות מעבדה מסוימות על מנת לשלול מצבים מסוימים כמו למשל דלקת זיהומית, דלקת חוליות מקשחת ועוד.

טיפול בבלט דיסק צווארי

ברוב המקרים שלן בלט דיסק צווארי ניתן לטפל באופן שמרני באמצעות פיזיותרפיה, תרגילים לחיזוק שרירי הצוואר, תרופות לשיכוך הכאבים או שיטות טיפול אלטרנטיבות כמו למשל אוסטיאופתיה או כירופרקטיקה. עם זאת, במקרים החמורים ביותר לא יהיה מנוס מלבצע ניתוח.

במהלך הניתוח ניתן להסיר את החלק של הדיסק שלוחץ על התעלה העצבית ובמצבים חמורים במיוחד יהיה צורך להסיר את כל הדיסק. במצבים אלו ישנה אפשרות להחליף את הדיסק שהוסר ברקמת עצם או בדיסק מלאכותי. האופציה הכירורגית היא קו הטיפול האחרון המתאים לטיפול באנשים הסובלים מתסמינים חמורים במיוחד, שהתנסו במגוון טיפולים שמרניים ללא שיפור במצבם.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן