נזקי הישיבה בעבודה לגב

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב גבישיבה היא אחת התפקודים הקשים ביותר עליהם מתקשה הגוף לשמור. לאחר עשרים דקות בלבד של ישיבה על כיסא, מתנקזים מצבורי דם ברגליים ולחץ עצום מופעל על עמוד השדרה. עם הבנת עובדות אלו, קל לדמיין את השפעות ימי עבודה הכרוכים בישיבה ממושכת על כיסא, והנזקים לגב.

עובדים שעבודתם כרוכה בישיבה ממושכת מול שולחן מחשב, חווים פגיעה חמורה בעמוד השדרה, אך צעדי המניעה הם פשוטים למדי. ההמצאה האחרונה בתחום היא שולחנות מחשב עם הליכון, או פשוט לקחת הפסקות תכופות ולעמוד לעיתים קרובות ככל הניתן.

ישיבה ממושכת גורמת לחוסר נוחות, חוסר תחושה וחוסר תיאום בין עמוד השדרה לשאר האיברים בגוף. החזקת הגוף זקוף מגבירה אף את המתח בשרירים ובמפרקים גדולים. פירוש הדבר הוא שזמן ישיבה בעבודה עלול להוביל למחלות לב וכלי דם, בשל הפחתת זרימת הדם, כיפוף והידוק ירכיים, נזק לעצבים, ופציעות פיסיות רבות לטווח הארוך.

ישיבה ממושכת אינה טבעית לגוף

כירופרקטורים מסבירים כי ישיבה ממושכת גורמת נזק משמעותי לעצבים, לדיסקים, לתעלה הקרפלית, לכאבי גב ונוקשות צוואר. כאבי גוף, פריצת דיסק, בעיות עצבים ומפרקים כואבים הם תוצאה ישירה של שעות עבודה ארוכות.

במהלך ישיבה ממושכת, מופעל לחץ רב על עמוד השדרה. באופן טבעי, הגוף מגיב טוב יותר למצב עמידה, שכן בתנוחה זו המשקל מופץ בכל הגוף, ולכן תנוחת ישיבה ממושכת מפעילה לחץ פיסי.

ישיבה ממושכת מעוותת את העקומה הטבעית של עמוד השדרה, מה שאומר ששרירי הגב צריכים לנקוט בפעולה על מנת לעצור את העיוות, היות והגוף כבר אינו משתמש בעקומות הטבעיות של עמוד השדרה על מנת להתרומם נגד כוח המשיכה. כשהיציבה מופרת, מתרחשות בעיות רבות בעמוד השדרה. אם אדם יושב עם יציבה גרועה, כשגופו רפוי וכפוף, לאחר עשרים דקות מתעוותות הרצועות בגב.

הנחיות רפואיות למניעת פציעות גב וצוואר

יציבה טובה במהלך ישיבה שומרת על שלוש עקומות טבעיות של עמוד שדרה בריא. הצוואר נוטה קדימה, הגב העליון מתעקם כלפי חוץ והגב התחתון מתעקם כלפי פנים. המרפקים נמצאים בצידי הגוף והכתפיים רגועות. הפעלת לחץ על כתפיים זקופות לפרק זמן ארוך, מפעילה לחץ על האזור.

הנקודה העיקרית היא להימנע מרפיון, לשבת זקוף ולנצל את כל משטח הכיסא, כשהרגליים שטוחות על הרצפה, הראש זקוף והגב התחתון קמור באופן טבעי כלפי פנים. יש למקם את הכיסא בסמוך לשולחן, ולהשתמש בתמיכה לגב התחתון.

הימנעות ממתיחת שרירים או גרימת כאב מתאפשרת פשוט באמצעות עמידה אחת לעשרים דקות בערך. זוהי הפעולה החשובה ביותר המעניקה לגוף הפסקה ממצב ארוך של ישיבה. שינוי ממצב של ישיבה לעמידה מוביל לזרימת דם מהרגליים ומונע מתיחת הרצועות.

מתיחות פשוטות, כגון הצבת הידיים על הגב התחתון, ומתיחת הגוף לאחור, המבוצעות ליד שולחן העבודה, כגון פיתולים, הפניית ראש מצד לצד, והרמת והורדת הראש מלמעלה למטה תסייע אף היא למניעת פגיעה.

הנחיות רפואיות נוספות למניעת פגיעה בגב במהלך ישיבה ממושכת בעבודה, כוללות הקפדה על תנועה ככל הניתן. כך, למשל, שיחות ועידה יכולות להתבצע בעמידה או בהליכה, ככל שמתאפשר, מומלץ ללכת הביתה מהעבודה ברגל, ולהעדיף את השימוש בחדר המדרגות במקום במעלית.

הקפדה קבועה על הנחיות אלו, תשפיע על הקלת כאב כרוני. פתרון נוסף הוא להשתתף בשיעורי יוגה לפחות אחת לשבוע.

מה החשיבות של ישיבה ועמידה זקופה?

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן