הגורמים והסיבות לפריצת דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

טיפול בגבפריצת דיסק מתרחשת כל אימת שהלחץ המופעל על הדיסק הבין חולייתי גדול מכדי יכולתו של הדיסק לשאת את הלחץ.

הדיסק הבין חולייתי בנוי משכבות סיביות וסחוסיות המאגדות בתוכן נוזל בעל דרגת צמיגות גבוהה. במצב תקין הדיסקים הבין חולייתיים תורמים לגמישות של עמוד השדרה וליכולת הניידות שלו וכן מסייעים לשיכוך הזעזועים בעמוד השדרה.

במצבים בהם הלחץ על הדיסקים גדול מדי, הנוזל הצמיגי המאוגד בשכבות הסיביות נדחק לכיוונן עד כדי כך שהן לא מסוגלות עוד לתמוך בו והוא פורץ מתוכן החוצה. במאמר שלפניכם נפרט אודות גורמים שונים שיכולים להביא להתרחשות מצב זה.

הגורמים והסיבות לפריצת דיסק: ישיבה ממושכת

בזמן הישיבה הלחץ המופעל על הדיסקים הבין חולייתיים בדגש על הדיסקים הממוקמים בחלקו התחתון של עמוד השדרה כמעט פי 2 מהלחץ המופעל על הדיסקים הבין חולייתיים במצב עמידה. במידה ומדובר על ישיבה מרושלת או על ישיבה ברכינה קדימה, שבה שרירי הגב לא לוקחים חלק בישיבה ולא מסייעים להפחתת העומס מעמוד השדרה, הרי שהלחץ יכול להיות גבוה אף יותר ואפילו גבוה פי שניים מהלחץ המופעל על הדיסקים בזמן עמידה.

לפיכך אין זה פלא שישיבה ממושכת בדגש על ישיבה ממושכת ומרושלת היא אחת מהסיבות השכיחות ביותר המובילות לפריצת דיסק.

חשוב לציין כי פריצת הדיסק המתרחשת בעקבות ישיבה ממושכת לא מופיעה יש מאין באופן פתאומי. מדובר על תהליך הדרגתי ומתמשך שבו העומס מצטבר והטבעות המקיפות את הנוזל הצמיגי הולכות ונשחקות באיטיות. לפיכך מדובר על תהליך שניתן לעצור אותו בזמן וכך להימנע מפריצת הדיסק.

הרמה של משקלים כבדים באופן לא מותאם

כאשר אנחנו מרימים משקלים כבדים, חלק מהעומס מופעל על עמוד השדרה ועל הדיסקים הבין חולייתיים הממוקמים בו. עם זאת, לא כל העומס צריך להיות מופעל על עמוד השדרה שכן באפשרותנו לעשות שימוש בשרירי עזר מסוימים בדגש על שרירי הרגליים. במצבים שבהם אנחנו נמנעים מלעשות שימוש בשרירי העזר ונמנעים למשל מלכופף את הברכיים בזמן ההרמה, הלחץ המופעל על עמוד השדרה רב ביותר ובעקבות זאת עלולה להתרחש פריצת דיסק.

פריצת דיסק בעקבות הרמה של משקלים כבדים יכולה להופיע מצד אחד באופן פתאומי אך בהחלט יכולה גם להתפתח באופן הדרגתי בעקבות מאמץ חוזר ונשנה.

רבים לא מודעים לכך, אבל הורים צעירים נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מפריצת דיסק. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבחודשי חייו הראשונים של התינוק, אין כל קושי להרים אותו גם באופן לא מותאם ולא תקין. עם זאת, במהלך הזמן התינוק הולך ונהיה כבד יותר ואז כבר יש להרימו בצורה מסוימת על מנת להפחית את העומס מהגב.

לרוע המזל, הורים רבים לא מבצעים את השינוי המבוקש ומתוך הרגל ממשיכים להרים את תינוקם שהופך לפעוט באופן לא תקין.

טראומות בעמוד השדרה

במקרים מסוימים פריצת הדיסק מתרחשת כתוצאה מחבלה או טראומה. בין היתר פריצת דיסק יכולה להתרחש בעקבות נפילה מסולם או מפיגום, בעקבות תאונת דרכים או בעקבות מכה בעמוד השדרה.

באופן עקרוני במקרים האלו בדרך כלל מתרחש נזק המורגש באופן פתאומי סמוך לקרות הטראומה, אך במקרים מסוימים הנזק שנגרם לדיסק לא בא לידי ביטוי באופן קליני סמוך לקרות הטראומה אלא רק שבועות, חודשים או אפילו שנים מאוחר יותר.

כך לדוגמה חבלה טראומתית יכולה לגרום לנזק לדיסק ולהיות מורגשת רק כעבור שנה בזמן התכופפות לא נכונה. ההתכופפות הלא נכונה היא בגדר הקש ששבר את גב הגמל אך עיקר הנזק נגרם בעקבות החבלה.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן