דלקת שדרה מקשחת (אנקילוזין ספונדיליטיס)

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גב כתוצאה מדלקת בשתןדלקת שדרה מקשחת היא מחלה השייכת לקבוצת דלקות המפרקים הנקראת ספונדילוארתריטיס. קבוצה זו כוללת דלקות מפרקים שיכולות לערב הן את מפרקי עמוד השדרה והן את המפרקים הפריפריים. מחלה זו גורמת לכאבים לא שגרתיים שכן בניגוד לכאבי גב כרוניים אחרים, הכאבים שמהווים את התסמין השכיח ביותר של דלקת זו, מחמירים בזמן מנוחה ומוקלים במאמץ.

מה הם הגורמים לדלקת שדרה מקשחת?

נכון ל-2015 הגורמים למחלה עדיין לא ברורים עד תום אם כי ככל הנראה לגנטיקה ישנו תפקיד מרכזי באטיולוגיה שלה. כבר לפני שלושה עשורים תואר הקשר בין דלקת שדרה מקשחת לבין אנטיגן לויקוציט אנושי (HLA) הנקרא HLA-B27. הסמן הספציפי הזה מופיע בכתשעים אחוז מהחולים בדלקת שדרה מקשחת.

ככל הנראה ישנם גנים נוספים שמגנים מפני התפתחות המחלה ולכן לא כל אדם הנושא את האנטיגן HLA-B27 בהכרח יסבול מהמחלה. גנים נוספים שחשודים ככאלו הלוקחים חלק במרכיב הגנטי של המחלה הם למשל הגן IL23R שנמצא בכתשעה אחוז מהחולים והגן ARTS1 שנמצא ב- 26 אחוז מהחולים.

במספר מחקרים שבחנו עכברים טרנסגניים לאנטיגן HLA-B27 נמצא כי כאשר מגדלים את העכברים בסביבה נטולת חיידקים, כלומר בסביבה סטרילית לחלוטין, הדלקת לא מתפתחת כלל, אך כאשר העכברים גדלים בסביבה שאינה סטרילית, כתשעים אחוז מהעכברים הנושאים את האנטיגן מפתחים את המחלה.

מה הם התסמינים של דלקת שדרה מקשחת?

התסמין השכיח ביותר הוא כאבים כרוניים הנמשכים למעלה משלושה חודשים באזור העכוזים והגב התחתון. הכאבים מעירים את החולים משנתם ומלווים בנוקשות בוקר חמורה. כפי שציינו בתחילת מאמר זה, כאבים אלו מיוחדים בכך שהם מוקלים במאמץ ומחמירים במנוחה. כמו כן מאפיין את המחלה אובדן של קיעור עמוד השדרה המותני.

עמוד השדרה של החולים מאבד את הגמישות שלו במהלך השנים והופך למקשה אחת, עם הטיה של הראש קדימה ומעט גיבנת והחולים סובלים ממוגבלות חמורה בכיפוף עמוד השדרה. כשליש מהסובלים מדלקת שדרה מקשחת מפתחים מעורבות של מפרקים היקפיים כמו למשל מפרקי הכתפיים, הברכיים, הירכיים ועוד. תסמינים נוספים הקשורים ישירות לדלקת הם דלקת חיתולית של כף הרגל, מעורבות של גיד אכילס, דלקת באזור החיבור בין הצלעות לעצם החזה ועוד.

כמו כן ייתכנו תסמינים במערכות נוספות בגוף כמו למשל מחלת ברגר, דלקת של בלוטת הערמונית, דלקת הענביה הקדמית ועוד. בשלבים המתקדמים של המחלה, כאשר החוליות עוברות תהליך של איחוי, החולה עלול לסבול משבר בעמוד השדרה כתוצאה מחבלה קלה מאוד יחסית.

אבחון דלקת שדרה מקשחת

האבחון של דלקת שדרה מקשחת כולל בחינה יסודית של התסמינים ושל אופי כאבי הגב, בדיקה גופנית שמטרתה לאתר סימנים של דלקת במפרק הכסל כמו למשל מבחן PATRICK או מבחן SCHOBER, בדיקות הדמיה כמו MRI או CT, בדיקות דם להערכת מדדי הדלקת ונוכחות של HLA-B27 ועוד.

בדרך כלל החולים הפונים לאבחון על רקע של כאבי גב שהופיעו כתוצאה מדלקת שדרה מקשחת, הם בני פחות מארבעים וחמש ולעתים קרובות החולים ידווחו כי בקרב בני המשפחה שלהם ישנם אנשים נוספים זולתם הסובלים מתסמינים דומים.

כיצד מטפלים בדלקת שדרה מקשחת?

מאחר והחולים עלולים להגיע למצב שבו עמוד השדרה שלהם יהיה מקובע, הרי שהשאיפה היא להגיע למצב זה כאשר העמידה שלהם זקופה במידת האפשר ולא כפופה. לצורך חיזוק שרירי הבטן והגב ושמירה על יציבה זקופה, הטיפול הראשוני המוצע לחולים הוא תרגול פיזיותרפיה. בנוסף לכך, כל החולים ללא יוצא מן הכלל נמצאים תחת טיפול תרופתי.

הטיפול הבסיסי ביותר כולל שימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים, אך טיפול זה לא מסייע לשיפור מצבם של חלק מהחולים. במידה וקיימת מעורבות של מפרקים פריפריים, ניתן לעשות שימוש ב- Methotrexate או ב- Salazopyrin וכן ניתן לשקול לעשות שימוש מקומי או מערכתי בסטרואידים אם כי הסטרואידים לא מהווים טיפול בסיסי במחלה ולא מסוגלים להוות תחליף לתרופות האחרות.

במידה והחולה קיבל אבחנה ודאית של דלקת שדרה מקשחת ניתן לשקול לעשות שימוש בתרופות אנטי TNF אלפא. תרופות אלו כמו למשל Humira או Enbrel מתאימות עבור חולים שסובלים ממחלה פעילה, שלא הפיקו תועלת משימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים או מ- Salazopyrin.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן