החלמה וחזרה לשגרה מהירה עקב פריצת דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב גבישנם רבים בקרב הציבור הרחב המאמינים כי פריצת דיסק היא מצב רפואי חמור שההחלמה ממנו עלולה להימשך שנים רבות. במקרים נדירים אכן יש אמת בדברים, אך באופן עקרוני חשוב להבין כי ברוב המקרים של פריצת דיסק, תהליך ההחלמה נמשך בין ארבעה לשישה שבועות לכל היותר.

חשוב לשמור על אורח חיים אקטיבי

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שנוטים לעשות אנשים הסובלים מפריצת דיסק היא להימנע ככל האפשר מפעילות גופנית במהלך ההחלמה. שימו לב – הימנעות מביצוע פעילות גופנית במהלך תקופת ההחלמה לא זו בלבד שלא תורמת להחלמה אלא שיש בה כדי לעכב את הריפוי ולהאריך את תקופת ההחלמה. אמנם ייתכן כי ייווצר קושי מסוים לחזור לשגרה לאחר פריצת דיסק, אך על המטופל לעשות כל מה שהוא יכול על מנת שלא לוותר על תנועת הגוף.

חשוב מאוד להבהיר כי חל איסור מוחלט על ביצוע פעולות שעלולות להסב למטופל כאב. הכוונה היא שיש לבצע פעילות שגרתית במידת האפשר, כל עוד התנוחה של הגוף או דרגת העצימות של הפעילות לא גורמת לכאב. על ידי שמירה על אורח חיים אקטיבי ניתן לחזק את השרירים התומכים בגב ולמנוע את ההתנוונות שלהם.

כדאי לקבוע מוקדם ככל האפשר טיפולי פיזיותרפיה

ברוב המוחלט של המקרים, האורתופד המטפל באדם הסובל מפריצת דיסק יפנה אותו לטיפולי פיזיותרפיה. מדובר על קו הטיפול הראשוני בפריצת דיסק שכן כאשר מתרגלים פיזיותרפיה באופן מתמיד ונכון, ניתן לקצר מאוד את משך ההחלמה ולמזער את הסיכוי להחמרת הבעיה ולחזרתה בעתיד. במהלך טיפולי הפיזיותרפיה המטופל לומד כיצד לנוע נכון יותר ומאילו פעולות עליו להימנע.

כמו כן, במהלך הטיפולים המטופל מקבל הזדמנות לחזק את שרירי הגב ואת השרירים התומכים ביציבה וכן נעשות מניפולציות שונות על גופו של המטופל שמטרתן לשחרר את השרירים המכווצים בגב.

טיפול איכותי הוא טיפול שממשיך גם בביתו של המטופל שכן לא ניתן להשיג אפקט משמעותי בשעה אחת. בסיום התרגול על המטפל ללמד את המטופל תרגילים לביצוע עצמי עם הנחיות ברורות לביצוע נכון ומדויק של התרגילים השונים.

הטיפול התרופתי התורם להחלמה

על מנת שניתן יהיה לעבור את תקופת ההחלמה בקלות יחסית ועל מנת שניתן יהיה לשמור על אורח חיים אקטיבי במידת האפשר, ברוב המקרים יירשמו למטופל תרופות שונות שמטרתן בעיקר לשכך את הכאבים שמקורם בפריצת הדיסק.

ישנו מגוון רחב ביותר של תרופות לשיכוך כאבים שמקורם בפריצת דיסק, החל מפרצטמול ונוגדי דלקת שאינם סטרואידים וכלה בקודאין, תרופות להרפיית השרירים וזריקות סטרואידים לעמוד השדרה.

הטיפול התרופתי מותאם לכל מטופל ומטופל באופן אישי וחשוב מאוד לשים לב שהטיפול התרופתי לא פוגע בתהליך ההחלמה. ישנם מטופלים רבים לאחר פריצת דיסק מבצעים פעולות שמאמצות את הגב שכן הם לא חשים בכאב הודות לטיפול התרופתי.

הטיפול התרופתי אמנם יכול להפחית את מדדי הדלקת, לשכך את הכאבים ולהרפות את השרירים אבל לא מדובר על טיפול שמטפל בשורש הבעיה, כלומר בפריצה של הדיסק עצמה. לפיכך חשוב שלא להסתמך על הטיפול באופן בלעדי ולהישאר קשובים לצרכי הגוף לאורך כל תקופת ההחלמה וכמובן שגם מעבר לה.

מעקב רפואי

לאורך כל תקופת ההחלמה יש להישאר תחת מעקב רפואי. מטרת המעקב לוודא כי תהליך ההחלמה מתנהל כראוי וכי אכן ישנו שיפור הדרגתי במצבו של המטופל. כמו כן מטרת המעקב לשלול הופעה של תופעות לוואי שמקורן בטיפול התרופתי. במידה ונצפית החמרה במצבו של המטופל או חוסר שיפור, ייתכן כי הרופא ישנה את המינון התרופתי או את סוג התרופות וכן ייתכן כי תישקל האפשרות הכירורגית.

בכל מקרה לא ניתן יהיה לקבל החלטות מושכלות ולבצע שינויים בתכנית הטיפולים הניתנת למטופל מבלי לבצע מעקב צמוד אחרי מצבו לאורך תקופת ההחלמה.

תרגילים מומלצים ולא מומלצים לכאבי גב תחתון
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן