היצרות תעלת השדרה המותנית

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

היצרות תעלת השדרה המותניתכאבי גב יכולים להופיע בכל שלב בחיים, אצל גברים, אצל נשים, אצל צעירים, אצל מבוגרים ואפילו אצל ילדים. היצרות תעלת השדרה המותנית היא אחת הסיבות לכאבי גב והיא נגרמת בשל לחץ המופעל על חוט השדרה. לחץ זה משבש את תפקודם של עצבי חוט השדרה, עד לכדי כאבים באזור וגם דלקות.

רקע

חוט השדרה, כמו גם שורשי העצבים היוצאים ממנו, נמצאים בתוך תעלת חוט השדרה. הם עושים את דרכם מהמוח ועד לבסיסו של עמוד השדרה והם רגישים לכל לחץ. הם זקוקים למרווחים סבירים זה מזה כדי שיתפקדו באופן תקין, ושנוצרת היצרות, כלומר, מצטמצמים מרווחים אלה, הדבר משפיע באופן ישיר על תפקודם ומוביל לשורה של תסמינים: כאבים באזור הגב התחתון, כאבים לאורך הרגליים, חסרים נוירולוגיים וגם מגבלות תנועתית.

מה גורם להיצרות תעלת השדרה המותנית?

הסיבות להיצרות תעלת השדרה המותנית יכולות להיות רבות. במקרים מסוימים מדובר בטראומה. פציעת ספורט למשל, תאונה או חבלה טראומטית, יכולות לגרום להיצרות התעלה וללחץ על חוט השדרה. לרוב הדבר קורה בשל שבר בעמוד השדרה כתוצאה מהחבלה או פריקה הגורמת להיצרות תעלת חוט השדרה. גם בלאי מצטבר הוא סיבה נוספת לכך, תופעה שכיחה מאד בקרב אנשים, גברים ונשים, מעל לגיל 60.

עם השנים ולאור שינויים נווניים בגוף מצטבר בלאי הגורם לשינוי במבנה הפנימי של תעלת השדרה המותנית, עד לכדי הצרותה. בעיות הקשורות לדיסק הבין חולייתי יכולות גם הן לגרום להיצרות. לעיתים עומס מצטבר או עומס טראומתי גורמים לקריסת הדיסק ולפריצתו ישירות לתעלת חוט השדרה. במרבית המקרים יבלוט הדיסק וייצור לחץ על שורשי העצבים.

גם מחלות מפרקים יכולות לגרום לכך לאור היווצרות זיזים גרמיים, הבולטים לכיוון התעלה וגורמים להצרותה. תזוזה של חוליות ושברים יכולים אף הם לגרום להיצרות תעלת השדרה המותנית וגם גידולים סרטניים ושינויים מולדים.

מהם תסמיני היצרות תעלת השדרה המותנית?

ישנה שורה של תסמינים, העשויים להופיע במקרה של היצרות, אולם מידת עוצמתו של כל תסמין ותסמין משתנה מאדם לאדם. לעיתים, לא יופיעו תסמינים כלל, לעיתים הם יהיו חריפים מאד או כרוניים ולעיתים קלים. מדובר לרוב בכאבים מקומיים המקרינים לאחת או לשתי הגפיים, בנימול או בתחושת הרדמות של אחת או של שתי הגפיים, בחולשת ידיים, רגליים או שרירי גב וגם בירידה ברפלקסים. בחלק מהמקרים יחמירו התסמינים במצבי הליכה או בעת העמידה והם יחלפו בזמן ההתכופפות.

כיצד מאבחנים את היצרות תעלת השדרה המותנית?

אבחון התופעה נעשה על ידי רופא מומחה ותוך בחינת התסמינים שעליהם מתלונן החולה. חשוב לבצע אבחון מעמיק, מקצועי ומוקדם ככל שניתן כדי למנוע את הנזק הרב שעשויה התופעה לגרום לו, נזק בלתי הפיך. הרופא המטפל יתייחס במסגרת האבחון, להיסטוריה הרפואית של המטופל, ינסה להבין בעזרתו של החולה את מיקום הכאב וגם יבדוק מתי הוא החל, מה הוא סוגו של הכאב, מה מחמיר אותו ומה מקל. הוא יבצע בדיקה פיזית כדי לשחזרו ולאתר את מיקומו המדויק. בדיקות אורטופדיות, בדיקות נוירולוגיות וגם בדיקת טווח תנועה הן הכרחיות במקרה כזה וייסעו לרופא לבחון את הבעיה.

מה אופן הטיפול בהיצרות תעלת השדרה המותנית?

במקרים מסוג כזה מוצעים כמה טיפולים. הטיפול השמרני יכול תרופות להקלה בכאבים, זריקות אפידורליות להקלה בדלקת וגם כירופרקטיקה. מכיוון שבמרבית המקרים נובעים כאבים אלה מרקע מכאני, טיפול שמרני יכול להיות המענה והימנעות מניתוח או מתרופות חזקות היא הפתרון הנכון. במצבים מסוימים ניתן יהיה גם לטפל באמצעות אולטרה סאונד, מכשיר לגלי הלם ולייזר רך.

תרגילים מומלצים ולא מומלצים לכאבי גב תחתון
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן