מיישרי כתפיים וגב

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תלונות על גב מציק או כתפיים תפוסות שכיחות מאוד. שכיחות התלונות עולה עם הגיל אך כיום גם אנשים צעירים יחסית מלינים עלמיישרי כתפיים וגב כך. הסיבה לכך שכאבי גב וכתפיים נפוצים כל כך היא יציבה לא נכונה.מובן שלא כל כאבי הגב נובעים מכך, לעיתים יש ליקויים, פריצות דיסק או מחלות שמשפיעות על הגב ובמקרה זה חשוב להיוועץ ברופא, אך מאוד נפוץ שהיציבה היא מקור הכאבים. יציבה כפופה, עם גב שמוט או כתפיים שמוטות יוצרת לחץ לא רצוי על עמוד השדרה, באופן מתמשך. מתפתחים כאבים וכתוצאה מכך עלולה גם להיווצר דלקת מקומית. פתרון מאוד מהיר שנועד להשיג תוצאה טובה הוא שימוש באביזרים שנקראים מיישרי כתפיים וגב.

לשנות את ההרגל הנרכש

היציבה הטבעית של כולנו הינה נכונה ובריאה. מספיק להסתכל על ילדים קטנים ולראות כי באופן טבעי וללא הדרכה, גופם יציב והם לא רוכנים קדימה או מכופפים את הגב בצורה מתמשכת ושגרתית. אבל במהלך החיים, במיוחד לאור השימוש הגובר במסכים, מחשבים, טבלטים וסמרטפונים, מרבית האוכלוסייה מסגלת גוף רפוי. חשבו כמה פעמים תפסתם את עצמכם רוכנים מעל המסך הזה או המסך האחר. ככל שאנו מתרגלים לכך, אנו שוכחים כיצד צריך לאסוף את הגוף ולהחזיק את השרירים. הזיכרון השרירי מביא לכך שאפילו כאשר אין בכך צורך, אנו מגלים שהגוף כפוף ושמוט. מיישרי כתפיים וגב נועדו להחזיר את הכל למקום הראוי. הם מאלצים את הגוף להתיישר כפי שהוא אמור להיות וזה נכון גם כשאנחנו יושבים, גם כשאנחנו עומדים וגם כשאנחנו בפעילות.

מהו מיישר כתפיים וגב? ומהן התועלות?

מיישרי כתפיים נועדו להקנות את התמיכה הרצויה ולמנוע מצב שבו, מתוך חוסר תשומת לב, המשתמש חוזר למנח גוף כפוף. ברגע שהכתפיים והגב מתיישרים, השרירים מתרגלים מחדש למצב הרצוי. המיישר בנוי מרצועות לבישות או מעין חגורות תפורות, שמתוכננות באופן אורתופדי. במיטבו אביזר זה מיוצר מחומרים חזקים או גמישים ונושמים. הוא נועד להקנות נוחות למשתמש בנוסף, הדוק מספיק על מנת שלא יהיה בולט (כלומר לא רואים את המיישר שמתחת לחולצה). התועלות המרכזיות:

  • שיפור כמעט מידי במתח השרירים – שרירים תפוסים לאורך זמן וכואבים מתחילים להשתחרר.
  • נשימה משוחררת – עם שיפור היציבה, גם הנשימה משוחררת, האוויר נכנס ויוצא בדרכי הנשימה ביתר קלות.
  • הפחתת כאבים – לא רק כאבי גב, כתפיים, צוואר ועורף משתפרים. גם כאבים נלווים בפלג גוף עליון משתפרים.
  • תחושה כללית טובה יותר – כל התחושה הכללית משתפרת, היציבה החדשה אפילו מעלה את הביטחון העצמי.

האם צריך להשתמש במיישרי כתפים וגב כל הזמן?

מדובר באביזר תומך, שצריכים להשתמש בו כראוי. זאת אומרת, הוא לא אמור להחליף את תפקודם של השרירים המייצבים והרגלי יציבה נכונים. בתחילה, יש ללבוש את המיישר לפרק זמן קצר. בהדרגה, אפשר להשתמש בו לאורך יותר זמן, אך לא ברציפות, לפרקי זמן ארוכים מדי. בשימוש ממושך ישנו חיסרון, משום שהשרירים מתרגלים להסתמך על המיישר והם נחלשים. בשימוש של כחצי שעה עד שעה ליום, הגוף מצד אחד מתרגל ליציבה זקופה כפי שצריך ומצד שני, השרירים עצמם פועלים ומתחזקים.

לסיום, חשוב להעיר שמיישרי כתפיים וגב אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי במקרה הצורך. ובנוסף, הקפידו לשים לב שכפי שאתם עומדים או יושבים זקוף, בעת השימוש באביזר, אתם צריכים לשמור על יציבה זקופה גם בלעדיו. לבסוף, תתרגלו לחזור לתנוחה הטבעית של הגוף ובריאותכם והרגשתם הכללית תשתפר.

שמעתם לפחות פעם אחת בחיים שלכם את המשפט "תעמוד ישר?" או משפטים אחרים באותו הסגנון אשר מתייחסים לעמידה מכופפת ולא ישרה? אילו אתם סובלים מבעיה של גב כפוף, סביר להניח שכן, זאת בשל העובדה שהסביבה החיצונית מאפשרת לעצמה להעיר על עמידה כפופה לאנשים רבים, זאת בעיקר בשל העובדה שלבעיות בגב כפוף, ישנם הרבה מיתוסים קיימים כיום, אשר מבלבלים מאוד לגבי מה זה באמת גב כפוף, וכיצד כדאי לטפל בימינו בגב כפוף. מה הם המיתוסים והשקרים הלא נכונים לגבי בעיות גב כפוף? כיצד גב כפוף מתרחש והאם יש לכך הצדקה גנטית? וכיצד מומלץ לטפל בגב כפוף בתצורה נכונה.

טיפול בגב כפוף – מה זה בעצם גב כפוף וכיצד הוא נוצר?טיפול בגב כפוף – מה זה גב כפוף, כיצד יציבה עקומה משפיעה עליכם, ומה הן הדרכים הנכונות לבצע טיפול בגב כפוף? שמעתם לפחות פעם אחת בחיים שלכם את המשפט "תעמוד ישר?"

כאשר אנחנו מדברים על גב כפוף, או על עקמת, כפי שנהוג לקרוא לה בשיח המקצועי, אזי משה שנהוג לדבר עליו זה ליקוי גופני אשר מתבטא בחוסר ייצוב של עמוד השדרה שלנו, דבר אשר בסופו של דבר מתבטא בתור עמוד שדרה אשר מקבל את הצורה של האותיות S או C בשפה האנגלית. אצל הסובלים מגב כפוף, כלומר אצל הסובלים בעקמת, ניתן להבחין בכך שישנם הבדלי גובה משמעותיים בין הכתף השמאלית בגוף לבין גובה הכתף הימנית בגוף. מדובר כאמור על מצב שבו ניתן לראות מרחק לא שווה ולא סימטרי בין השכמות לבין עמוד השדרה שלנו, ובסופו של דבר כאמור חוסר איזון גם בגובה של עצמות האגן. כל כאלה כמובן, הם מאפיינים כלליים וגופניים בלבד של גב כפוף/ עקמת.

טיפול בגב כפוף – אנשים רבים מחזיקים במיתוסים לא נכונים לגבי עקמת

האמונה הרווחת בקרב הציבור הרחב, הינה שעקמת נגרמת למעשה כתוצאה ישירה של עמידה תכופה בצורה לא יציבה, כלומר עמידה כפופה ושמוטה. בנוסף, אנשים רבים מתייחסים לכך (גם כחלק מהמיתוסים המסופרים כיום) כי דברים נוספים שיכולים לגרום להיווצרותה של עקמת בגב, הינם שינה על מזרם לא מתאים לגוף, או ישיבה לא נכוננה על כסאות – גם אלה כאמור הם מיתוסים. למרות שידוע לנו כיום שלעקמת ישנם מספר מאפיינים תורשתיים, הסיבה לכך שהעקמת מתפתחת אצל בשני אדם אינה ידועה במאת האחוזים, זאת כאשר המדענים והרופאים אשר חקרו ועדיין חוקרים את הסיבות לעקמת, נמצאים במחלוקת תמידית לגבי מה הן הסיבות השונות להופעתה של העקמת. על פי התפיסה המקובלת כיום במדע הרפואי, נהוג להסכים על כך שעקמת היא הפרעה של היציבה, אשר מתפתחת מעצמה ובשל סיבות שאינן ידועות או ניתנות להצבעה.

טיפול בגב כפוף – הסיבות השונות להופעה של עקמתטיפול בגב כפוף – אנשים רבים מחזיקים במיתוסים לא נכונים לגבי עקמת האמונה הרווחת בקרב הציבור הרחב

מרבית הסיבות אשר מובילות להתפתחות של עקמת בגב, הן סיבות אשר קשורות בצורה ישירה או עקיפה לחוסר סימטריה כלשהו אשר קשור לצדדים השונים של עמוד השדרה שלנו. להלן מספר סיבות של חוסר סימטריות אשר מובילות להופעת עקמת אצל אנשים אשר סובלים ממנה:

  • חוסר סימטריה אשר מתפתח באגן
  • חוסר סימטריה אשר מתפתח בשרירים השונים אשר נמצאים ב2 הצדדים השונים של עמוד השדרה שלנו
  • שינוי אשר ניכר במבנה של החוליה בגב, או במספר חוליות בגב בו זמנית

טיפול בגב כפוף – האם ניתן לישר גב כפוף לאחר שכבר הופיעה בו עקמת?

לא ניתן להחזיר את מצבו של הגב למצב תקין לאחר שעמוד השדרה עבר עקמת. זאת בדיוק הסיבה לכך שחשוב מאוד מרגע הופעת העקמת, לזהות את הופעת הכיפוף בגב בשלב יחסית מוקדם, זאת על מנת שנוכל לטפל ולשמור על מצב הגב כמה שיותר, כך שמצב העקמת לא יחמיר. הדרך שניתן לסייע לאלו אשר סובלים מעקמת זה באמצעות טיפול צמוד של פיזותרפיסט, ובאמצעות פיקוח אורטופדי מוקפד. אין אף מקרה של עקמת אשר דומה למקרים אחרים – כל מקרה הוא טיפה שונה, ועל כן הוא דורש התאמה מדויקת של טיפול מותאם לכל אדם אשר סובל מעקמת בדרכו שלו.

טיפול בגב כפוף – סיוע לסובלים מעקמת בדרכים רפואיות

ניתן לעזור לאלו אשר סובלים מעקמת בצורה רפואית – דרך פנייה לרופא משפחה או לרופא אורתופדי. רופא המשפחה או האורתופד, יפנו אתכם להמשך טיפול בהתאם לדרך הטיפול אשר מתאימה ביותר לכם.

מהם המאפיינים הקליניים של הבעיה ואיך בכל זאת ניתן להקל?

לגב כפוף יש עוד כל מיני שמות כמו למשל יציבה עצלה. כאשר האגן שלנו מוסט לכיוון הקדמי ולא נמצא בקו האופטימלי עם מרכז הגוף,טיפול בגב כפוף – האם ניתן לישר גב כפוף לאחר שכבר הופיעה בו עקמת? לא ניתן להחזיר את מצבו של הגב למצב תקין לאחר שעמוד השדרה עבר עקמת. כל היציבה הופכת להיות לקויה. גב כפוף יכול להיקר גם קיפוזיס, גב עקום ועוד. לתופעה הזו, יש גם תסמינים עיקריים בולטים ביניהם אגן פונה קדימה, גב מעוגל, גב אשר פונה לאחור, שקע מותני צר, ברכיים וירכיים ישרות יתר על המידה, כתפיים אשר שמוטות לכיוון קדימה וראש אשר נוטה קדימה. ברוב המקרים, מקור הבעיה נמצא בחוסר יכולת שלנו להחזיק את האגן או כאשר עמוד השידרה נוקשה מאוד. השרירים סביב האגן מאוד חלשים, יש גמישות יתר של המפרקים, מבנה הרגליים לקוי ועוד. חשוב להבחין בין סוגים שונים של עקמת או גב כפוף, שכן יש מצבים בהם בהחלט ניתן לנסות ליישר את החלק העקום, ויש מקרים בהם צריך לזהות ולתקן את העמידה שנוצר באזור האגן. אין ספק, כי אחד מבעלי המקצוע שיכולים לתרום לנו במצבים כאלה זה פיזיותרפיסט. יש לבחור פיזיותרפיסט המומחה בתחום היציבה שימצא עבורנו את הפתרון המתאים ביותר בזמן הקצר ביותר. גם שילוב של אימוני פילטיס, יכולים לתרום רבות לשיפור היציבה הנכונה, שכן הפילטיס שם דגש על חיזוק שרירי הליבה שלנו, תורם לפתיחת החזה והכתפיים, מייעל תהליכי נשימה ומלמד אותנו איך להחזיק את הגוף שלנו בצורה נכונה.

מיישרי כתפיים וגב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן