טיפול בכאבי גב תחתון

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

טיפול בכאבי גב תחתוןכאבי גב תחתון הם כאבים נפוצים מאוד אשר מרבית מהאוכלוסייה סובלת מהם. ניתן לטפל בכאבי גב תחתון במגוון שיטות שונות. על טיפול בכאבי גב תחתון ועל הגורמים המרכזיים לכאבים אלה נרחיב במאמר הבא. 

 

טיפול בכאבי גב תחתון- מה התסמינים?

כאבי גב תחתון הם כאבים שמתחילים מתחת לקו הצלעות ומסתיימים מעל לקו הממוצע של העכוז. הגב התחתון תומך במרבית משקל הגוף שלנו ולכן הכאבים בו הם בין הנפוצים ביותר. למעשה כ-15% מהאנשים בעולם סובלים מכאבי גב תחתון וכ-80% מהאנשים בעולם יחוו לפחות פעם אחת כאבי גב תחתון. 

כתוצאה מכך שהוא תומך במרבית משקל גופנו, הגב התחתון חשוף לפגיעות רבות ובסופו של דבר נשחק. כאבי גב תחתון הם כאבים עזים שעלולים להשפיע על איכות החיים של האדם. בכאבי גב תחתון בדרך כלל יורגשו כאבים עזים, דקירות ושריפה. אלה יכולים להיות כאבים בעוצמה קלה או כאבים חזקים, חדים וכואבים מאוד. הרמה הקשה של כאבי הגב עלולה להגיע עד למצב בו מרגישים קושי ממשי לזוז או אפילו לעמוד בצורה ישרה.  

במקרים מסוימים ניתן להבחין גם בהופעה של אזורים נפוחים באזור הגב התחתון. האזורים הנפוחים גם הם עלולים להוסיף לתחושת הכאב החדה. ניתן להרגיש כאבי גב בדרגות שונות לפרקי זמן שונים כאשר במקרים הקיצוניים ביותר יהיה מדובר בכאבי כרוניים שקשה להיפטר מהם. 

טיפול בכאבי גב תחתון- שרירים חלשים

כאשר עושים פעולות שונות כמו ישיבה, הליכה, הרמת משאות ועוד, מפעילים שרירים שונים המסייעים להפחית את הלחץ והעומס מעמוד השדרה. בין השרירים הללו יהיו שרירי הגב, שרירי השוקיים, שרירי הירכיים, שרירי הבטן ועוד. כאשר השרירים שלנו חלשים, העומס שמופעל על עמוד השדרה מתגבר והדבר מגדיל את הסיכון לסבול מבעיות גב ומכאבי גב לרבות כאבי גב תחתון. לכן מומלץ לחזק את שרירי הגוף.

 

טיפול בכאבי גב תחתון- הריון

במהלך ההיריון ניתן לסבול מכאבי גב חזקים, אשר בדרך כלל יופיע בגב התחתון. במהלך ההיריון, הגוף שעובר שינויים רבים וחלה עלייה במשקל. אלה עלולים לגרום לעומס רב על עמוד השדרה. הנשים שנושאות משקל רב, מגדילות את הקשת הגבית וכתוצאה מכך עלול להתפתח לורדוזיס. יש לקחת בחשבון שבקרב נשים רבות הכאבים עלולים להתגבר במהלך הלילה ולהפריע למהלך התקין של השינה. 

 

טיפול בכאבי גב תחתון- מזרון לא מתאים

כאשר ישנים על מזרון לא טוב הדבר עלול לגרום לכאבי גב חזקים, בעיקר בגב התחתון. כאשר המזרון לא מספק תמיכה טובה תנוחת השינה תהיה לא טובה, יהיה מאמץ לשרירים ואף עלולה להיגרם עקמת בעמוד השדרה. 

אם אתם סובלים מכאבי גב בגלל מזרון מומלץ לחפש מזרון בדרגת קושי בינונית. מחקרים מצאו כי שינה על מזרון בדרגת קושי בינונית מובילה לפחות כאבים משינה על מזרון רך. מזרון קשה למחצה מאפשר תמיכה על חלקי הגוף השונים ומאפשר לכתפיים ולאגן לשקוע מעט. 

למי שסובל מכאבי גב תחתון מומלץ לישון על הגב ולהניח כרית מתחת לברכיים על מנת להקל על הכאבים. ניתן אף לבחור במיטה מתכוונת עם ראש וברכיים מורמים. 

 

טיפול בכאבי גב תחתון- עודף משקל

השמנת יתר ועודף משקל בעיקר באזור הבטן, עלולים לגרום לכאבי גב תחתון בעקבות הפעלת עומס על עמוד השדרה. השמנה תפוחית היא השמנה בה עיקר מסת השומן ממוקם באזור החזרה והבטן והשמנה אגסית היא השמנה בה רוב רקמת השומן מתרכזת באזור הישבן והירכיים. ההשמנה המסוכנת יותר לגב היא השמנה תפוחית. 

 

טיפול בכאבי גב תחתון- פריצת/ בלט דיסק

הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה סחוסי הממוקם בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה. הדיסק מורכב מגרעין בעל מרקם צמידי או ג'לטיני עטוף בשכבות. לעתים, מופעל לחץ רב על הדיסק והחומר הג'לטיני שמרכזו מפעיל לחץ על השכבות העוטפות אותו ודוחק אותן. כאשר הלחץ גבוה מידי הדיסק יבלוט כלפי תעלת השדרה (בלט דיסק) ובמקרים מסוימים החומר הג'לטיני אף יפרוץ החוצה (פריצת דיסק).

טיפול בכאבי גב תחתון- שיטות שונות

ניתן לטפל בכאבי גב תחתון במגוון שיטות שונות. קיימים טיפולים שיכולים להקל על כאבי גב תחתון ואף למנוע אותם. אך לצערנו אין טיפול חד משמעי. טיפול בכאבי גב תחתון מצריך לאבחן את הבעיה ולאתר את הטיפול המתאים והאפקטיבי ביותר עבורכם. 

ניתן לבחור בטיפולים במסגרת הרפואה הסינית שכוללים בין היתר דיקור סיני, כוסות רוח, שיאצו, טווינא ועוד. 

יש לקחת בחשבון כי קיימים מיתוסים רבים שעל פיהם יש לנוח במשך כל היום ולהימנע מפעולות, אך למעשה לא מומלץ לעשות זאת. מחקרים רבים הוכיחו כי פעולות פשוטות כמו הליכה, שחייה קלה וכדומה יכולות לעזור באופן משמעותי להעביר את הכאב. עם זאת אין לבצע פעולות ספורטיביות ממושכות בשביל לא להחמיר את הכאב. 

חימום או קירור של נקודות הכאב עשוי לסייע בהקלה על כאבי גב תחתון. כמו כן ניתן להשתמש במשככי כאבים שונים, אך מומלץ להתייעץ עם הרופא ולא לקחת משככים על דעת עצמכם. 

בנוסף מומלץ לבצע מתיחות ולשלב פעילות מחזקת כמו יוגה, פילטיס, שחייה ואפילו רכיבה על אופניים. פעילויות אלה מסייעות להזרים דם וחמצן, תורמות לשחרור אנדורפינים ומסייעות בהפחתת הכאבים בצורה משמעותית. 

 

טיפול בכאבי גב תחתון- פיזיותרפיה

פיזיותרפיה היא מקצוע פרא רפואי העוסק באבחון, טיפול ומניעה של בעיות תנועה ובעיות גופניות שונות. אנשים שנפגעו כתוצאה ממחלה, פציעה, ניתוח או כל אפשרות אחרת, יוכלו לעבור טיפול פיזיותרפיה ולחזור לתפקוד מלא. הפיזיותרפיה נותנת מענה עבור בעיות אורתופדיות, נוירולוגיות, מחלות נשימה ובעיות בתפקוד המערכות הפנימיות. 

טיפולי פיזיותרפיה נותנים מענה על מספר מטרות מרכזיות- 

  • הורדה או הקלה של הכאבים מהם סובל המטופל.
  • שמירה וחיזוק של השרירים של המטופל. 
  • מניעת ניוון של האזורים הפגועים. 
  • טיפול בטווחי התנועה. 
  • שיקום התחושה של המטופל.
  • שיפור היציבה של המטופל. 
  • תרגול שיווי משקל למניעת נפילות.

ועוד. 

טיפול בכאבי גב תחתון
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן