טיפול בפריצת דיסק בגב תחתון

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אחוז גבוה מהאוכלוסיה סובלים בשלב כזה או אחר בחייהם מפריצת דיסק בגב התחתון שמגיעה בכל מיני רמות חומרה. מצב זה פוגע באיכות החיים ובביצוע פעולות בסיסיות כמו התכופפות, הליכה, קימה מהמיטה, מעבר מישיבה לעמידה, ביצוע פעילות גופנית, הרמה של דברים ועוד. כדי להבין על טיפול בפריצת דיסק בגב התחתון, חשוב קודם כל להבין את מבנה הגב ומה זה בכלל פריצת דיסק או בלט דיסק בגב התחתון.

מבנה הגב ואיך פריצת דיסק נוצרת

עמוד השדרה בנוי מחוליות חוליות. סוג של שרשרת שמתחילה כבר בצוואר ויורדת עד למטה. כל חוליה מופרדת עם מה שנקרא דיסק, כלטיפול בפריצת דיסק בגב תחתון תלוי ברובו ממצבו של המטופל, כלומר האם מדובר בכאבים מינוריים, קשים, האם המצב הוא אקוטי, עד לכדי שהמטופל לא יכול לבצע פעולות בסיסיות וכדומה דיסק עובר בין החווליות באמצעות טבעות סחוס. הסחוס מכיל חומר ג‘לי. במצבים בהם נוצר חוסר איזון, כמו למשל שאנחנו סוחבים משקל כבד, הדיסקים האלה מתחילים לספוג המון לחץ. מדובר בלחצים של עשרות עד מאות קילוגרמים. מה שקורה בפועל הוא שהדיסקים בולמים את הלחץ. ברגע שרקמות הדיסקים בין החוליות עוברות תהליך שחיקה, יכולה להיווצר פריצת דיסק או בלט של הדיסק.

כלומר, פריצת דיסק היא מצב בו קיימת שחיקה גבוהה ברקמות הדיסק או הדיסקים שבין החוליות בעמוד השדרה. חשוב להבין כי לא תמיד אנשים שיש להם פריצת דיסק או בלט דיסק, מרגישים בבעיה כל שהיא והתחושה שהמצב הזה גורם מאוד משתנה בין אדם לאדם.

מהן הסיבות שיכולות להוביל להיווצרות פריצת דיסק

טיפול בפריצת דיסק בגב תחתון תלוי ברובו ממצבו של המטופל, כלומר האם מדובר בכאבים מינוריים, קשים, האם המצב הוא אקוטי, עד לכדי שהמטופל לא יכול לבצע פעולות בסיסיות וכדומה. השינויים בדיסקים, הרבה פעמים מופיעים בחלק התחתון של עמוד השדרה, כלומר עמוד השדרה המותני, אבל הם יכולים להופיע בכל מקום. פריצת דיסק יכולה להיווצר כתוצאה מסיבות רבות כמו למשל מנחים לקויים והפעלה של לחץ על חוליות עמוד השידרה, שינויים בתבניות התנועה שאנחנו מבצעים ביום יום שלנו, אי תנועתיות, כלומר אנשים שלא מבצעים פעילות גופנית, עלולים להעלות את הסיכוי להיווצרות של פריצת דיסק. גם אנשים שנמצאים המון זמן על המחשב במהלך היום ועובדים בסביבת עבודה שאיננה תואמת את המנחים הפיזיולוגיים הרצויים, אנשים שישנים על מזרן לא מתאים, כאלה שמרימים חפצים כבדים באופן לקוי, נשים שנועלות נעלי עקב- כל אלה יכולים להגדיל את הסיכוי להיווצרות של בלט דיסק או פריצת דיסק. להלן גורמים נוספים שיכולים לגרום להיווצרות של פריצת דיסק:

  • עיוותים מולדים בעמוד השדרה כמו למשל עקמת
  • משקל עודף
  • הריון
  • שרירי גב ובטן חלשים
  • נשיאת משקלים כבדים
  • עמידה או ישיבה ממושכת

מדוע זה קורה לכל כך הרבה אנשים?

למעשה, חלק גדול מהאוכלוסיה יסבול בשלב כזה או אחר מפריצת דיסק, כנראה של אורח החיים היושבני שפיתחנו.טיפול בפריצת דיסק בגב תחתון - שיטות טיפול שכדאי להכיר יש כל מיני שיטות שמאפשרות לטפל בפריצת דיסק בגב התחתון.

טיפול בפריצת דיסק בגב תחתון – שיטות טיפול שכדאי להכיר

יש כל מיני שיטות שמאפשרות לטפל בפריצת דיסק בגב התחתון. השיטה הראשונה מכונה אוסטופתיה. למעשה, מדובר באחת הטיפולים היעילים הן באופן כללי למגוון רחב של בעיות אורטופדיות, והן לפריצת דיסק באופן ספיציפי. האוסטיאופט, מטפל במטופל באמצעות הידיים באמצעות טכניקות רבות כמו הזזה, מתיחות של הגיסים, עיסויים וביצוע מניפולציות על המפרקים. למעשה, אוסטיאופט מומחה יכול לתקן כל תזוזה של החוליות, מה שמכונה תזוזה מיקרוסקופית ובאמצעות אותן טכניקות מוריד את הלחץ העצבי, מה שמקל משמעותית על הכאב. בין השאר טיפול אוסטיאופטי גם משפיע באופן הפיזי על הכאבים הכרוניים, מסייע בהתרת שרירים מכווצים ובחיזוק שרירים חלשים. בעזרת טיפול אוסטיאופטי מתיב, ניתן לתקן את היציבה ואת התנועות הלקויות שמובילות להיווצרות פריצת דיסק. הטיפול כולל גם מתן תרגילים לחיזוק.

טיפול בפריצת דיסק בגב תחתון באמצעות פולסים

הטיפול נקרא פולסים אלקטרומגנטיים ומדובר למעשה באלטרטיבה מצוינת המסייעת להפחית את רמות הכאב. הטיפול עוזר ומקל במצבים של בעיות עצביות, דלקות וכאבי גב, שחיקת סחוסים וכאמור נחשב גם כטיפול בפריצת דיסק. השיטה מתבצעת באמצעות מכשיר ייחודי הפועל על בסיס זרמים חשמליים המשתנים לפי הצורך בהתאם לסוג הכאב והבעיה ממנה המטופל סובל.

טיפול בפריצת דיסק בגב תחתון בעזרת פעילות גופנית

אצל אנשים שלא מרבים לזוז, הסיכוי לפריצת דיסק גדל. לכן, הרבה פעמים חשוב מאוד להכניס פעילות גופנית לאורח החיים שלנו. זה נכון, לא פשוט לבצע פעילות גופנית שאנו חשים כאב חד כל כך, אבל שמירה על פעילות מסייעת לתהליך ההחלמה מפריצת דיסק. חשוב לבצע תרגילים השומרים על תנועתיות בגב כמו שחייה, הליכה קלה, מתיחות וכל מה שיכול להפחית את העומס מהמפרקים שלנו. כדי גם להשקיע בפעילות גופנית התורמת לחיזוק השרירים. במהלך הפציעה וכאשר יש החמרה בכאב, מומלץ שלא להרים משקלים כבדים.

טיפול בפריצת דיסק בגב תחתון באמצעות טיפולי פיזיותרפיה

למעשה, פיזיותרפיה נחשבת לאחד הטיפולים הכי יעילים לבעיות גב מסוגים שונים. פיזיותרפיה היא טיפול התורם להתמודדות עם כלטיפול בפריצת דיסק בגב תחתון באמצעות פולסים הטיפול נקרא פולסים אלקטרומגנטיים ומדובר למעשה באלטרטיבה מצוינת המסייעת להפחית את רמות הכאב בעיות שרירי השלד. תרגילי פיזיותרפיה המותאמים באופן אישי לצרכים של המטופל ולמצבו הפיזי, יכולים להפחית משמעותית את הכאבים ולשפר את היכולת התנועתית.

חשוב לציין שכל טיפול חייב להיות מותאם למטופל באופן אישי, בהתאם למצבו. לכן, כל מטפל מבצע אנמזה, כלומר תשאול במטרה לאבחן את מקור הבעיה אז בשלב הבא, בונים תכנית אישית שכוללת בין השאר מתן תרגילים, התאמת ארגונומיה, טיפולים ידניים ועוד.

במקרים חריגים בהם לא ניתן לטפל בפריצת דיסק בשום דרך אחרת, אפשר לשקול ניתוח, אבל תהליך כירורגי שכזה כרוך באינספור סיכונים שחשוב להיות מודעים אליהם. יחד עם זאת, סיכויי הצלחה של ניתוחים מהסוג הזה הינם גבוהים ופעמים רבות התהליך משפר משמעותית את איכות החיים של המטופל.

מיישרי כתפיים וגב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן