תרופות לטיפול בפריצת דיסק

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תרופותהטיפול בפריצת דיסק נחשב לטיפול מורכב מאוד שכן הפריצה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרכים ובמגוון דרגות עוצמה. ברוב המקרים מכלול הטיפולים יכלול טיפולים רבים הכוללים בין היתר טיפול פיזיותרפי, טיפול נגד כאב, טיפולים מתחום הרפואה המשלימה וכן לא אחת יהיה צורך לנתח את המטופל. אחד מקווי הטיפול הראשוניים ביותר הוא הטיפול התרופתי שבו נעסוק במאמר זה.

לפני שנתחיל בפירוט אודות התרופות השונות חשוב להבהיר כי הכתוב במאמר זה לא בא להחליף ייעוץ עם רופא ויש להתייעץ תמיד טרם נטילתן. בכל מקרה שבו קיימת פריצת דיסק, יש לפנות לאורתופד על מנת להתייעץ אתו באופן אישי בנוגע לתרופות המתאימות למטופל. כמו כן ישנה חשיבות עצומה לביצוע של מעקב רפואי אחרי המטופל על מנת לברר האם הטיפול התרופתי סייע לו ושיפר את מצבו.

במקרים רבים מתברר במהלך המעקב כי יש לשנות את התרופות או לשנות את המינון מפאת חוסר התאמה, הופעה של תופעות לוואי, השפעה לא מספקת ועוד.

פרצטמול לשיכוך כאבים

פרצטמול היא אחת מהתרופות הנמכרות ביותר והידועות ביותר בעולם. בישראל התרופה נמכרת תחת השמות אברולט, דקסמול, אקמול, נובימול, פנדול, רוקמול ועוד.

תרופה זו לא ניתנת באופן ספציפי לסובלים מפריצת דיסק אם כי היא בהחלט יכולה לסייע להם. מדובר על תרופה המיועדת לשכך כאבים ולהוריד חום. הצורה שבה משווקת התרופה היא בגלולות במשקל של חצי גרם, אם כי ניתן לרכוש את התרופה גם בנרות או בסירופ.

התרופה נחשבת לבטוחה מאוד לשימוש כל עוד נוטלים אותה לפי המינון עליו המליץ הרופא ולא חורגים מהמינון המומלץ שכן במינונים גבוהים היא עשויה להיות רעילה.

התרופה לא משפיעה כמעט על המנגנון הדלקתי אלא רק על תחושת הכאב. אמנם ניתן לרכוש את התרופה גם ללא מרשם רופא, אך בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא לפני השימוש בה ולקרוא בעיון את העלון לצרכן.

נוגדי דלקת שאינם סטרואידים

נוגדי דלקת שאינם סטרואידים או NSAIDS הם כדורים הפועלים לשיכוך כאבים ולהורדת חום ובמינונים גבוהים מביאים להפחתת דלקות. שמה של משפחת תרופות ענפה זו ניתן לה על מנת להבדיל בין התרופות החברות בה לסטרואידים, המיועדים גם כן למלא מטרות דומות. התרופות הנפוצות והמוכרות ביותר השייכות למשפחה זו הן האיבופרופן, אדוויל, נורופן ואספירין. גם התרופות במשפחה זו נמכרות ללא צורך במרשם רופא.

נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים משמשים גם כן להקלה על תסמיני פריצת הדיסק בדומה למגוון רחב של בעיות רפואיות ומחלות אחרות כמו למשל דלקת חוליות מקשחת, דלקת מפרקים, כאבי מחזור, התקף גאוט ועוד.

השימוש בתרופות השייכות למשפחה זו כרוך במגוון רחב של תופעות לוואי שעלולות להיות חמורות במידה ומדובר על שימוש כרוני במינונים גבוהים. לפיכך גם כאן חשוב להזכיר את החשיבות שיש למעקב רפואי אחרי החולים העושים בתרופות אלו שימוש.

כמו כן יש לציין כי ישנם חולים שמצבם לא מאפשר להם ליטול את התרופות השייכות למשפחה זו כמו למשל חולים הסובלים מיתר לחץ דם, אי ספיקת כליות, אי ספיקת לב, אסתמה ועוד.

קודאין

הקודאין היא תרופה הניתנת לחולים הסובלים מכאבים חמורים יחסית שלא ניתן היה להקל עליהם בעזרת התרופות שהוזכרו עד כה.

ברוב המקרים הקודאין יינתן בשילוב עם תרופות אחרות בדגש על פרצטמול. כאשר מערבבים בין הקודאין לתרופות אחרות המיועדות לשיכוך כאבים, נוצר אפקט סינרגטי עוצמתי במיוחד.

זריקות סטרואידים

אחד הטיפולים היעילים ביותר, המסוגל להביא להיעלמות של הכאבים למשך מספר חודשים הוא הזרקה של קורטיקוסטרואידים לעמוד השדרה. מדובר על פעולה מהירה מאוד ואפקטיבית מאוד, המיועדת עבור חולים הסובלים מפריצת דיסק שהובילה לדלקת מקומית וכאבים חמורים.

תרופות להרפיית השרירים

עד כה עסקנו בעיקר בתרופות שמיועדות להביא לשיכוך הכאבים ולהפחתת מדדי הדלקת. בנוסף לכל התרופות שהוזכרו לעיל ישנן גם תרופות שמטרתן להביא להרפיה של השרירים התפוסים בגוף. לא אחת פריצת הדיסק גורמת לכיווץ של שרירים ובעקבות זו מופיעים כאבים חמורים ומוגבלות בתנועה של הגב. כמו כן השרירים המכווצים יכולים להיות שרירי הרגליים. בין היתר מדובר על דיאזפאם, המשווקת תחת השמות אסיוול, דיאז ובעבר תחת השם ואליום. תרופות אלו נמכרות במרשם רופא בלבד.

טיפול בפריצת דיסק מותני מה זה פריצת דיסק, כיצד פריצת דיסק משפיעה על הסובלים ממנה, וכיצד ניתן לבצע טיפול בפריצת דיסק מותני?

טיפול בפריצת דיסק מותני – הקדמה על פריצות דיסק

פריצת דיסק הינה תסמין רפואי מוכר, אשר נקרא גם בשפה המקצועית יותר – צניחת דיסק בין חולייתי. מדובר על תופעה אשר מתרחשת בזמן שאחד הקרומים אשר נמצאים בדיסק אשר קיים בעמוד השדרה של בני האדם, מבצע קריעה של הקרום, והנוזל אשר נמצא בתוך אותו הקרום בעמוד שדרה נוזל בסופו של דבר, ודולף כלפי חוץ. התסמין המוכר ביותר של פריצת דיסק או של צניחת דיסק בין חולייתי כאמור זה כאבים חזקים בגב התחתון, ובנוסף לכך, כאבים אשר מורגשים באזורים נוספים בגוף.

טיפול בפריצת דיסק מותני – מה גורם בסופו של דבר לפריצת דיסק?

כפי שאמרנו לפני כן, פריצת דיסק זה דבר אשר מתרחש בסופו של דבר כאשר הקרום, אותו הקרום אשר עוטף את הדיסק בגוף שלנוטיפול בפריצת דיסק מותני – הקדמה על פריצות דיסק פריצת דיסק הינה תסמין רפואי מוכר, אשר נקרא גם בשפה המקצועית יותר נקרע, וממנו משתחרר מעין ג'ל, אשר נוזל החוצה מהקרום. במידה והדיסק זז המקום הטבעי שלו, אולם הקרומים שנמצאים באזור לא נקראים, אזי שמצב זה מכונה בסופו של דבר 'בלט דיסק' אותו הדיסק אשר עשוי להיפגע, עשוי בסופו של דבר לייצר לחץ גדול מאוד על חוט השדרה שלנו, או על שורש בודד של העצב שלנו, דבר אשר בסופו של יום עשוי לגרום לכאב חזק גם באזור בגוף של הדיסק שנפגע, אך גם באזור של הגוף עליו אותו הדיסק לוחץ. הגורם שמוביל בסופו של דבר לפריצות דיסק אצל בני אדם הוא גם לא ידוע בכלל, אולם, ידוע כי גיל מהווה גורם סיכון ממשי לקבלת פריצת דיסק. הנתונים מראים כי ככל שבני אדם מתבגרים, כך הסיכוי שלכם לחטיפת פריצת דיסק הולך וגדל. ככל שאנחנו מזדקנים, הדיסקים בגב שלנו מאבדים לאט לאט את כמות המים אשר נמצאת בתוכם, הגמישות של אותם הדיסקים הולכת וקטנה, וכך למעשה, הדיסקים נוטים להיפגע בסבירות גבוהה יותר.

טיפול בפריצת דיסק מותני – מה היא השכיחות של פריצות דיסק בקרב האוכלוסייה?

פריצת דיסק היא תופעה אשר מתרחשת באחוזים גבוהים בדרך כלל בין גילאי 30-50. עוד ידוע, כי גברים נוטים לחטוף פריצות דיסק בשכיחות גבוהה יותר פי 2 השכיחות לחטיפת פריצת הדיסק אצל נשים. פריצת הדיסק, מתפתחת כמעט תמיד בגב התחתון שלנו. לא כל כאב גב מהווה פריצת דיסק בסופו של דבר, ועלינו לזכור שכאבי גב הם סימפטומים מאוד מאוד מוכרים ומאוד ידועים בקרב אנשים רבים, כך שעל מנת להגדיר כאב בגב התחתון בתור פריצת דיסק, עלינו לבצע אבחון מדויק של מצב כאבי הגב שאנו מרגישים.

טיפול בפריצת דיסק מותני – כיצד ניתן לבצע בסופו של דבר אבחון של פריצת דיסק?כפי שאמרנו לפני כן, פריצת דיסק זה דבר אשר מתרחש בסופו של דבר כאשר הקרום, אותו הקרום אשר עוטף את הדיסק בגוף שלנו נקרע

המצב הרפואי יאובחן בסופו של דבר על פי רקע רפואי של כל מטופל והסימפטומים שהוא חווה. רופא מוסמך יבצע בדיקה מפורטת וקפדנית בכל מטופל אשר חשוד כסובל מפריצת דיסק, במהלך בדיקה זו יאבחנו את חוזק השרירים, יכולות הליכה, וכדומה. בנוסף, במידת הצורך, ישלח הרופא המטפל את המטופל לביצוע בדיקות הדמייה כמו סי טי ואם אר איי, באמצעותן ניתן להבין את המיקום המדויק של פריצת הדיסק.

טיפול בפריצת דיסק – כיצד ניתן לטפל בפריצת דיסק

התאוששות מפריצת דיסק היא דבר אשר עלול להתרחש בסופו של דבר למשך של בין 4 שבועות ל6 שבועות, זאת כאשר הטיפול יכלול שיטות שונות ומגוונות להחלמה מפריצות דיסק, בדמותם של – עיסוי, תרופות להקלת כאב, ביצוע פיזותרפיה, ועוד נוספים. במקרים חמורים יותר, במידה שהכאב אינו חולף תוך 6 שבועות, ניתן לבצע הסרה של הדיסק הפגום מהגב באמצעות ניתוח.

איך תמנעו מפריצת דיסק ומכאבי גב באופן כללי?

בעיקרון יש כמה דברים שאפשר לעשות בכדי להימנע מהיווצרות של פריצת דיסק ואף מכאבי גב, מהם סובל אחוז גבוה מהאוכלוסיה בכלטיפול בפריצת דיסק מותני – כיצד ניתן לבצע בסופו של דבר אבחון של פריצת דיסק? העולם. במידה ואתם מקיימים אורח חיים יושבני, מאוד כדאי להקפיד שאתם יושבים בסביבה ארגונומית. מה זה אומר? זה אומר שאתם בוחרים מסך מחשב מספיק גדול, בכדי למנוע מצב שבו העיניים מתאמצות וכתוצאה מזה הצוואר בא קדימה ואז יש עומס על החוליות. בנוסף, חשוב לשים דגש על רכישת כסא אורטופדי איכותי שתומך בגב וגם בכתפיים, כאשר תוך כדי ישיבה מומלץ מאוד להישען אחורה ולאפשר לידיים להישען במלואן על השולחן או על הידיות.

בנוסף, אחת לרבע שעה עד עשרים דקות, מומלץ לקום מהמחשב, לעשות מתיחות, להתהלך מעט ולשחרר את הגב. כדאי לאמץ אורח חיים המשלב פעילות גופנית כמו הליכה, ריצה קלה, שחייה, יוגה, פילטיס, או כל פעילות אחרת שאתם מתחברים אליה ויוצרת תנועתיות טובה בגב. אם אתם סובלים מכאבי גב, מאוד מומלץ שלא להזניח אותם ולהגיע לרופא. בנוסף, יש כל מיני סוגים של טיפולים שיכולים לעזור, ולהקל במצבים של כאבי גב כמו למשל טיפולי פיזיותרפיה, אשר תורמים גם לחיזוק הגב ולשרירים אחרים, עיסויים מכל מיני סוגים התורמים לשחרור והפחתת הכאב, טיפולים הלקוחים מתחום הרפואה הסינית כמו דיקור וכוסות רוח למשל. גם חום וקור לסירוגין יכולים להקל במצבים של כאבי גב, בעיקר שמדובר בדלקת. במקרים חמורים ניתן לטפל באמצעות משככי כאבים ובמקרים קיצוניים אפילו לעבור ניתוח המסייע לשחרר את מערכת העצבים ולהחזיר את הדיסקים שזזו למקום.

לסיכום, כאבי גב מכל סוג שהוא יכולים לפגוע באיכות החיים שלנו ולהגביל אותנו לביצוע כל מיני סוגים של פעולות. הכי חשוב זה להיות עירניים ולטפל בכאבים.

ראו גם:

משככי כאבים לפריצת דיסק

בלי ניתוח: כל הטיפולים לפריצת דיסק

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן