כאבים בעצם הזנב

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב גבעצם הזנב ממוקמת בתחתית עמוד השדרה. העצם מורכבת משלוש עד חמש חוליות נפרדות או מאוחות כשבדרך כלל (ב-80% מהאוכלוסייה) היא מורכבת מארבע חוליות סך הכול.

העצם מחוברת לעצם העצה על ידי מפרק הנקרא סקרוקוקסיג'אל שתנועתו מוגבלת מאוד. אמנם מדובר על עצם שמהווה שארית אבולוציונית, אך למעשה מדובר על מרכיב אנטומי בעל חשיבות רבה.

עצם הזנב היא נקודת חיבור למספר רצועות, גידים ושרירים. בין היתר היא מעגנת את שריר הלווטור אני שמונע את צניחת איברי האגן ואת השריר התומך במעי הגס, חלקה האחורי מהווה נקודת אחיזה לשריר העכוז הגדול ועוד. כאשר אנחנו מתכופפים או הולכים, עצם הזנב לא נעה ביחס לעמוד השדרה, אך בזמן ישיבה היא יכולה לנוע עד עשרים מעלות ביחס לעמוד השדרה. ברוב המקרים כאבים בעצם הזנב נוצרים כתוצאה מפגיעה פיזית בעצם.

מה הם הגורמים לכאבים בעצם הזנב?

הכאבים בעצם הזנב יכולים להתפתח כתוצאה מגידול סרטני באזור העצם או בעצם עצמה וכן כפי שציינו, ברוב המקרים המקור לכאבים בפגיעה פיזית בעצם. בין היתר הפגיעה בעצם יכולה להתרחש בעקבות פציעת ספורט, תאונת דרכים, נפילה מגובה רב או החלקה ועוד.

כמו כן הכאבים יכולים להתפתח בעקבות עומס יתר או עומס כרוני על עצם הזנב כתוצאה מרכיבה על אופניים, ישיבה ממושכת או חתירה בקיאק. במקרים נדירים המקור לכאבים הוא יאטרוגני, כלומר כתוצאה מטיפול רפואי. כך לדוגמה הפגיעה יכולה להתפתח בעקבות טיפול רשלני בלידה או בעקבות בדיקת קולונוסקופיה רשלנית.

עם כל זאת, לא תמיד המקור לכאבים הוא בפגיעה בעצם שכן גם פגיעה ברקמות הרכות בסביבת העצם יכולה לבוא לידי ביטוי בכאבים. כמו כן במקרים רבים הכאב שמופיע בעצם הזנב נובע מכאב שמקורו באזור אחר בעמוד השדרה, במערכת העיכול, במערכת הרבייה ועוד. תופעה זו נקראת הקרנת כאב שכן הכאב מקרין את עצמו למקום אחר מהמקום שבו נוצר.

מה הם התסמינים של כאבים בעצם הזנב?

הכאבים יכולים להופיע רק בעצם הזנב עצמה אך אין זה מן הנמנע שהכאבים יופיעו במקומות נוספים כשבדרך כלל מורגשת תחושת כאב גם באזור הגב התחתון. הכאבים לרוב מוחמרים בזמן ישיבה או לאחר הקימה מישיבה וכן תיתכן החמרה של הכאבים בזמן קיום יחסי מין או בזמן עשיית צרכים. במידה והבעיה נמשכת זמן רב עלולות להופיע בעיות שונות שמקורן בעמידה הלא טבעית או בתנוחת היציבה הלקויה כשבין היתר מדובר למשל על דורבן בכפות הרגליים.

כיצד מאבחנים כאבים בעצם הזנב?

בתחילת תהליך האבחון הרפואי האורתופד צריך לשאול את המטופל שאלות הנוגעות לגורמי סיכון מסוימים המהווים את מנת חלקו, לקבל מידע חשוב בנוגע לאופי התסמינים ודרגת החומרה שלהם, לברר על נפילות או עיסוק בסוגי ספורט מסוימים שהיו יכולים לגרום להופעת הכאבים ועוד. לאחר מכן על הרופא לבצע בדיקה יסודית של אזור עצם הזנב על מנת לשלול גורמים מסוימים שהיו יכולים לגרום לכאבים.

במהלך הבדיקה המטופל יצטרך לבצע פעולות ותנועות שונות על מנת שיוכל להבין באילו מצבים הכאבים מחמירים ובאילו הם מוקלים במטרה לבודד את הבעיה ולמקם אותה באופן המדויק ביותר.

במידת הצורך ייתכן כי יבוצעו גם בדיקות הדמיה כמו MRI או CT על מנת לשלול מצבים חמורים במיוחד כמו למשל גידול סרטני או שבר בעצם הזנב.

כיצד מטפלים בכאבים בעצם הזנב?

ברוב המקרים בהם מופיעים כאבים בעצם הזנב ניתן לטפל באופן שמרני. השאיפה המרכזית היא להישאר פעילים תוך הימנעות מהחמרת הכאבים, כלומר תוך הימנעות מביצוע פעולות או ישיבה בתנוחות מסוימות היכולות להחמיר את הכאב. כמו כן בדרך כלל ייעשה שימוש בטיפול תרופתי המתבסס על שימוש במשככי כאבים ובתרופות להפחתת הדלקת במידה וישנה דלקת באזור עצם הזנב. במקרים החמורים ביותר נהוג לעשות שימוש בזריקות סטרואידים על מנת להפחית את הדלקת ואת הכאבים.

במידה והמקור לכאבים בפריצת דיסק, בגידול סרטני באזור או בכל גורם אחר שאינו קשור ישירות לעצם הזנב, הטיפול ישתנה בהתאם למקור הבעיה. בנוסף לכך ניתן להתמודד עם הכאבים על ידי פנייה לטיפול פיזיותרפיה או על ידי טיפולים מתחום הרפואה המשלימה כמו למשל כירופרקטיקה, אוסטיאופתיה, פלדנקרייז, דיקור סיני, שיאצו ועוד.

 

אולי יעניין אותך גם:

הסיכונים לגוף האישה לאחר הפלה – ואיך להיערך כמו שצריך

תרגילים מומלצים ולא מומלצים לכאבי גב תחתון
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן