כאבי גב בהיריון

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גב הריוןכאבי גב בהיריון מקורם בדרך כלל בגודל הרחם המתפתחת ושינויים הורמונאליים. הרחם המתרחבת שומרת את מרכז הכובד של הגוף המתמתח, ומחלישה את שרירי הבטן, משנה את היציבה ומציבה לחץ על הגב.

לא רק זאת היא גם עשויה לגרום לכאבי גב אם מופעל לחץ על העצב. בנוסף, המשקל העודף של ההיריון פירושו הפעלת יתר של השרירים ולחץ מוגבר על המפרקים. מסיבה זו כאבי הגב מחמירים במיוחד בסוף היום מאשר בתחילתו.

לא רק אלו, אלא גם שינויים הורמונאליים בהריון משפיעים על המפרקים והרצועות המחברות את עצמות האגן לעמוד השדרה. מצב זה גורם להפחתת תחושת היציבות וכאבים בעת הליכה, עמידה או ישיבה במשך פרקי זמן ארוכים, במיוחד במהלך התהפכות במיטה, קימה מכיסא נמוך או מהאמבטיה, או בעת נשיאת חפצים.

מצב זה רווח בקרב מרבית הנשים ההרות החוות כאב גב בשלב כלשהו של ההיריון. בדרך כלל מופיע הכאב בחודשים מאוחרים יותר, או מחמיר ככל שההיריון מתקדם. הוא עשוי אף להימשך לאחר הלידה, אך אז הוא נפתר מעצמו לאחר מספר חודשים. החדשות הטובות הן, שאין כל קשר בין כאבי הגב לבין תוצאות ההיריון.

סוגי כאבי גב בהיריון

מומחים מתארים שני דפוסי כאב גב תחתון נפוצים בהיריון: כאב מותני המתרחש באזור חוליות המותן בגב התחתון, וכאבי אגן אחורי המורגשים בחלק האחורי של האגן. נשים חוות מספר תסמינים משני סוגי הכאב.

כאב מותני זהה לכאבי גב תחתון אותם עלולה לחוות אישה לפני ההיריון. הם מורגשים מעל ומסביב עמוד השדרה בסביבות גובה המותניים. יתכנו אף כאבים המוקרנים לרגליים. ישיבה או עמידה במשך פרקי זמן ארוכים והרמת משאות בדרך כלל מחמירה את הכאב, והוא נוטה להחמיר בסוף היום.

חלק מהנשים ההרות חוות כאבים באגן האחורי, המורגשים נמוך יותר בגוף, ומתרחשים עמוק בישבן או בציד האחורי של הירכיים. הכאבים עשויים להיות מופעלים באמצעות פעילויות כגון הליכה, טיפוס במדרגות, כניסה ויציאה מהאמבטיה, קימה מכיסא נמוך, התהפכות במיתה או פיתול והרמת משאות.

התמודדות עם כאבי גב בהיריון

כאבים אלו ניתנים לטיפול ושליטה בשיטות שונות של פעילות גופנית, למרות שהנטייה הטבעית היא להתכרבל במיטה עם כאב גב ולא לבצע פעילות גופנית, אך יש להימנע משכיבה במיטה למשך פרקי זמן ארוכים, שכן היא אינה מועילה בטווח הארוך להקלת כאבי הגב התחתון, ואף עלולה להחמיר את המצב.

למעשה, פעילות גופנית היא בדיוק מה שהגוף זקוק לו, אך עדיין יש להתייעץ עם הרופא לפני תחילת תכנית אימונים, היות וקיימים מספר מצבי היריון בהם יש להגביל את הפעילות הגופנית או לוותר עליה לחלוטין.

תרגילי חיזוק – מסייעים לבניית שרירים התומכים בגב וברגליים, כולל שרירי הבטן.

תרגילי מתיחה – מסייעים לגמישות השרירים התומכים בגב וברגליים. יש לבצע מתיחות עדינות כדי שלא להציב לחץ נוסף על המפרקים. יוגה לפני הלידה היא שיטה טובה לשמירת הגמישות, והיא מסייעת בשיפור שיווי המשקל.

שחייה – מחזקת את שרירי הבטן והגב התחתון. לחץ המים מפיגים את הלחץ מהמפרקים והרצועות, ומחקרים סבורים כי זוהי פעילות מרגיעה ביותר המובילה להפחתה בעוצמות כאבי הגב במהלך ההיריון.

הליכה – כשהיא מבוצעת בעוצמה נמוכה היא קלה לביצוע ומשפיעה היטב על הכאבים. לכן מומלץ לכלול תרגול הליכה כחלק משגרת היום.

תרגילי הטיית אגן – יעילים לכאבי גב תחתון. מתיחת השרירים וחיזוקם מקלה את הכאב.

תקופת ההיריון עשויה להיות כרוכה בשינוי שגרת הפעילות הגופנית הרגילה, ויש להבין את הקווים המנחים הפרטניים לפעילות גופנית בטוחה בתקופה זו, כגון לא לשכב על הגב, לא להתרומם מהר מידי, ולהימנע מנשיאת משאות כבדים.

אולי יעניין אותך גם:

הסיכונים לגוף האישה לאחר הפלה – ואיך להיערך כמו שצריך

כאבי גב בהריון עם תאומים

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן