כאבי גב חזקים בלילה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גב חזקים בלילהאנשים רבים סובלים מכאבי גב חזקים בלילה. כאבים בלילה עלולים לפגוע באיכות השינה של האדם וכתוצאה מכך לפגיעה משמעותית באיכות החיים שלו. מהם כאבי גב חזקים בלילה ומדוע הם נגרמים? על כך במאמר הבא. 

 

מהם כאבי גב חזקים בלילה?

שעות הלילה הן השעות בהן אנחנו נחים וישנים. בלילה אנחנו לוקחים פסק זמן משגרת היום יום שלנו. למי מאיתנו לא קרה שבימים ארוכים וקשים רק דמיינו את הרגע בו נכנס למיטה ונוכל להנות משלווה ומשינה רגועה ונעימה? אך לפעמים, כאשר אנחנו  מגיעים לרגע המיוחל אנחנו לא מצליחים להנות ממנו בגלל כאבי גב בלילה.

כאבי גב הם כאבים שקשה מאוד להתעלם מהם. הם מקשים עלינו בתזוזה ולפעמים אנחנו לא מצליחים למצוא תנוחת שינה בה אנחנו יכולים לשהות ולהירדם. 

כאבי גב חזקים בלילה מעידים על בעיות שמקורן בעמוד השדרה. הכאבים יכולים להיות בגב העליון, התחתון והאמצעי. בכל אחד מהכאבים ניתן לטפל בדרכים יעילות. אחת הבעיות המרכזיות בכאבי גב חזקים בלילה הוא חוסר האונים של המטופל. במידה שסובלים מכאבים אלה מומלץ לפנות לטיפול. כאשר ניתן טיפול מתאים ניתן להקל על הכאבים בזמן קצר יחסית. 

מזרון

אחת הסיבות לכאבי גב חזקים בלילה היא מזרון לא טוב. אנשים רבים חושבים שמזרון רך הוא המזרון הנוח ביותר אך למעשה מזרון בדרגת קושי בינונית הוא מזרון טוב יותר לגב. במהלך שעות היום מבצעים פעולות שונות שמשפיעות על עמוד השדרה. כאשר בוחרים במזרון רך מידי אין מספיק תמיכה לאזור הכובד של הגוף וכתוצאה מכך הכתפיים, האגן או הגב עלולים לשקוע במזרון והדבר יוביל לכך שנקום עם כאבי גב חזקים בלילה. עם זאת מזרון קשה מידי ועלול לגרום ללחץ בנקודות מסוימות בגוף ולהתעקמות של עמוד השדרה. 

לכן, מומלץ לבחור במזרון קשה דיו שיאפשר למשקל הגוף להתפזר עליו כראוי ויתמוך בגב, בצוואר וברגליים.

 

תנוחת שינה

גורם נוסף לכאבי גב חזקים בלילה הוא תנוחת שינה לא טובה. אין חוקים ברורים בנוגע לתנוחות שינה אך יש תנוחות שינה מומלצות לעמוד השדרה. 

  • שינה על הגב- תנוחת השינה הטובה ביותר היא שינה על הגב עם כרית קטנה ומוצקה מתחת לברכיים. כך ניתן לשחרר את הלחץ מעמוד השדרה ולשמור על הקימור הטבעי של הגב התחתון התומכת בעמוד השדרה. 
  • שינה על הצד- כאשר ישנים על הצד, מומלץ להניח כרית מוצקה בין הברכיים. כך הצד העליון של הרגליים לא יזיז את עמוד השדרה מצורתו הישרה, המתח המוטל על עמוד השדרה בשינה כזו יצטמצם ויהיה ניתן להקל על המתח במפרק הירך ובגב התחתון. כמו כן, מומלץ לכפוף את הברכיים לאט כלפי החזה. 
  • שינה על הבטן- עבור מי שמעדיף לישון על הבטן, ההמלצה היא להניח כרית שטוחה מתחת לבטן והאגן. הכרית עשויה להפחית את המתח המופעל על עמוד השדרה. 

 

תנוחות לא נכונות במהלך היום

גם תנוחות לא נכונות במהלך היום וליקויי יציבה הם גורם לכאבי גב חזקים בלילה. אנשים שעובדים בעבודה משרדית ונמצאים בתנוחת רכינה במשך שעות רבות. תנוחת רכינה גורמת להטיית אגן הירכיים וכך להתעקמות של עמוד השדרה. תנוחות לא נכונות על בסיס יומי גורמות לשינויים במבנה הגוף וכך לליקויים וכאבים.  

על מנת להימנע יש לשבת בתנוחות נכונות- 

  • לשבת כשהגב בתנוחה יציבה ולהניע אותו קרוב לשולחן על מנת לשמור על עמוד השדרה טבעי. 
  • יש לוודא שהגב העליון ישר וכי הכתפיים נינוחות. 
  • שמרו את הברכיים גבוהות מעט מהירכיים. 
  • יש להשאיר את הרגליים במצב שטוח על הרצפה. 
  • הימנעו מישיבה מתוחה לזמן רב. מומלץ מידי שעה לעמוד ולהתנועע מעט על מנת למתוח את השרירים. 

 

היריון 

במהלך ההיריון ניתן לסבול מכאבי גב חזקים בלילה. הגוף שעובר שינויים רבים והעלייה במשקל עלולים לגרום לעומס רב על עמוד השדרה. בקרב נשים רבות הכאבים עלולים להתגבר במהלך הלילה ולהפריע למהלך התקין של השינה. כמו כן, במהלך ההיריון מתרחבים ורידים באגן וברחם מה שעלול לגרום ללחץ על הוריד החלול, במיוחד בלילה. לכן לנשים בהיריון מומלץ ללבוש בגד תומך צמוד ולישון על צד שמאל של הגוף. 

עקבים

נשים רבות שהולכות על עקבים גבוהים סובלות מכאבי גב. העקבים מוציאים את שרירי ומפרקי הגוך מאיזון. בנעילת עקבים רצועות שרירי כף הרגל האחוריות מתחברות עם מפרקי הרגל לשריר האחורי שבין הברך לקרסול. בעקבות כך משתנה מרכז הכובד של הגוף הקדמי והגב עובר לצורה של קשת. כתוצאה מכך נגרמים כאבי גב חזקים בלילה. 

 

אבנים בכליות

אבנים בכליות עלולים לגרום לכאבי גב חזקים בלילה. אבנים בכליות הם למעשה משקעים קשים של סידן, מינרלים וחומצות מלחים שנוצרו בריכוזי דרכי השתן. אבנים בכליות עלולות לגרום לכאבים שכן הן לוחצות על דרכי השתן ומפריעות לזרימת השתן. הכאבים בדרך כלל יחמירו בלילה או בשעות הלילה המוקדמות, מאחר שבשעות אלה יש יציאת שתן נמוכה. 

 

דלקת חוליות

דלקת פרקים המשפיעה על עמוד השדרה ולעתים גם על המפרקים שבין עמוד השדרה ואגן הירכיים. הסימפטומים של דלקת זו כוללים כאבים ונוקשות בגב התחתון ובישבן. פעמים רבות הדלקת גורמת לכאבים חזקים שמפריעים למטופל לישון. 

 

סרטן וגידולים בעמוד השדרה

חולים הסובלים מגידולים בעמוד השדרה, או מסוגי סרטן באיברים הפנימיים כמו סרטן הלבלב, התריסריון, הרחם, המעי הגב, צוואר הרחם, השחלה או בקרביים עלולים לסבול מכאבי גב חזקים בלילה. הסימפטומים השכיחים כוללים כאבים בגב התחתון או באמצע הגב. בדרך כלל הכאבים מחמירים כששוכבים פרקדן ובשעות הלילה. 

כאבי גב חזקיםכאבי גב הם אחת הבעיות הנפוצות ביותר בעולם. כמעט כל אוכלוסיית העולם סובלת, סבלה או תסבול מכאבי גב. יש סיבות שונות לכאבי גב חזקים חלקן נובעות מבעיות רפואיות וחלקן מהתנהלות לא נכונה. מהם כאבי גב חזקים? המאמר הבא בשבילכם. 

 

כאבי גב חזקים- פריצת/ בלט דיסק

הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה סחוסי הממוקם בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה. הדיסק מורכב מגרעין בעל מרקם צמידי או ג'לטיני עטוף בשכבות. לעתים, מופעל לחץ רב על הדיסק והחומר הג'לטיני שמרכזו מפעיל לחץ על השכבות העוטפות אותו ודוחק אותן. כאשר הלחץ גבוה מידי הדיסק יבלוט כלפי תעלת השדרה (בלט דיסק) ובמקרים מסוימים החומר הג'לטיני אף יפרוץ החוצה (פריצת דיסק).

 

כאבי גב חזקים- דלקת חוליות

דלקת פרקים המשפיעה על עמוד השדרה ולעתים גם על המפרקים שבין עמוד השדרה ואגן הירכיים. הסימפטומים של דלקת זו כוללים כאבי גב חזקים ונוקשות בגב התחתון ובישבן. 

כאבי גב חזקים- סרטן וגידולים בעמוד השדרה

חולים הסובלים מגידולים בעמוד השדרה, או מסוגי סרטן באיברים הפנימיים כמו סרטן הלבלב, התריסריון, הרחם, המעי הגב, צוואר הרחם, השחלה או בקרביים עלולים לסבול מכאבי גב חזקים. הסימפטומים השכיחים כוללים כאבים בגב התחתון או באמצע הגב. בדרך כלל הכאבים מחמירים כששוכבים פרקדן ובשעות הלילה. 

 

כאבי גב חזקים- אבנים בכליות

אבנים בכליות עלולים לגרום לכאבי גב חזקים. אבנים בכליות הם למעשה משקעים קשים של סידן, מינרלים וחומצות מלחים שנוצרו בריכוזי דרכי השתן. אבנים בכליות עלולות לגרום לכאבים שכן הן לוחצות על דרכי השתן ומפריעות לזרימת השתן. הכאבים בדרך כלל יחמירו בלילה או בשעות הלילה המוקדמות, מאחר שבשעות אלה יש יציאת שתן נמוכה. 

 

כאבי גב חזקים- עודף משקל

השמנת יתר ועודף משקל בעיקר באזור הבטן, עלולים לגרום לכאבי גב חזקים בעקבות הפעלת עומס על עמוד השדרה. השמנה תפוחית היא השמנה בה עיקר מסת השומן ממוקם באזור החזרה והבטן והשמנה אגסית היא השמנה בה רוב רקמת השומן מתרכזת באזור הישבן והירכיים. ההשמנה המסוכנת יותר לגב היא השמנה תפוחית. 

 

כאבי גב חזקים- הריון

במהלך ההיריון ניתן לסבול מכאבי גב חזקים. במהלך ההיריון, הגוף שעובר שינויים רבים וחלה עלייה במשקל. אלה עלולים לגרום לעומס רב על עמוד השדרה. הנשים שנושאות משקל רב, מגדילות את הקשת הגבית וכתוצאה מכך עלול להתפתח לורדוזיס. יש לקחת בחשבון שבקרב נשים רבות הכאבים עלולים להתגבר במהלך הלילה ולהפריע למהלך התקין של השינה. 

 

כאבי גב חזקים- שרירים חלשים

כאשר עושים פעולות שונות כמו ישיבה, הליכה, הרמת משאות ועוד, מפעילים שרירים שונים המסייעים להפחית את הלחץ והעומס מעמוד השדרה. בין השרירים הללו יהיו שרירי הגב, שרירי השוקיים, שרירי הירכיים, שרירי הבטן ועוד. כאשר השרירים שלנו חלשים, העומס שמופעל על עמוד השדרה מתגבר והדבר מגדיל את הסיכון לסבול מבעיות גב ומכאבי גב חזקים. 

 

כאבי גב חזקים- מזרון לא מתאים

כאשר ישנים על מזרון לא טוב הדבר עלול לגרום לבעיות גב וכך לכאבי גב חזקים. כאשר המזרון לא מספק תמיכה טובה תנוחת השינה תהיה לא טובה, יהיה מאמץ לשרירים ואף עלולה להיגרם עקמת בעמוד השדרה. 

אם אתם סובלים מכאבי גב חזקים בגלל מזרון מומלץ לחפש מזרון בדרגת קושי בינונית. מחקרים מצאו כי שינה על מזרון בדרגת קושי בינונית מובילה לפחות כאבים משינה על מזרון רך. מזרון קשה למחצה מאפשר תמיכה על חלקי הגוף השונים ומאפשר לכתפיים ולאגן לשקוע מעט. 

למי שסובל מכאבי גב תחתון מומלץ לישון על הגב ולהניח כרית מתחת לברכיים על מנת להקל על הכאבים. ניתן אף לבחור במיטה מתכוונת עם ראש וברכיים מורמים. 

כאבי גב חזקים- עקבים

נשים רבות שהולכות על עקבים גבוהים סובלות מכאבי גב חזקים. העקבים מוציאים את שרירי ומפרקי הגוך מאיזון. בנעילת עקבים רצועות שרירי כף הרגל האחוריות מתחברות עם מפרקי הרגל לשריר האחורי שבין הברך לקרסול. בעקבות כך משתנה מרכז הכובד של הגוף הקדמי והגב עובר לצורה של קשת. כתוצאה מכך נגרמים כאבי גב חזקים. 

 

כאבי גב חזקים- תנוחות לא נכונות במהלך היום

גם תנוחות לא נכונות במהלך היום וליקויי יציבה הם גורם לכאבי גב חזקים. אנשים שעובדים בעבודה משרדית ונמצאים בתנוחת רכינה במשך שעות רבות. תנוחת רכינה גורמת להטיית אגן הירכיים וכך להתעקמות של עמוד השדרה. תנוחות לא נכונות על בסיס יומי גורמות לשינויים במבנה הגוף וכך לליקויים וכאבים.  

על מנת להימנע יש לשבת בתנוחות נכונות- 

  • לשבת כשהגב בתנוחה יציבה ולהניע אותו קרוב לשולחן על מנת לשמור על עמוד השדרה טבעי. 
  • יש לוודא שהגב העליון ישר וכי הכתפיים נינוחות. 
  • שמרו את הברכיים גבוהות מעט מהירכיים. 
  • יש להשאיר את הרגליים במצב שטוח על הרצפה. 
  • הימנעו מישיבה מתוחה לזמן רב. מומלץ מידי שעה לעמוד ולהתנועע מעט על מנת למתוח את השרירים. 

 

כאבי גב חזקים- פיזיותרפיה

על מנת לטפל בכאבי גב חזקים ניתן לבצע פיזיותרפיה. פיזיותרפיה היא מקצוע פרא רפואי העוסק באבחון, טיפול ומניעה של בעיות תנועה ובעיות גופניות שונות. אנשים שנפגעו כתוצאה ממחלה, פציעה, ניתוח או כל אפשרות אחרת, יוכלו לעבור טיפול פיזיותרפיה ולחזור לתפקוד מלא. הפיזיותרפיה נותנת מענה עבור בעיות אורתופדיות, נוירולוגיות, מחלות נשימה ובעיות בתפקוד המערכות הפנימיות. 

טיפולי פיזיותרפיה נותנים מענה על מספר מטרות מרכזיות- 

  • הורדה או הקלה של הכאבים מהם סובל המטופל לרבות כאבי גב חזקים.
  • שמירה וחיזוק של השרירים של המטופל. 
  • מניעת ניוון של האזורים הפגועים. 
  • טיפול בטווחי התנועה. 
  • שיקום התחושה של המטופל.
  • שיפור היציבה של המטופל. 
  • תרגול שיווי משקל למניעת נפילות.

ועוד. 

כאבי גב חזקים בלילה
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן