כאבי גב לאחר ניתוח קיסרי – איך להתמודד עם כאבים אלו?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב גב לאחר קיסרינשים רבות שעברו ניתוח קיסרי מתלוננות על כאבי גב ישירות לאחר הלידה ואף במהלך השנה הראשונה לפחות לאחר הלידה. אמנם ישנו מגוון רחב של גורמים שיכולים להוביל להתפתחות של כאבי גב לאחר הלידה בקרב נשים שעברו ניתוח קיסרי, אך חשוב לציין כי רוב רובם של הגורמים משותפים גם לנשים שילדו בלידה רגילה וכי רק חלק קטן מהגורמים קשורים לעצם הניתוח. במאמר שלפניכם נסקור את הגורמים המרכזיים להופעת כאבי גב לאחר ניתוח קיסרי.

שינוי מרכז הכובד במהלך ההיריון

מאחר והבטן הולכת ותופחת במהלך ההיריון, הרי שמרכז הכובד של הגוף משתנה מאוד ועומס רב יותר מופעל על עמוד השדרה. העומס המוגבר יכול לגרום למגוון רחב ביותר של בעיות גב שיכולות לבוא לידי ביטוי בין היתר בכאבי גב. הכוונה היא למשל לשרירים מכווצים או תפוסים, בלט דיסק ואפילו פריצת דיסק.

באופן עקרוני שינוי מרכז הכובד מתרחש בכל היריון ולא רק בהריונות שהסתיימו בניתוח קיסרי, אך במקרים רבים הניתוח הקיסרי מבוצע כיוון שמדובר על עובר גדול מאוד במשקל של מעל ארבעה ק"ג או על אי התאמה בין ממדי האגן לממדים של ראש העובר.

השמנת יתר במהלך ההיריון

גורם נוסף שמוביל להפעלה של לחץ רב על עמוד השדרה והמבנים התומכים בו הוא השמנת יתר במהלך ההיריון. גם גורם זה משותף לנשים שסיימו את ההיריון בלידה רגילה אך במקרים רבים בעיות הקשורות להשמנת היתר כמו למשל הולדת תינוק במשקל גבוה במיוחד כתוצאה מסוכרת היריון מובילות לניתוח קיסרי. יש לציין כי המשקל העודף לא נעלם ביום אחד וגם לא תוך מספר חודשים ולכן גם לאחר הלידה הוא ממשיך להוות גורם סיכון לבעיות גב ולכאבי גב.

היחלשות של שרירי הבטן

ככל ששרירי הבטן יהיו חלשים יותר, כך העומס המופעל על הגב יהיה גבוה יותר. הכוונה היא לא רק בזמן ההרמה של משאות או חפצים, אלא באופן כללי. שרירי הבטן תומכים בעמוד השדרה ומפחיתים את העומס המופעל על הגב גם כאשר אנחנו יושבים או עומדים מבלי לבצע כביכול כל פעילות אחרת. לפיכך כאשר שרירי הבטן חלשים, העומס על הגב גבוה יותר.

במהלך ההיריון שרירי הבטן נחלשים מאוד בין היתר משום שהם מתארכים ובמידה וההיריון מבוצע בניתוח קיסרי, השרירים סובלים מנזק כתוצאה מההתערבות הכירורגית. לפיכך לאחר הלידה נשים שעברו ניתוח קיסרי מתקשות לעשות שימוש בשרירי הבטן שלהן ולכן מפעילות עומס רב יתר על המידה על שרירי הגב ועמוד השדרה.

בין אם את בוחרת בניתוח קיסרי דרך רופא פרטי או דרך הרפואה הציבורית, תצטרכי ללכת לביקורת כשישה שבועות לאחר מכן. בביקורת זו יוכלו להעריך את היכולת לחזור לשגרת פעילות שלא תעמיס על הגב שלהן בצורה דרסטית ותגרום לכאבים חזקים בגב.

מניעת כאבי גב לאחר ניתוח קיסרי

מילת המפתח בכל הקשור למניעה של כאבי גב לאחר ניתוח קיסרי היא עזרה. על מנת להחלים באופן המהיר ביותר והבטוח ביותר, חשוב לתת מנוחה לשרירי הגב ולהימנע מעומס יתר. כמו כן מומלץ לחזור באופן הדרגתי ביותר לעיסוק בפעילות גופנית ולנסות להפחית במשקל גם כן באופן הדרגתי ומסודר על מנת להפחית את העומס המופעל על הגב.

מאחר ובמהלך התקופה שלאחר הלידה, במיוחד במהלך ההנקה, חשוב לשמור על תזונה מאוזנת ועשירה, הרי שמומלץ לבנות את התפריט בעזרת אשת מקצוע, כלומר בשיתוף פעולה עם דיאטנית קלינית העוסקת בטיפול בנשים לאחר לידה. כמו כן ניתן לפנות לטיפולי פיזיותרפיה או לשיטות אימון שונות ששמות את הדגש על חיזוק של שרירי הבטן והגב.

כל זאת כמובן רק לאחר ההחלמה מהניתוח עצמו. חזרה מהירה מדי לשגרה או לפעילות גופנית עלולה לפגוע בתהליך ההחלמה התקין ואף לגרום לנזק.
סובלת מכאבי גב? מכשיר בייתי המומלץ על ידי רופאים מומחים ופיזיותרפיסטים.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן