כאבי גב תחתון בזמן עמידה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גב תחתון בזמן עמידהכאבי גב תחתון בזמן עמידה הינם כאבים נפוצים בגילאים הבוגרים. כאבי גב תחתון יכולים לנבוע מגורמים שונים ובכל מקרה של הופעת הכאבים יש להיוועץ עם רופא מוסמך לגבי מקור הכאב. הטיפול בכאבי גב יכול להיות טיפול תנועתי ולעיתים בעל התערבות כירורגית. כאבי גב תחתון בזמן עמידה יכולים להופיע משני צידי הגב, ימין ושמאל. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לגבי התופעה, גורמים וטיפול.

 

למה כואב לי?

הגורם הנפוץ ביותר לכאבי גב תחתון בזמן עמידה הוא לחץ. כאשר מופעל לחץ רב על עמוד השדרה זה עלול לגרום לשרירי הגב התחתון להתכווץ ולהתעוות ובכך מופיע כאב. מבעד לסיבה השכיחה, קיימות עוד סיבות, חלקן נדירות וחלקן לא: שריר מתוח, היצרות תעלת חוט השדרה, מחלת דיסק ניוונית ועוד. לעיתים הדבר היחיד שאתם צריכים לעשות כדי להפחית את כאבי הגב הוא לנוח, להוריד לחץ מהגב. הורדת הלחץ צריכה להיות באופן נכון ושקול, לשבת בצורה נכונה, לשכב בצורה נכונה. רצוי להניח כרית מתחת לברכיים בזמן השינה כדי להפחית לחץ על הגב התחתון. 

הדרך הנכונה ביותר להתמודדות עם כאבי גב תחתון בזמן העמידה הוא להסיר חששות. הגיעו לייעוץ רפואי כדי להבין את מקור הבעיה. לרוב הבעיה עצמה היא זניחה ואינה דורשת התערבות כירורגית אלא שינוי בדפוס החיים. עם זאת, קיימים מקרים בהם כאבי הגב יכולים להעיד על מחלות כליה, זיהומים, דלקות ואף גידולים סרטניים בעמוד השדרה. אמנם מדובר על מקרים נדירים, אך ככל שתגיעו מוקדם לאבחון הבעיה ככה תדעו איך להתמודד איתה. הגורם הנוסף שיכול להצביע על כאבי גב תחתון בזמן עמידה הוא ניהול אורח חיים פוגעני בעמוד השדרה.

יש חשיבות רבה לא רק למשך הזמן בו אתם עומדים אלא גם לצורה בה אתם עומדים ואפילו יושבים, לאופן בו אתם מבצעים פעילות גופנית, לנעליים אותם אתם נועלים ולמזרון עליו אתם ישנים. כדי להפחית את הכאב ניתן לשלב פעילות גופנית שעובדת על מתיחות השרירים בגב. שימו לב, הפעילות צריכה להיות בליווי מקצועי מכיוון שקיימים תרגילים שיכולים להחמיר את כאבי הגב. שימו לב לדרך בה אתם עומדים, עמדו זקוף ושמרו על יציבה המחלקת את המשקל באופן נכון, הימנעו מהרמת משקלים כבדים וגם במשך הרמת אותם חפצים שמרו על עמידה זקופה בדרך בה המשקל יחולק גם על הברכיים. אם כך, כאבי גב תחתון בזמן עמידה יכולים להעיד על בעיות כאלה ואחרות, הכאב למעשה משדר לנו על חוסר תפקוד מערכתי או על לחץ שנוצר על הגב. 

על מה כאב גב מעיד?

כאבי גב תחתון בזמן עמידה הם "התוצאה", אך מה שמוביל לתוצאה הזאת יכול להתפרש על פני גורמים רבים:

  • פריצת דיסק – פריצת דיסק היא מבין הסיבות השכיחות לכאבי גב בזמן עמידה. פריצת דיסק מתרחשת כאשר נוצר קרע בין הטבעת החיצונית של הדיסק והחומר המצוי בתוכו פורץ החוצה וגורם ללחץ על רקמה עצבית. בתחילת פריצת הדיסק התחושה תהיה יחסית חלשה, אך ככל שהזמן מתגבר הכאב יגדל. 
  • נקע – כאבי גב תחתון בזמן עמידה יכולים להעיד על נקע או מתיחה של השריר. נקע הוא שלב ראשון לפני פריצת דיסק והוא נגרם עקב עומד או מתח על הגיד/שריר. 
  • היצרות תעלת חוט השדרה – היצרות תעלת חוט השדרה (Spinal Stenosis) הוא מצב בו ישנה היצרות של המרווח בין חוליות העצם.  ההיצרות מובילה לנוקשות וחוסר גמישות, כאבי גב תחתון בזמן עמידה וככל שאין טיפול התסמינים יכולים להוביל לצליעה, חוסר שליטה בסוגרים והקרנת הכאב לרגליים ואגן. 
  • רדיקולופתיה – רדיקולופתיה הוא מצב של דחיסה של עצב אחד או יותר מחוט השדרה. הדחיסה יכולה להיגרם עקב פגיעה או פגם בחוליה. התסמינים של רדיקולופתיה יבואו לידי ביטוי בכאב, נימול, תחושת עקצוץ באזורים שונים בגוף וכאב בגב תחתון.
  • סיאטיקה – סיאטיקה היא נגזרת של רדיקולופתיה ובעצם בהגדרתה סיאטיקה היא פגיעה בעצב הסיאטי – עצב גדול בגב תחתון ועד לכף הרגל. הכאב עלול להיגרם עקב פריצת דיסק ולחיצה על שורש העצב. מלבד לכך, עוד גורמים לסיאטיקה הם ציסטה או גידול סרטני.

מחלות

מבעד לפגיעה בעמוד השדרה מסיבה כזאת או אחרת, יש מקרים בהם כאבי גב בזמן עמידה מעידים דווקא על מחלות. מדובר על מקרים נדירים יחסית, אך אבחון מוקדם וזיהוי של הבעיה יכול לשמור על הגב שלכם ולמנוע נזקים אדירים, לעיתים אף אובדן חיים. המחלות "הקלות" הן זיהומים ודלקות בגב. לרוב הזיהומים לא יגרמו לכאבי גב, אך כאשר הם מתפשטים לעמוד השדרה זה עלול להתאפיין בכאבי גב תחתון ועליון.  מבעד לכך, ייתכן והכאב שאתם חשים הוא סימן המעיד על גידול ממאיר. רוב הגידולים בעמוד השדרה אלו הם גידולים המהווים גרורות של גידולים מאיברים אחרים. 

מבעד לאלו, קיים מצב רפואי נוירולוגי המתבטא באובדן שורשי העצבים בתעלת השדרה – מצב זה נקרא "תסמונת זנב הסוס". מצב זה מתאפיין באי שליטה בסוגרים, כאבי גב תחתון עמידה העשויים להוביל לשיתוק ברגליים, הפרעות בתפקוד המיני. גם אבנים בכליות עלולות לגרום לכאבים חדים בזמן עמידה וישיבה בגב תחתון באחד משני צידיו. 

אופן הטיפול במצב של כאבי גב בזמן עמידה דורש אבחנה מדויקת של הגורם המוביל לכאבי הגב. לעיתים הטיפול יהיה שינוי באורח חיים והפחתת עומס על עמוד השדרה. טיפול להקלה בכאבים הוא פיזיותרפיה שם יתרגל הסובל תרגילים המפחיתים לחץ ומשפרים את גמישות עמוד השדרה. במקרים חמורים יאלץ המטופל לגשת לטיפול כירורגי. 

כאבי גב תחתון בזמן עמידה
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן