כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגלייםתופעת כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים מאופיינת לרוב כסיאטיקה. כאבי גם תחתון עם הקרנה לרגליים יכולים להופיע בכל גיל, אך מאופיינים עם הגילאים הבוגרים יותר. הסיבה העיקרית לכאבי גב מסוג זה הוא לרוב עקב פריצת דיסק אשר גורמת ללחץ עם שורש העצב. קיימות סיבות שונות שיכולות להוביל למצב הזה ויש מספר דרכי התמודדות.

 

מה קורה בפועל?

עמוד השדרה מהווה מרכז עצבי בגוף האדם, פגיעה בעמוד השדרה או בכל אחת מהרקמות המחוברות אליו יכולה להוביל לכאבים לאו דווקא באזור הפגוע, אלא באיברים רחוק יותר כמו הישבן, הרגליים ועוד. הכאבים שמופיעים יכולים להיות זמניים, הם יכולים להיות כואבים ברמות שונות ולהשפיע לרעה על תפקוד יומי בסיסי שלא היווה קושי עבורנו לפני כן. כאשר הפגיעה היא באזור הגב התחתון ומקרינה לרגליים סביר להניח שמדובר על לחץ על העצב הסיאטי. העצב הסיאטי ממוקם בגב התחתון ופגיעה בעצב זה יכולה להיות משויכת לפגיעה בדיסק הבין חולייתי (גם בלט). הסימנים המעידים על הסיאטיקה יהיו מאופיינים עם כאבי גב עזים במותן ועד אל מורד הרגליים. הסימנים יכולים להופיע בזמן הליכה, שכיבה, פעילות בעצימות נמוכה או גבוה. מלבד לפריצת דיסק ייתכן ומדובר על היצרות תעלת חוט השדרה, דלקת שריר, גידול סרטני, ניוון הסחוס ולעיתים הכאבים מופיעים עקב חבלה.

אפיון הכאב – כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים

האפיון של הכאב רחב יחסית, הכאבים יכולים להופיע באופן ממושך או לפרקים קצרים. כאשר מדובר על תקופה קצרה ייתכן והכאב יופיע רק ימים בודדים, אך כאשר הכאבים ממושכים הם יכולים להופיע מספר חודשים וללא טיפול הכאב עשוי להחמיר ולהוביל לפגיעות חמורות יותר. תחושת הכאב משתנה בהתאם לסף הסבל של הסובל ובהתאם לדרגת הלחץ המופעל על העצב. הכאבים מתוארים כמו שריפה באזור הגב התחתון ועד לגפיים התחתונות, התחושה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בדקירות בכל האזור התחתון של גוף האדם. הכאב אף יכול להופיע באזור כפות הרגליים, הכאב יכול לבוא לידי ביטוי בתחושת נימול, חולשה או היעדר תחושה. אפיון הכאב אינו אחיד והוא עשוי להשתנות מאדם לאדם בהתאם לאופן הטיפול שהוא עובר ובהתאם למאמץ היומי שלו. 

 

מה גורם לסיאטיקה? 

הגורם העיקרי לסיאטיקה הוא פריצת דיסק. עמוד השדרה מורכב מ-24 חוליות וסקרום (עצם זנב). בין כל חוליה בעמוד השדרה יש מרווח בין חולייתי שם נמצא הדיסק  המטרה של הדיסק היא להגן על עמוד השדרה, להוות מעין בולם זעזועים כדי לשמר את היציבה תקינה תוך כדי תנועה. כאשר מופעל לחץ בלתי מאוזן על עמוד השדרה מופעל לחץ על הדיסק וכתוצאה מכך מתחילות להתבקע שכיבות פנימיות של הסחוס והוא חודר להיקף הדיסק. כאשר מצב זה קורה הוא נקרא בלט ולא פריצת דיסק. את הבלט לרוב אנחנו לא נרגיש, אך ככל שהוא יחמיר וימשיך הלחץ להיות מופעל על עמוד השדרה  הסחוס שבדיסק יפרוץ ויזלוג החוצה, מצב זה נקרא פריצת דיסק.

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים נפוצים עקב פריצת דיסק, אך יש גם סיבות אחרות להופעת כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים. כאשר מופיע כאב מסוג זה מומלץ לגשת לטיפול רפואי ייעודי, ישנם דרכי טיפול המיועדים לסיאטיקה שאינם כוללים התערבות כירורגית ולעיתים גם ללא טיפול תרופתי, אלא אם כן המטופל סובל מכאבים עזים. מי שנמצא בסבירות גבוהה לחוש כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים הם אנשים בעלי עקמת, קיפוזיס, אנשי הסובלים מעודף משקל, עובדים בעבודות פיזיות, עבודה ממושכת מול מחשב, ספורטאים ועוד. פרמטר גדול פה הוא גם נטייה גופנית אישית ולכן נראה רבים שעובדים בעבודה זהה, אך רק חלקם סובלים מכאבי גב. 

 

איך מטפלים בכאבי גב?

  1. גלי הלם – טיפול בגלי הלם נפוץ בעיקר בשנים האחרונות. המטרה של גלי ההלם היא חדירה למרחק של כ-35 מ"מ מתחת לעור ובאופן ממוקד לאזור הפגוע. גלי ההלם גורמים לזעזוע במוקד הרקמה הפגועה ובכך על ידי פגיעה זו נוצר גירוי המאפשר תהליך ריפוי טבעי של הגוף, ייצור כלי דם חדשים ועוד. הצלחה טיפול גלי הלם עומד על שיעור של כ-80% הצלחה ולרוב הבעיה אינה חוזרת על עצמה. יש לשמור על שגרה תקינה ולדעת מה המקור שהוביל לכאבי הגב ולפעול בהתאם לכך. משך זמן הטיפול עומד על כ-20 דקות ולרוב נדרשים מספר טיפולים. במשך הטיפול סביר להניח שהמטופל ירגיש מעט חוסר נוחות, לכן רצוי להתחיל מדרגה נמוכה ולגבוהה. 
  2. פיזיותרפיה – טיפול פיזיותרפיה נחשב לטיפול שמרני אשר מטרתו לשחרר את הלחץ שהדיסק מפעיל על העצב על פי שיטות ותרגילים שונים. טיפול פיזיותרפיה תורם להרחקת החוליות והקלה על העצב הסיאטי. פיזיותרפיה צריכה להיות מלווה גם לאחר פגיעה כדי לשקם את האזור הפגוע. משך זמן הטיפול הוא לטווח הארוך ויש לתרגל גם בבית ולא רק בנוכחות הרופא המטפל. 

אבחון סיאטיקה

אנשים רבים סובלים מכאבי גב תחתון, למעשה שיעור האנשים שיחוו כאב גב תחתון במשך חייהם עומד על יותר מ-80%. עם זאת, קיימות סיבות שונות להופעת כאבי גב תחתון, הכאב יכול להיות בגלל שריר מתוח ולעיתים ייתכן ומדובר על גידול סרטני. אבחון סיאטיקה נעשה בבדיקה גופנית הבוחנת הגבלת תנועה של עמוד השדרה המותני. כחלק מהאבחון יתבקש המטופל לבצע מספר תרגילים כדי לראות אם ישנה הגבלה כלשהי. מבעד לכך, יבדוק הרופא האם קיימת ירידה תחושתית באחת מהרגליים של המטופל או ירידה ברפלקסים. מבעד לבדיקה גופנית כאשר ישנו חשד יש לשלוח את המטופל לבדיקת הדמיה של CT או MRI.

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן