כאב גב לאחר שינה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב גבכאבי גב הם תסמין נפוץ ביותר כשלמעשה כאבים המופיעים בגב התחתון מהווים את הגורם השני בשכיחותו לפנייה לרופא המשפחה. לפי ההערכות העדכניות ביותר נראה כי כ-80% מהאוכלוסייה הבוגרת יסבלו לפחות פעם אחת בחייהם מכאבי גב ואילו ב-5% מהמקרים הכאבים יופיעו באופן כרוני.

כאבי הגב יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של צורות ובמגוון רחב ביותר של דרגות חומרה.

בנוסף לכך, ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים להוביל להתפתחות של כאבי גב ובהתאם לכך גם לא מעט סוגי טיפולים. כאשר ניגשים לרופא המשפחה או לאורתופד לצורך בירור של המקור לכאבי הגב, יש בראש ובראשונה לפרט באוזניו בנוגע לאופי של הכאבים. בין היתר יש לדווח על עוצמת הכאבים, להסביר באילו מצבים הם מתעוררים ובאילו מצבים מורגשת הקלה, לפרט בנוגע למועד שבו הופיעו הכאבים לראשונה ועוד.

עוד לפני שמגיעים לשלב הבדיקה הגופנית, המהווה לרוב את החלק הארי של תהליך האבחון, הרופא יכול להעלות את החשד לגורמים מסוימים לכאבים בהתאם לאופי התסמינים. כאבי גב אחרי שינה הם תסמין ספציפי המתאים לסוג מסוים של דלקת הנקראת דלקת חוליות מקשחת וכן למחלה נוספת הנקראת דלקת מפרקים שגרונית.

הייחוד של כאב גב המופיע אחרי שינה

ברוב המוחלט של המקרים, כאבי הגב מחמירים בזמן מאמץ ומוקלים בזמן מנוחה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שרוב הכאבים נובעים כתוצאה מהפעלה של עומס על עמוד השדרה או על שרירי הגב. כך לדוגמה כאשר המקור לכאב הוא שריר מכווץ או תפוס, הרי שמתן מנוחה לשריר כמו למשל בזמן שינה, יגרום להפחתת הכאב. הדבר נכון גם בנוגע לכאב שמקורו בלחץ המופעל על שורש עצב בעקבות פריצת דיסק.

לאור כל זאת, במידה והחולה מתלונן על כאב שמופיע לאחר שינה, יש בכך כדי להעיד על מצב שנחשב לספציפי לדלקת חוליות מקשחת או דלקת מפרקים שגרונית. החשד בנוגע לכך שמדובר על כאב שמקורו בדלקת חוליות מקשחת או דלקת מפרקים שגרונית צריך להתגבר במידה והכאב נהיה חמור פחות כאשר החולה מתנועע.

התייחסות למכלול התסמינים

ברוב המוחלט של המקרים הכאב שמופיע בגב לאחר השינה לא יהיה התסמין היחיד ממנו יסבול החולה וכדי להגיע לאבחנה חשוב להתייחס לכל התסמינים מהם סובל החולה. לפיכך כשניגשים לאבחון של בעיה הבאה לידי ביטוי בין היתר בכאבי גב לאחר שינה, יש חשיבות עליונה לדווח לאורתופד או לרופא המשפחה בנוגע לכל התסמינים הקיימים, גם במידה ולכאורה לא מדובר על תסמינים שנובעים מאותה הבעיה שהובילה לכאבי הגב.

כך לדומה דלקת חוליות מקשחת יכולה לגרום למגוון רחב של תסמינים מחוץ לעמוד השדרה שכן מדובר על מחלה בעלת השפעה מערכתית. בין היתר דלקת חוליות מקשחת יכולה לבוא לידי ביטוי בנוסף גם בדלקת הענביה הקדמית, בדלקת באבי העורקים, באי ספיקת כליות, דלקת בלוטת הערמונית, מחלה ריאתית ועוד.

כיצד מטפלים בכאבי גב אחרי שינה?

הטיפול בכאבי גב אחרי שינה משתנה בהתאם לדרגת החומרה של הכאבים ובהתאם לגורם שהוביל להתפרצותם.

ברוב המקרים הטיפול יתבסס על שימוש בתרופות שונות שמיועדות לשכך את הכאבים ולהפחית את מדדי הדלקת כשבין היתר מדובר על סטרואידים, נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, הומירה ועוד.

בנוסף לטיפול התרופתי, בדרך כלל האורתופד יפנה את המטופל לטיפולי פיזיותרפיה במטרה לחזק את שרירי הגב, לשמר את מידת הגמישות של עמוד השדרה, להפחית את מידת החומרה של הכאב ולשמר את התנועתיות של החוליות במידת האפשר.
סובל/ת מכאבי גב אחרי שינה? הטיפול המומלץ על ידי רופאים מומחים ופיזיותרפיסטים.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן