כאבי גב תחתון בצד ימין

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי גב תחתון בצד ימיןכאשר מתעורר כאב בגב תחתון הוא לרוב יהיה בצד גוף אחד, ימין או שמאל. לכל צד כאב יש גורמים שונים והשפעות שונות המחייבות אותנו להגיע לייעוץ רפואי בכדי לדעת איך להתנהל והאם נדרשת כאן התערבות כירורגית. ברוב המקרים התערבות כירורגית היא נדירה, אך לעיתים אין מנוס מניתוח. כאבי גב עליון לרוב יהיו מאופיינים כשרירים תפוסים או מתח באזור השריר. שיעור כאבי הגב בחלק התחתון עומד על כ-7 אנשים מתוך 10 בארץ. אם אתם חווים כאבי גב תחתון בצד ימין אין להזניח את המקרה, במיוחד כאשר הכאב הוא מתמשך ומחמיר עם הזמן.

 

מהם הגורמים לכאבי גב תחתון בצד ימין?

ישנן סיבות אפשריות לכאבי גב תחתון בצד ימין, אך בכדי לקבל תשובה מדויקת יש להגיע לאבחון רופא מומחה. לפניכם סיבות אפשריות של כאבי גב תחתון בצד ימין:

  • שריר הגב – כאבי גב תחתון מאופיינים עם מתיחת יתר או קריעה של הרצועה עקב נשיאת משקלים כבדים או הרמה לא נכונה. כמו כן, לצורך האבחון יש להתייחס לגילו של הסובל, עקב הזדקנות נוצר בלאי טבעי בעמוד השדרה. 
  • היצרות עמוד השדרה – ככל שאנו מתבגרים נוצר לחץ רב יותר על חוט השדרה ושורשי העצבים. ברגע בו המרווחים בין החוליות מתחיל להצטמצם זה עלול להוביל לכאבי גב תחתון. התסמינים של היצרות עמוד השדרה כוללים תחושת צריבה, כאבי גב תחתון בצד ימין, והקרנה לרגליים, ישבן וכפות הרגליים. אם הכאבים הם כאבי גב תחתון בצד ימין מקרינים לרגליים והישבן, אחד התסמינים הוא חולשה ברגליים. 
  • סיאטיקה – סיאטיקה היא כאב שנגרם על ידי הפעלת לחץ על העצב הסיאטי. העצב הסיאטי נמצא בגב התחתון ועובר עד לכפות הרגליים. סיאטיקה יכולה להיגרם עקב פריצת דיסק, דלקת, זיהומים, דורבן העצם ועוד. סיאטיקה נפוצה בצד ימין אך גם בצד שמאל של הגב התחתון. הכאבים מופיעים בעמידה, שכיבה וישיבה. 
  • כליות – הכליות ממוקמות משני צידי עמוד השדרה, תחת כלוב הצלעות. הכליה הימנית היא בסבירות גבוהה יותר להשפעה על כאבי גב תחתון. לכן, בכל מקרה בו קיימת דלקת או גירוי כלשהו בכליה הדבר עלול להוביל לכאבי גב תחת בצד ימין. הבעיות הנפוצות בכליה הן אבנים בכליות, זיהום ודלקות. תסמינים של בעיה בכליות הם מתן שתן תכוף, מתן שתן המלווה בכאבים, קושי בריקון מלא של השלפוחית, דימום במתן שתן ועוד. 
  • דיסק בין חולייתי – פגיעה בדיסק הבין חולייתי הוא מצב בו ישנה התמוטטות או ניוון של דיסק עמוד השדרה. המטרה של הדיסקים בעמוד השדרה היא להפריד בין החוליות, להווה מעין ריפוד ולשמש בתור בולם זעזועים. הדיסקים עוזרים לאדם לנוע, להתכופף ומהווה תמיכה לגמישות עמוד השדרה. ברגע בו דיסק בין חולייתי מתנוון או נשחק החוליות עשויות להתחכך וזהו אחד מהגורמים המפעילים לחץ על עמוד השדרה וגורמים לכאבים נקודתיים שעשויים להקרין למקומות אחרים בגוף. 
  • דלקת תוספתן – התוספתן הוא מעין צינור קטן שמתחבר למעי הגס ונמצא בחלקו הימני של הגוף. התוספתן הוא נפוץ בגילאים צעירים יותר, אך גם יכול להופיע בגילאים בוגרים. ברגע בו יש זיהום בתוספתן זה עלול לגרום לתוספתן להתנפח וחייבת התערבות כירורגית או תרופתית. דלקת תוספתן היא יותר נדירה בהקשר לכאבי גב תחתון בצד ימין, אך עשויה להוות השפעה עם מופיעים תסמינים מעידים. 
  • מחלות – במקרים חריגים כאבי גב בצד ימין יכולים להצביע על מחלה חמורה. אחד מהתסמינים של מחלות סרטן (גידול בעמוד השדרה) הוא כאבי גב בצד ימין/שמאל. כאבי גב מחמירים בזמן מנוחה דווקא.

כמו כן, קיימים גורמים שונים לכאבי גב תחתון בצד ימין אשר נמצאים בהקשר לניהול אורח חיים והאופן בו אתם מתנהלים ביומיום. לדוגמא, אנשים הסובלים ממשקל עודף עשויים לחוות כאבי גב תחתון בצד ימין. כאשר קיים משקל עודף בגוף שלנו עמוד השדרה עובד בצורה קשה יותר, בדומה לנשיאת משקלים כבדים. השמנת יתר באזור הבטן עשויה להוביל לעומס על הגב התחתון ובכך יחווה הסובל כאבים בצד ימין או שמאל. בעידן של היום קיים אורח חיים שהוא יותר "יושבני", בין אם מדובר על אדם שיושב רוב היום מול מחשב או חוסר פעילות ספורטיבית. שני המקרים יכולים להוביל לכאבי גב חוזרים, אפילו בזמן שינה. יש חשיבות למזרון עליו אתם ישנים, במקרה בו קיימת התאמה לא נכונה, המזרון עשוי לפגוע בכם ולהוביל לכאבי גב חוזרים. גם בתקופת ההריון נשים רבות סובלות מכאבי גב עזים, זאת בשל השינוי הפיזיולוגי המתחולל בגופן. הדרך להקל על כאבי גב בזמן הריון היא באמצעות פיזיותרפיה וכמו כן, הקניית הרגלי שינה שונים שעשויים לכלול צירוף של כרית הריון. 

 

טיפול בכאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון בצד ימין יכולים להופיע בכל גיל, בכדי לטפל בכאבים ולהפחיתם יש להגיע לייעוץ רפואי ולאבחון אשר פועל באופן ממוקד למציאת גורם הכאב. הטיפול בכאבי גב לרוב יהיה ללא התערבות כירורגית, אך במקרה של גידול או מחלות שונות ייתכן ויהיה צורך בניתוח. 

הטיפול הנפוץ ביותר הוא פיזיותרפיה. המטרה של פיזיותרפיה היא להקנות הרגלים נכונים, לעבוד עם גמישות עמוד השדרה באמצעות תרגילים ייעודים בפיקוח של מטפל מוסמך. מבעד לכך, קיימים טיפולים אחרים כמו כירופרקטיקה ואורתופדיה. לעיתים כאבי גב בצד ימין יכולים להיות עקב גובה רגליים לא מאוזן (מולד לרוב), במקרים כאלה מדרסים יכולים לסייע לכם כדי למתן את כאבי הגב ולהפחיתם עד להעלמות מלאה. 

ככל שנגיע מהר יותר לאבחון ולתחילת טיפול ככה הסבירות להעלמות מלאה של כאבי הגב גדלה. אנו מכירים מקרים רבים בהם כאבי הגב היו יחסית נמוכים ולכן מטופלים בחרו שלא לפנות לטיפול רפואי. עם זאת, כאבי גב תמיד יכולים לחזור ולכן צריך לטפל בשורש העניין. 

כאבי גב בצד ימיןכאבי גב בצד ימין הם כאבים פחות נפוצים, לרוב כאבי הגב יהיו בצד שמאל או במרכז הגב. כאבי גב בצד ימין לרוב יופיעו בחלקו התחתון של הגב, כמו כן לגבי צד שמאל. כאבי גב בחלקו העליון של הגב (שאינם במרכז) לרוב מאופיינים עם שרירים תפוסים. רק לשם ההשוואה, כיום שיעור כאבי הגב באזור הגב התחתון עומד על כ-7 אנשים מתוך עשרה אנשים בארץ. אם אתם חווים כאבי גב בצד ימין אתם לא לבד ויש לכם אפשרויות להתמודד עם הבעיה באופן מקצועי. 

 

למה זה קורה לכם?

כאבי גב בצד ימין בחלקו התחתון של הגב אמנם נדירים יותר מאשר בצד שמאל, אך עדיין נפוצים בקרב צעירים ומבוגרים כאחד. יש מספר סיבות מרכזיות להופעת כאבי גב בצד ימין, לרוב מדובר על שריר מתוח או קרע סביב השלד. בכדי לאבחן את הבעיה יש לבצע אבחון גופני או אבחון באמצעות צילום CT. ברוב המקרים אנחנו רואים אנשים שסובלים מבעיות בצידו הימני או השמאלי של הגב התחתון עקב עומס משקל ומאמץ מוגזם. לעיתים הכאבים יכולים להופיע גם בגלל משקל עודף, ישיבה ממושכת או עמידה לא נכונה. כאב גב שאינו מטופל בצורה נכונה יכול להקרין לכיוון נגדי ולאזורים שונים בגוף, אפילו לאגן ולירכיים. כאבי גב בצד ימין יכולים לבוא לידי ביטוי בכאבים ממושכים בזמן פעולה או בזמן מנוחה, בתור דקירה או כאבים חוזרים בעוצמות שונות. הכאב יכול להיות כאב חד פעמי או כאב כרוני במשך מספר שבועות.

הבעיה המרכזית בעינינו היא האדישות, לרוב אנחנו חושבים שהכאב יעבור לבד ולא מטפלים בשורש הבעיה. נכון, לרוב הבעיות אינן חמורות אך כאבי גב בצד ימין יכולים גם להצביע על מחלות שונות ומסוכנות המחייבות טיפול מיידי. יש מגוון רחב של טיפולים שיכולים לסייע לכם להתמודד עם כאבי הגב באופן שאינו כירורגי ובכך לשפר את איכות החיים שלכם באופן משמעותי כבר בתחילת הטיפולים. עם זאת, דבר ראשון שעלינו לעשות הוא לבדוק מהי הסיבה המרכזית להופעה של הכאב:

  1. משקל עודף – אחד התסמינים שיכול להוביל לכאבי גב הוא משקל עודף. השמנת יתר בעיקר באזור הבטן עלולה להוביל לעומס על הגב התחתון וכתוצאה מכך יופיעו כאבים בגב התחתון בצד שמאל או ימין. 
  2.  אורח חיים – אורח החיים שלכם הוא משפיע עיקרי לכאבי גב. הדור של היום יותר עובד מול מחשבים וחי באורח חיים יושבני. יש השפעה לכיסא עליו אתם יושבים, על מנח הישיבה, האם הצוואר מופנה באופן קדמי, אם הישיבה שלכם אינה זקופה וכל אלה עלולים ליצור עומס על הגב התחתון. מבעד לכך, גם אורח חיים שאינו יושבני יכול להוביל לכאבי גב. אנחנו פוגשים אנשים שעובדים עם הרמת משקלים כבדים, טבחים שעומדים שעות מרובות ועוד אשר הגב שלהם נפגע עקב עמידה לקויה או הרמת משקלים בצורה לא נכונה.
  3. מזרן – כשליש משעות היום אתם שוכבים על המזרון שלכם, כ-8 שעות בממוצע. מזרון שלא מספק תמיכה מתאימה לגב שלכם או תנוחת שינה לא נכונה מובילה למאמץ שרירה הגב ולגרום לעקמת בעמוד השדרה. ההמלצה היא לבחור במזרונים בדרגת קושי בינונית עד קשה בהתאם לנוחות שלכם. כמו כן, שימו לב למנח השכיבה שלכם. מומלץ לשכב על הגב כאשר יש לכם תמיכה באזור הרגליים כדי להפחית עומס על הגב. מבעד לכך, מומלץ להניח מגבת או כרית ייעודית קטנה באזור העורף כדי לתמוך בצוואר.
  4. הריון – במהלך תקופת ההריון נשים רבות סובלות מכאבי גב עזים. הגוף במהלך ההריון עובר שינויים מהותיים וחלה עליה במשקל. העומסים ושינוי הגוף מוביל לעומס על עמוד השדרה ומגדיל את הקשת הגבית. לנשים במהלך הריון יש כריות ייעודיות ורצוי גם להיעזר בטיפולי פיזיותרפיה כדי להקל על העומס שנוצר על הגב.
  5. פריצת דיסק – רבים לא מודעים בכלל שיש לכם פריצת דיסק. פריצת דיסק נוצרת כאשר מופעל לחץ רב על הדיסק והחומר הג'לטיני המפעיל לחץ על השכבות העוטפות את הדיסק. כאשר הלחץ גבוה הדיסק בולט כלפי תעלת השדרה – מצב זה מכונה בלט. כאשר ההזנחה ממשיכה החומר הג'לטיני עלול לפרוץ החוצה – פריצת דיסק.
  6. דלקת מפרקים – דלקת מפרקים יכולה להוביל לכאבים בגב תחתון. המצב קורה כאשר דלקת פרקים מצרה את החלל סביב חוט השדרה – מה שמוביל לכאבי גב בצד ימין ושמאל.
  7. בעיה בכליה/דרכי השתן – כאבי גב בצד ימין יכולים להופיע עקב בעיה בכליה ובדרכי השתן. מבעד לכך, כאשר קיים פער בגבהים בין רגל ימין לרגל שמאל זה עוד תסמין העשוי להשפיע על כאבי גב בצד ימין. יש לבצע פיזיותרפיה כדי להקל על העומס ולהכיר את דרכי ההתמודדות עם המצב הנתון.
  8. מחלות – במקרים חריגים כאבי גב בצד ימין יכולים להצביע על מחלה חמורה. אחד מהתסמינים של מחלות סרטן (גידול בעמוד השדרה) הוא כאבי גב בצד ימין/שמאל. כאבי גב מחמירים בזמן מנוחה דווקא.
  9. דלקת – דלקת בגב תחתון עלולה להיגרם עקב מתיחה של השריר, שחיקה של הסחוס, פריצת דיסק, בלט וכן הלאה. דלקת יכולה לבוא לידי ביטוי בכאבים עזים בעת ביצוע פעולות יומיומיות בסיסיות. 

איך מטפלים בכאבי גב?

בכדי לטפל בכאבי גב תחתון יש להגיע לייעוץ רפואי ולהכיר את הגורמים המובילים לסיבות של הופעת כאבי גב. קיימים גורמים שונים שיכולים להצביע על הבעיה כפי שציינו לעיל. בכדי להקל על כאבי הגב יש גם לשנות את אורח החיים, תוכלו לקבל טיפולים תרופתיים ובמקרים חריגים יהיה צורך בהתערבות כירורגית. הקשיים המרכזיים בתהליך הם מציאת גורם הבעיה, לרוב התשובה של אורתופד תהיה שרירים תפוסים. חשוב לבדוק את הבעיה לעומק, במיוחד כאשר היא בעיה חוזרת. 

כאב גב מותניכאב גב מותני הוא אחד מכאבי הגב הנפוצים ביותר. למעשה כ-15% מהאנשים בעולם סובלים מכאבי גב מותני וכ-80% מהאנשים בעולם יחוו לפחות פעם אחת כאב גב מותני. מהו כאב גב מותני ולמה הוא כל כך נפוץ? על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו כאב גב מותני?

כאב גב מותני הוא כאב שמתחיל מתחת לקו הצלעות ומסתיים מעל לקו הממוצע של העכוז. כלומר, כאב גב הוא למעשה כאב בגב התחתון. הגב התחתון תומך במרבית משקל הגוף שלנו. כתוצאה מכך הוא חשוף לפגיעות רבות ובסופו של דבר נשחק. כאב מותני הוא כאב עז שעלול להשפיע על איכות החיים של האדם. בכאב גב מותני בדרך כלל יורגשו כאבים עזים, דקירות ושריפה. הגב התחתון תומך במרבית משקל הגוף שלנו ולכן כאבים בו הם בין הנפוצים ביותר. אלה יכולים להיות כאבים בעוצמה קלה או כאבים חזקים, חדים וכואבים מאוד. הרמה הקשה של כאבי הגב עלולה להגיע עד למצב בו מרגישים קושי ממשי לזוז או אפילו לעמוד בצורה ישרה.  

במקרים מסוימים ניתן להבחין גם בהופעה של אזורים נפוחים באזור הגב המותני. האזורים הנפוחים גם הם עלולים להוסיף לתחושת הכאב החדה. ניתן להרגיש כאבי גב בדרגות שונות לפרקי זמן שונים כאשר במקרים הקיצוניים ביותר יהיה מדובר בכאבי כרוניים שקשה להיפטר מהם. 

קראו עוד: טיפול בפריצת דיסק מותני

מה הגורמים לכאב גב מותני?

אין גורם חד משמעי לכאב מותני. למעשה פעמים רבות כאשר מופיע כאב גב קשה לשים את האצבע על הגורם המדויק שגרם להופעת הכאב. בין הגורמים שעלולים לגרום לכאב גב מותני- 

  • פגיעה ברקה שמרכיבה ותומכת בעמוד השדרה המרכזי. 
  • פגיעה בחלקי הגוף השונים ביניהם רצועות, סחוסים, מפרקים, שרירים וגידים. 
  • פריצת דיסק או בלט דיסק שגורמים לכאבים עזים. 
  • עודף משקל שגורם ליציאה מאיזון, לחוסר שיווי משקל, לעיוות אנטומי ולכאב גב מותני. 
  • אורח חיים לא פעיל הכולל עבודה משרדית שיוצר עומד גדול על חוליות הצוואר ועל הכתפיים. כתוצאה מכך נגרם עומס על הגב שגורם לכאבים.
  • פציעות, תאונות או טראומות שונות שעלולים לגרום לכאב גב מותני ובכלל. 

ועוד רבים. 

 

כאב גב בעקבות שרירים חלשים

כאשר עושים פעולות שונות כמו ישיבה, הליכה, הרמת משאות ועוד, מפעילים שרירים שונים המסייעים להפחית את הלחץ והעומס מעמוד השדרה. בין השרירים הללו יהיו שרירי הגב, שרירי השוקיים, שרירי הירכיים, שרירי הבטן ועוד. כאשר השרירים שלנו חלשים, העומס שמופעל על עמוד השדרה מתגבר והדבר מגדיל את הסיכון לסבול מבעיות גב ומכאבי גב לרבות כאב גב מותני. לכן מומלץ לחזק את שרירי הגוף.

 

כאב גב בהריון

במהלך ההיריון ניתן לסבול מכאבי גב חזקים, אשר בדרך כלל יופיע בגב המותני. במהלך ההיריון, הגוף שעובר שינויים רבים וחלה עלייה במשקל. אלה עלולים לגרום לעומס רב על עמוד השדרה. הנשים שנושאות משקל רב, מגדילות את הקשת הגבית וכתוצאה מכך עלול להתפתח לורדוזיס. יש לקחת בחשבון שבקרב נשים רבות הכאבים עלולים להתגבר במהלך הלילה ולהפריע למהלך התקין של השינה. 

עוד בנושא: כאבי גב בהיריון

כאב גב בגלל מזרון לא מתאים

כאשר ישנים על מזרון לא טוב הדבר עלול לגרום לכאבי גב חזקים, בעיקר בגב התחתון. כאשר המזרון לא מספק תמיכה טובה תנוחת השינה תהיה לא טובה, יהיה מאמץ לשרירים ואף עלולה להיגרם עקמת בעמוד השדרה. 

אם אתם סובלים מכאבי גב בגלל מזרון מומלץ לחפש מזרון בדרגת קושי בינונית. מחקרים מצאו כי שינה על מזרון בדרגת קושי בינונית מובילה לפחות כאבים משינה על מזרון רך. מזרון קשה למחצה מאפשר תמיכה על חלקי הגוף השונים ומאפשר לכתפיים ולאגן לשקוע מעט. 

למי שסובל מכאב גב מותני מומלץ לישון על הגב ולהניח כרית מתחת לברכיים על מנת להקל על הכאבים. ניתן אף לבחור במיטה מתכוונת עם ראש וברכיים מורמים. 

 

מה הגורמים לכאב גב מותניטיפול בכאב גב מותני

ניתן לטפל בכאב גב מותני במגוון שיטות שונות. קיימים טיפולים שיכולים להקל על כאב גב מותני ואף למנוע אותו. אך לצערנו אין טיפול חד משמעי. על מנת לטפל בכאב גב מותני יש לאתר את הטיפול המתאים והאפקטיבי ביותר עבורכם. 

ניתן לבחור בטיפולים במסגרת הרפואה הסינית שכוללים בין היתר דיקור סיני, כוסות רוח, שיאצו, טווינא ועוד. 

יש לקחת בחשבון כי קיימים מיתוסים רבים שעל פיהם יש לנוח במשך כל היום ולהימנע מפעולות, אך למעשה לא מומלץ לעשות זאת. מחקרים רבים הוכיחו כי פעולות פשוטות כמו הליכה, שחייה קלה וכדומה יכולות לעזור באופן משמעותי להעביר את הכאב. עם זאת אין לבצע פעולות ספורטיביות ממושכות בשביל לא להחמיר את הכאב. 

חימום או קירור של נקודות הכאב עשוי לסייע בהקלה על כאב גב מותני. כמו כן ניתן להשתמש במשככי כאבים שונים, אך מומלץ להתייעץ עם הרופא ולא לקחת משככים על דעת עצמכם. 

בנוסף מומלץ לבצע מתיחות ולשלב פעילות מחזקת כמו יוגה, פילטיס, שחייה ואפילו רכיבה על אופניים. פעילויות אלה מסייעות להזרים דם וחמצן, תורמות לשחרור אנדורפינים ומסייעות בהפחתת הכאבים בצורה משמעותית. 

 

טיפול בכאב גב מותני על ידי פיזיותרפיה

פיזיותרפיה היא מקצוע פרא רפואי העוסק באבחון, טיפול ומניעה של בעיות תנועה ובעיות גופניות שונות. אנשים שנפגעו כתוצאה ממחלה, פציעה, ניתוח או כל אפשרות אחרת, יוכלו לעבור טיפול פיזיותרפיה ולחזור לתפקוד מלא. הפיזיותרפיה נותנת מענה עבור בעיות אורתופדיות, נוירולוגיות, מחלות נשימה ובעיות בתפקוד המערכות הפנימיות. 

טיפולי פיזיותרפיה נותנים מענה על מספר מטרות מרכזיות- 

  • הורדה או הקלה של הכאבים מהם סובל המטופל.
  • שמירה וחיזוק של השרירים של המטופל. 
  • מניעת ניוון של האזורים הפגועים. 
  • טיפול בטווחי התנועה. 
  • שיקום התחושה של המטופל.
  • שיפור היציבה של המטופל. 
  • תרגול שיווי משקל למניעת נפילות.

ועוד. 

כאבי גב תחתון בצד ימין
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן