כאב בישבן – איך יכול להעיד כי מדובר בפריצת דיסק?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב בישבןפריצת דיסק יכולה להיות אחד הגורמים לכאבים חזקים בעמוד השדרה המותני. פעמים רבות, כאב זה גורם לשיתוק וירידה משמעותית ודרסטית באיכות החיים. הדיסק הוא בולם הזעזועים של עמוד השדרה המותני, כך שהוא שומר מפני זעזועים וכאבים, אולם כאשר הוא נפגע, והחלק הפנימי של הדיסק ייכנס לתוך תעלת השדרה, ייגרמו כאבים בגב, בעכוז או ברגל.

פעמים רבות, האדם לא יהיה מודע לכך שהכאבים בישבן נגרמו מפריצת דיסק, אלא לאחר אבחנה מבדלת והשוואתית בין מספר מחלות ואירועים פוטנציאליים.

פעמים רבות, כאשר מדובר על פריצת דיסק, במשך הזמן מצב זה ישתפר, וכך גם הכאבים יקטנו וישככו גם ללא סיוע תרופתי או טיפולי אחר. אולם במקרים בהם הכאב בלתי נסבל, כדאי לנסות תרופות נוגדי דלקת או סטרואידים דרך הפה אשר יכולים לעזור להקלה על הסימפטומים של פריצת דיסק.

פיזיותרפיה וזריקות אפידורליות יכולים גם הם לשמש כאשר הכאבים חזקים מאד. ניתוח לפריצת דיסק כרוך בדרך כלל בטכניקה זעיר פולשנית בעמוד השדרה, אולם הוא מומלץ רק במקרים בהם כל באמצעים האחרים, השמרניים יותר, נכשלו.

גורמים לכאב

כאב בישבן פעמים רבות מפורש ככאב אשר מוקרן מהגב התחתון. במקרה זה יכולים להיות לו מספר גורמים וסיבות.

כאבי גב הם הסיבה הנפוצה ביותר לביקורים אצל הרופא, כך ש 90% מהמבוגרים יחוו כאבי גב בשלב כלשהו בחייהם. בדומה לכאבי צוואר, הסיבות הן רבות וכוללות תאונות עבודה ורכב, החלקות ונפילות ספורט, דלקת פרקים ועוד. הסיבות לכאב יכולות לכלול פריצת דיסק, דלקת מפרקי שבר, היצרות של תעלת השדרה וכאבי שרירים.

כאבי אגן אשר גם הם עלולים להיות מוקרנים לישבן, נגרמים גם הם מסיבות רבות, כמו בעיות בערמונית, דלקת שלפוחית השתן, אנדומטריוזיס, התעללות מינית או פיזית ותסמונת המעי הרגיז. מכיוון שהסיבות לכאבי גב וישבן יכולות להיות מאוד מורכבות, הן לעתים קרובות קשות יותר לאיבחון מדויק, בהשוואה למצבים רפואיים אחרים.

עם זאת, קבלת אבחנה מדויקת לגורם הכאב הוא קריטי משום שאבחנות שונות ידרשו גישות טיפול שונות מאוד. כאשר האבחון הוא מדויק הוא מעשי יותר, והמטופל יכול למצוא טיפול משכך כאבי מוקדם יותר. כך שהוא יוכל לשפר את היכולת שלו ליהנות מפעילויות יומיומיות. בכדי לאבחן באופן מדויק פריצת דיסק יש צורך בסידרת צילומים ובמידת עירנות של הרופא המטפל לנוכח הסיפור הקליני אותו מציג המטופל.

טיפול אפשרי בפריצת דיסק

סוגים מסוימים של מקומות עבודה, או פעילויות פנאי, וגורמי בריאות עלולים לגרום ולהחמיר נטייה לפריצת דיסק. תנאים אלה כוללים ריצה, הרמה חוזרת ונשנית של משאות כבדים, עודף משקל, גיל (בדרך כלל 35-50). טיפול אפשרי לבעיה זו היא טיפול פיזי.

טיפולים שמרניים הם הקו הראשון לטיפול יעיל ולהקלה על התסמינים. מספר רב של תרופות וניתוח הן אפשרויות חלופיות במקרה והטיפול השמרני לא מראה תוצאות. במהלך הטיפול הפיזי, תתקיים הערכה ובדיקה יסודית של הסימפטומים.

החשוב ביותר בטיפולים אלה הוא למידה מחודשת של מהלך הפעילות הרגילה של חיי היום יום. בין אם מדובר בהרגלים של ישיבה נכונה, עמידה, או הרמת משאות. הלימוד ממוקד בכך שאין לנצל את הגב לפעילויות אלו, אלא את הרגליים, תוך שמירה על גב ישר.

כמו כן, יילמדו ויינתנו הוראות למתיחה ידנית או מכאנית שתשחרר את הלחץ על העצב; חום או קרח המקלים על הכאב, ומרגיעים את השרירים; חיזוק ומתיחה, תוך ניצול שרירי הבטן והגב, אשר חיוניים לשמירה על המיצוב והיציבות הנאותים של הדיסקים בעמוד השדרה.
כאבי גב תחתון וישבן? מכשיר חדשני ובטוח לשימוש בייתי מקל על הכאב כבר מהטיפול ראשון

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן