כריתת דיסק אנדוסקופית באמצעות קרן לייזר

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ניתוח פריצת דיסקברוב המקרים של פריצת דיסק ניתן לטפל באמצעים שמרניים כמו למשל זריקות סטרואידים לעמוד השדרה, הימנעות ממאמץ, חיזוק שרירי הגב ושרירי העזר, טיפולי פיזיותרפיה ועוד. עם זאת, בעשרה אחוז מהמקרים אין ברירה אלא לבצע ניתוח לטיפול בפריצת דיסק. האפשרות לבצע את הניתוח נשקלת בעיקר במצבים הבאים:

  • כאשר המטופל התנסה במגוון רחב של טיפולים ואף לא אחד מהם הביא לתוצאות משביעות רצון.
  • כאשר קיימת עדות ללחץ חמור ביותר על אחד מסיבי העצבים בתעלת השדרה.
  • כאשר המטופל מתקשה ללכת או לעמוד על רגליו.
  • כאשר מופיעים תסמינים נוירולוגיים חמורים ביותר כמו למשל אובדן השליטה על הסוגרים או חולשת שרירים חמורה.

מה היא מטרת הניתוח?

מאחר והמקור לתסמינים השונים מהם סובל המטופל הוא בלחץ המופעל על סיבי העצבים בעמוד השדרה, הרי שמטרת הניתוח להפחית את הלחץ או ליתר דיוק לנטרל אותו לחלוטין על ידי הסרה של הדיסק. בבחלק מהמקרים יידרש להסיר רק חלק מהדיסק אך אין זה מן הנמנע שיהיה צורך לכרות את הדיסק כולו. שיעורי ההצלחה של ניתוח זה נחשבים לגבוהים במיוחד ועומדים על למעלה מ-90%.

בקרב שני שליש מהמנותחים חל שיפור משמעותי ביותר ביכולת הניידות והתנועה תוך חצי שנה ואילו רק בשניים עד ארבעה אחוז מהמנותחים התעורר הצורך לעבור ניתוח נוסף בשלב מאוחר יותר. בדרך כלל כשבעה שבועות לאחר הניתוח לכל היותר המנותחים כבר מסוגלים לחזור למקום עבודתם.

כיצד מבוצע הניתוח?

כריתת דיסק אנדוסקופית באמצעות קרן לייזר הוא ניתוח המבוצע תחת הרדמה כללית או מקומית כאשר המטופל שוכב על בטנו. בתחילת הניתוח המנתח יחדיר מחט דקיקה לאזור שבו ממוקם הדיסק שיש צורך להסיר ויבצע חתך בקוטר של כחצי סנטימטר סביבה. במקום שבו מוקמה המחט יחדיר המנתח את כלי הניתוח שאחראים להרחבת הרקמה ולפישוק השרירים בגב. מכשירים אלו מיועדים לאפשר למנתח לקבל גישה לאזור הניתוח.

בהתאם לצורך המנתח יחתוך חתיכה קטנה מעצם הנקראת למינה, גם כן כדי לקבל גישה טובה יותר למקום הניתוח אם כי החיתוך של עצם הלמינה לא הכרחי בכל המקרים של פריצת הדיסק ותלוי במיקום הפריצה. לאחר מכן המנתח יחדיר לאזור הניתוח את מכשיר האנדוסקופ – מעין צינור דקיק שבקצהו מצלמה זעירה. המצלמה משדרת אותות וידאו המוקרנים על מסך הממוקם מול המנתח.

כאשר המנתח מזהה את העצב עליו מופעל הלחץ על ידי הדיסק הבין חולייתי, הוא מסיט אותו בעדינות על מנת שלא לפגוע בו ולאחר מכן הוא מסיר את הדיסק עם כלי הניתוח. בחלק מהמקרים ההסרה של הדיסק תתבצע באמצעות קרן לייזר אך לא אחת הניתוח יתבצע באמצעות פינצטה עדנה מאוד. לאחר שהדיסק הוסר, המנתח תופר את אזור החתך ששימש אותו להחדרת כלי הניתוח לגופו של המנותח.

במידה והניתוח בוצע בהרדמה מקומית בלבד, ייתכן שהמנותח יתבקש להזיז את רגליו או לבצע פעולות שונות שמטרתן לוודא כי לא נגרם נזק נוירולוגי במהלך הניתוח או לוודא כי הבעיה הנוירולוגית טופלה כראוי. סך הכול הניתוח נמשך בין שלושים לארבעים דקות לכל היותר ולאחר הניתוח המנותח יועבר לחדר ההתאוששות.

החלפת הדיסק הבין חולייתי בדיסק מלאכותי

יש לציין כי בחלק מהמקרים לאחר הסרת הדיסק, תבוצע השתלה של דיסק מלאכותי שתפקידו למלא את מקומו של הדיסק הבין חולייתי שהוסר בניתוח. כמו כן במקרים מסוימים במקום להחליף את הדיסק בדיסק מלאכותי, תותקן לוחית מתכתית שתחבר בין החוליות שמטרתה להביא לאיחוי שלהן.

הסיכון לחזרת הפריצה באזור הניתוח

החלפת הדיסק בדיסק מלאכותי או איחוי של החוליות שתחמו את הדיסק, מתבצעים בניתוחים שבהם מסירים את כל הדיסק הבין חולייתי. בניתוחים שמרניים יותר, שבהם משאירים חלק מהדיסק הבין חולייתי במקומו, אין צורך לבצע פעולות אלו. עם זאת, בניתוחים השמרניים שבהם משאירים חלק מהדיסק במקומו, ישנו סיכוי מסוים שבאזור הניתוח תתרחש פריצת דיסק נוספת בשלב מאוחר יותר.

תופעה זו מתרחשת בקרב חמישה עד עשרה אחוז מהניתוחים הנ"ל. על מנת לצמצם את הסיכוי לפריצת דיסק נוספת באזור יש להישמע באופן קפדני להנחיות המנתח, להימנע לחלוטין מפעילות מאומצת לאחר הניתוח, להימנע מהרמה של משאות כבדים או מישיבה ממושכת, להתמיד בכל טיפולי הפיזיותרפיה ועוד.

כמו כן באופן כללי לאחר ניתוח לכריתת דיסק יש לחזור לפעילות שגרתית באופן הדרגתי ביותר תוך הקשבה מלאה לצרכי הגוף. ככל שהחזרה תהיה הדרגתית יותר וככל שהמטופל ימלא אחר הנחיות המנתח באופן קפדני יותר, כך ההחלמה תהיה מהירה יותר, השיקום מלא יותר והסיכוי לסיבוכים מינימאלי יותר.

אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן