מחלת דיסק ניוונית בגב

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לבעיות גב!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבמחלת דיסק ניוונית בגב היא בין הגורמים המרכזיים לכאבי גב כרוניים כשלפי ההערכות העדכניות ביותר שיש בידינו כיום נראה כי השכיחות של כאבי גב תחתון שמקורם בהתנוונות של דיסק בין חולייתי נעה בין 26% ל-42%.

הדיסק הבין חולייתי הוא המבנה העיקרי המקשר בין זוג חוליות סמוכות בעמוד השדרה. הגרעין המוכי הנקרא בלעז Nucleus polposus מרכיב את החלק הפנימי של הדיסק ואילו הטבעת הליפית הנקראת בלעז Anulus fibrosis מהווה את החלק החיצוני של הדיסק.

הגרעין המוכי מורכב מחומר בעל מרקם ג'לטיני ואילו המטריקס של הגרעין המוכי מכיל חלבונים, פרוטאוגליקנים וקולגן מסוג 2. הטבעת הליפית המורכבת מסיבי קולגן המסודרים במקביל אחד לשני מקיפה את הגרעין המוכי ומגנה עליו (פריצת דיסק היא האבחנה המתקבלת כאשר החומר הג'לטיני מצליח לפרוץ החוצה מתוך הטבעת הליפית ולזלוג החוצה).

מחלת דיסק ניוונית היא מחלה שבאה לידי ביטוי בהתייבשות של הגרעין המוכי ובירידה של כמות הפרוטיאוגליקנים בגרעין.

הגורמים למחלת דיסק ניוונית בגב

נכון ל-2015 רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור למחלת דיסק ניוונית בגב. עם זאת, ישנם כמה גורמי סיכון להתפתחות המחלה כמו למשל גיל מבוגר, עיסוק בעבודה המצריכה ישיבה ממושכת מול המחשב, עישון סיגריות, פציעה של הדיסק בעקבות חבלה, ניתוח, הרמה של משקל כבד מדי באופן לא מותאם, שחיקה של הדיסק על ידי פעילות גופנית מאומצת ועוד.

באופן כללי ההתנוונות של הדיסק מתרחשת באופן טבעי ומהווה חלק מתהליכי ההתנוונות המאפיינים את תהליך ההזדקנות הטבעי. עם זאת, ככל שמופעל יותר לחץ על הדיסק, כך תהליך ההתנוונות יכול להחמיר ולהאיץ. הדבר החשוב ביותר שיש להבין בהקשר זה הוא שמקור התסמינים בדיסק המנוון עצמו ולא בלחץ המופעל על ידי הדיסק על אחד מסיבי העצבים העוברים בתעלת השדרה.

התסמינים של מחלת דיסק ניוונית בגב

מחלת דיסק ניוונית בגב גורמת בעיקר להופעת כאבי גב כרוניים באזור הגב התחתון, שנוטים להחמיר כל אימת שהלחץ המופעל על הדיסק המנוון גבוה יותר. אי לכך, רוב הסיכויים שהכאבים יהיו חמורים יותר בזמן ישיבה בדגש על ישיבה מרושלת.

חשוב מאוד לציין כי בחלק ניכר מהמקרים החולה לא יסבול מכל תסמין שהוא כשלעתים המחלה הניוונית מתגלה באופן אקראי לחלוטין במהלך בדיקה רפואית.

כיצד מאבחנים מחלת דיסק ניוונית בגב?

האבחון של המחלה מבוסס על בדיקת דיסקוגרפיה, בדיקת CT וכמובן שגם על התסמינים מהם סובל החולה. אלו הם הקריטריונים המרכזיים הנלקחים בחשבון במהלך האבחון:

  • כאב בזמן בדיקת דיסקוגרפיה – בדיקת דיסקוגרפיה היא בדיקה הכרוכה בהזרקת חומר ניגודי לתוך הדיסק. במידה והבדיקה עצמה גורמת לכאב בדיסק, הרי שיש להעלות את החשד כי המקור לתסמינים הוא בתהליך ניווני בדיסק עצמו.
  • הפרעה פנימית בטבעת הליפית – לאחר בדיקת הדיסקוגרפיה יש לבצע בדיקת CT ובמידה ובבדיקה זו נמצא כי קיימת הפרעה פנימית מסוימת בטבעת הליפית, יש לחזק את החשדות לכך שמדובר על מחלת דיסק ניוונית.
  • קריטריון נוסף הוא היעדר כאב בדיסק סמוך אחד לפחות בזמן הדיסקוגרפיה.

אחד הסימנים המובהקים ביותר המעידים על כך שכאבי הגב נובעים כתוצאה ממחלת דיסק ניוונית הוא חוסר שינוי במבנה של הדיסק והיעדר לחץ על שורשי עצב בחוט השדרה בנוכחות הפרעה במבנה הפנימי של הדיסק, הניתנת לאבחון בבדיקת CT.

כיצד מטפלים במחלת דיסק ניוונית בגב?

מאז ומעולם הטיפול בכאבי גב שנובעים כתוצאה ממחלת דיסק ניוונית הוגבל להתערבויות שמרניות. הכוונה היא בעיקר לשימוש בתרופות לשיכוך כאבים כמו למשל תרופות ממשפחת ה-NSAID, תרופות להרפיית השרירים, פיזיותרפיה לחיזוק שרירי הגב ועוד.

טיפולים פולשניים יותר הם למשל חימום של הדיסק לצורך פגיעה בעצבים הממוקמים בדיסק הגורמים לכאבים (IDEA), זריקות אפידורליות של סטרואידים או חומרי אלחוש מקומיים שונים ועוד.

במקרים החמורים ביותר, במידה והטיפולים השמרניים לא הביאו לתוצאות משביעות רצון, ניתן לשקול את הפתרון הכירורגי.

ישנם שני סוגים מרכזיים של ניתוחים המשמשים לטיפול במחלת דיסק ניוונית בגב להלן:

  • קיבוע של עמוד השדרה המותני במטרה למנוע תזוזה של החוליות.
  • החלפת הדיסק הפגוע בדיסק מלאכותי על מנת לשמר את יכולת התנועה של עמוד השדרה המותני.
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב
אלנה ליברמן: מומחית לטיפול בכאבי גב

אלנה מומחית לטיפול בכאבי גב, כאבי פרקים, כאבי ראש, איזון לחץ הדם ושיפור חילוף חומרים. מייסדת המרכז לכאבי גב ומגיעה עם ניסיון עשיר של למעלה ב- 15 שנה, סיימה בהצלחה לימודי רפואה סינית משלימה.

אז מה היה לנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן